סגור
נתיב תחבורה ציבורית בנתיבי איילון
נתיבי איילון (צילום: יובל שדה)

פרסום ראשון
מפת מס הגודש נחשפת: היכן ימוקמו שערי הכניסה לגוש דן?

משרד האוצר פרסם להערות הציבור את נקודות הציון למיקום השערים שבהם ייגבה תשלום מס הגודש בגוש דן, כשהמחיר המקסימלי לרכב פרטי ליום הוא 37.5 שקל; "כלכליסט" סימן על גבי המפה את נקודות הכניסה

משרד האוצר פרסם היום (ה') להערות הציבור את נקודות הציון למיקום השערים שבהם ייגבה תשלום מס הגודש בגוש דן. נקודות הציון פורסמו באתר החקיקה הממשלתי, ושם נכתב כי "מוצע בצו זה לקבוע את המקומות בהם יוצבו השערים. מיקום השערים המדויק נקבע בהתאם להוראות סעיף 8 לחוק ועל בסיס שיקולים תפעוליים, לרבות קירבה מירבית לטבעת הגודש, אפקטיביות זיהוי מספרי רכב, מגבלות הנדסיות ותכנוניות וכיוצא באלה".
משרד האוצר פרסם את הטיוטה בנקודות ציון ממוספרות ולא על מפה, אך ב"כלכליסט" תרגמנו את המספרים למפה:

2 צפייה בגלריה
מפת אגרות הגודש
מפת אגרות הגודש
מיקום שערי התשלום

תוכנית אגרות הגודש אושרה לפני כשנה במסגרת חוק ההסדרים הקודם. לפי התוכנית, גוש דן יחולק לשלוש טבעות - פנימית, תיכונה וחיצונית - שישמשו כאזורי תשלום שונים. שיעורי התשלום ייקבעו ביחס לחצייה של כל טבעת, כאשר התשלום יושפע משעות העומס. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 10:00-6:30 ייגבה תשלום של 5 שקלים על נסיעה דרך הטבעת החיצונית, 10 שקלים בטבעת התיכונה ו־10 שקלים נוספים בטבעת הפנימית עצמה; בנסיעה לכל כיוון בין השעות 19:00-15:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, 5 שקלים לטבעת התיכונה ו־5 שקלים נוספים לטבעת הפנימית; התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקל. לדוגמה, רכב שייסע מירושלים למרכז תל אביב בשעות הבוקר ישלם כ־25 שקל משום שיעבור בכל הטבעות. על מנת להקל על תושבי גוש דן, הוחלט כי במצב שבו אדם יצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, הוא לא יחויב במס.
מסי הגודש לא יוטלו על רכבים דו־גלגליים, אוטובוסים, רכבי חירום, נהגים בעלי תו נכה, מוניות נגישות, רכבי גרר ומוניות שירות. משאיות במשקל של מעל 12 טונות ישלמו תשלום כפול ולא תהיה להן מגבלת חיוב. בנוסף, בוועדת הכספים שאישרה את החוק הוחלט כי מוניות ספיישל ישלמו רק 50% מסכום המס שיגולגל על הנוסע, אך לא תחול עליהן תקרת חיוב יומית.

2 צפייה בגלריה
טבעת פנימיצ מפה מפות מס
טבעת פנימיצ מפה מפות מס
הטבעת הפנימית

בממשלה חוששים כי הפטור לתשלום של בעלי תו נכה יפגע בתוכנית וזאת, בין היתר, בעקבות העלייה המשמעותית בכמות כלי הרכב שמחזיקים בו שנושקת כבר לחצי מיליון. עם זאת, יש לציין כי נכון לעכשיו אין לאנשים עם מוגבלות אלטרנטיבה ראויה בדמות תחבורה ציבורית מונגשת, וכי גם במדינות אחרות בעולם שבהן נהוג מס גודש, מוענקים פטורים מתשלום לאנשים עם מוגבלות.
מי שדחף ליישום התוכנית הוא משרד האוצר, וזאת על בסיס הטענות כי השימוש ברכב פרטי בישראל גורם לנזקים המוערכים ב־40 מיליארד שקל, כי מיסוי הרכב לא משקף את עלות הגודש, וכי הנזק שנגרם מנסיעה ברכב פרטי פוגע בכולם אבל לאדם פרטי אין תמריץ להפחית אותו. שרת התחבורה מרב מיכאלי לא תמכה בתוכנית ולא רצתה שזו תיכנס לחוק ההסדרים, וההחלטה לקדם אותה התקבלה רק לאחר שבאגף התקציבים התעקשו עליה כחלק מהמו"מ על התקציב.