סגור
טיל חץ חדש התעשייה האווירית
טיל חץ של התעשייה האווירית (צילום: באדיבות משרד הביטחון)

הסכם בין ארה"ב לישראל: תינתן עדיפות הדדית ברכש ביטחוני בשעת חירום

ההסכם נחתם בין משרד ההגנה האמריקאי ומשרד הביטחון, שם אומרים כי ההבנות יקלו בהתמודדות עם משבר הייצור העולמי. ארה"ב חתמה על הסכם דומה גם עם בריטניה, איטליה, נורבגיה ושבדיה

משרד הביטחון ומשרד ההגנה האמריקאי חתמו לראשונה על הסכם לעדיפות הדדית בתהליכי הייצור של אמצעים בשעת חירום. על ההסכם חתמו מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אייל זמיר ותת-מזכיר ההגנה האמריקאי לרכש, ד"ר ויליאם לה–פלאנט.
לפי ההסכם, תעשיות ישראליות ואמריקאיות יתנו עדיפות הדדית בהזמנות לטכנולוגיות, מוצרים ורכיבים בשעת חירום. במשרד הביטחון אומרים כי הבנות אלה יקלו בהתמודדות עם משבר הייצור העולמי שהחריף מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ובאופן שמשפיע על היכולות של תעשיות ביטחוניות לספק אמצעים – וזאת בשל הגידול בביקושים למערכות נשק שונות בעולם.
מדובר בהסכם SOSA (Security of Supply arrangement) שעליו חתמו עם ארה"ב גם משרדי ההגנה של בריטניה, איטליה, נורבגיה ושבדיה. גורם ביטחוני אמר היום (ד') כי בנוסף למתו עדיפות לאספקת רכיבים בתקופה של עיכובים ושיבושים בשרשראות האספקה – יש בהסכם זה כדי להדק את הקשר בין התעשיות הישראליות לתעשיות בארה"ב ובאופן שיוביל לשיתופי פעולה עתידיים.
בין החברות הביטחוניות הישראליות לאלה האמריקאיות מתקיים קשר עמוק וארוך שנים המתבטא גם בשיתופי פעולה תעשייתיים משמעותיים במיזמי פיתוח רחבי היקף הקשורים בין השאר למערכות אסטרטגיות. כך, באחרונה סוכם כי רפאל ולוקהיד מרטין ישתפו פעולה בפיתוח ובייצור מערכת היירוט באמצעות לייזר. כך, התעשייה האווירית מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם בואינג בפיתוח ובייצור של טילי החץ.