סגור

חוק המזון: רשות התחרות לא הכינה שיעורי בית וסופר־פארם תמשיך לחגוג

הרשות ומשרד האוצר לא הביאו את הנתונים הנדרשים לוועדת הכלכלה, וסופר־פארם תתחמק שנה נוספת מחוק המזון שאמור לקדם את התחרות. הרשות טוענת כי אין לה תקנים לאכיפת החוק גם על פארמים

רשתות הפארם ימשיכו להיות מוחרגות מחוק המזון לפחות עוד שנה, כיוון שרשות התחרות לא הביאה את הנתונים הנדרשים לוועדת הכלכלה של הכנסת ויו"ר הוועדה דוד ביטן שוב מסמס את ההחלטה. הוועדה המשיכה היום לדון בתיקון חוק קידום התחרות בענף המזון, כך שיחול גם על הפארם.
אלא שגם בדיון היום — הוועדה החליטה שלא להחליט ושלחה את רשות התחרות ומשרד האוצר לעשות בדיקות מקיפות שהיו צריכות להיעשות כבר לפני שנה, בעת שהוגשה הצעת החוק, ולחזור לוועדה עם נתונים מדויקים על שוק הפארם, גודלם של שטחי המסחר שמחזיקה כל אחת מהשחקניות בתחום והיקף הפגיעה בתחרות. הדיון הבא בהצעת החוק הזו יהיה רק עם שובה של הכנסת מפגרה, באמצע חודש מאי, וכבר עכשיו ביקשה סופר־פארם מיו"ר הוועדה זמן התארגנות אל מול הספקים, עד תחילת 2025.
בדיון הקודם שנערך לפני שבוע העלה ביטן הצעה יומרנית שתמנע מסופר־פארם לפתוח חנות יחידה בכל קניון חדש שיוקם. הוא ביקש מרשות התחרות לנסח הצעה מתוקנת שתכלול את ההגבלה, שהיתה יכולה לאפשר למתחרות של סופר־פארם ליהנות מראשוניות שממנה נהנית השחקנית הגדולה בשוק במשך עשרות שנים. אלא שבהצעת החוק המתוקנת שהגישה רשות התחרות לוועדת הכלכלה לא היה שום זכר להצעה של ביטן, והיא פשוט התפוגגה. במקום זאת, היו בה סעיפים שהיו יכולים להקל עם סופר־פארם. רשות התחרות שכנעה את יו"ר הוועדה שההגבלות שהוא מבקש לעיכוב בפתיחת סניפים יארכו זמן רב שכן כל בדיקה כזו, לטענת הרשות, אורכת שנה "ומשרד האוצר לא מאשר לרשות תקנים לתוספת כוח אדם". ביטן לא התנגד לדבריה של הרשות, וההצעה החדשה שעלתה לדיון היום היתה הרבה יותר מרוככת.
בדיונים שנערכו עד כה בהצעת החוק ניסתה רשות התחרות להקל בסעיפי החוק כדי להימנע ממצב בו תידרש לבצע בדיקות שוק מרובות. בישיבה דנה הוועדה בסעיף המשמעותי ביותר שבתיקון החוק, שדן בהגבלות על פתיחת סניפים באזורים מסוימים ובקניונים. הסעיף הזה שונה בהצעת החוק המתוקנת שהגישה רשות התחרות ובמקום החובה לקבל אישור לפתוח סניף באזור מסוים כאשר מדובר על סניף פארם שגודלו 250 מ"ר ומעלה, קבעה רשות התחרות שרק קמעונאי פארם גדול שמבקש לפתוח חנות ששטח המכירה שלה מעל 500 מ"ר ומעלה, ורק אם יש לו חנות אחרת בגודל כזה במרחק של קילומטר מהחנות שכבר פועלת, ידרש ממנו לפנות לרשות ולקבל אישור. בדיון הקודם הציגה סופר־פארם חוות דעת שקובעת שגודל ממוצע של הסניפים שלה הוא 470 מ"ר, מה שלמעשה הופך את הסעיף הזה למיותר כיוון שרשתות נמנעות מלעשות לעצמן קניבליזציה בפתיחת סניפים סמוכים במרחק קטן יחסית. בדיון היום אמר ניצן לביא מנכ"ל סופר פארם כי צריך לבדוק סניפים מגודל של 500 מ"ר ומעלה ומנגד אמרה עינת פלד שפירא מנכ"לית Be כי צריך לבדוק סניפים מגודל 250 מ"ר ומעלה.
1 צפייה בגלריה
דוד ביטן חבר כנסת
דוד ביטן חבר כנסת
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן. ההחלטה מוסמסה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתיקונים שביצעה רשות התחרות בהצעה היא הציעה שהיא תבצע בדיקה רק על סניפי פארם שייפתחו בקניונים בגודל של 15 אלף מ"ר ומעלה. בפועל, מעט קניונים בישראל כוללים שטחי מסחר גדולים כאלה, וההצעה של הרשות היתה מאפשרת המשך שליטה של סופר־פארם במרכזי קניות שכונתיים ובמרבית הקניונים האזוריים.
ועדת הכלכלה החליטה להיעתר לבקשת רשת Be ולהשאיר את הנוסח שקובע בדיקה של כל סניף בגודל של 250 מ"ר, והוצע כי גודל הקניון יקבע על 12 אלף מ"ר במקום 15 אלף. ח"כ דוד אזולאי, מגיש ההצעה, ביקש לבחון פתיחת חנויות חדשות במרכזי מסחר שגודלם מעל 7,500 מ"ר, והאשים את רשות התחרות בכך שלא בדקה עד היום את מצב השוק. נציג רשות התחרות איל שפירא, ביקש לא להצביע על החלת ההגבלות הגיאוגרפיות ואמר כי הנושא מצריך בדיקה מעמיקה יותר. גם גל ברנס, נציג משרד האוצר, אמר בדיון כי נדרש זמן נוסף כדי להביא נתונים מדויקים על השוק המדובר.
"הבעיה האמיתית היא רשות התחרות" אמר אזולאי, "היא לא מרימה את הכפפה. זה בידיים שלה. היא צריכה לחייב את קופות החולים לעבוד עם רשתות הפארם, כי אז היתה תחרות יותר גדולה".