סגור

טענות להתנהלות אגרסיבית וחוסר ניסיון: ראש רשות התחבורה הציבורית מסיים את תפקידו

יעקב נתניהו חתם אתמול על הסדר עזיבה בהסכמה עם הנהלת משרד התחבורה. בחודשים האחרונים הוא זומן למספר שיחות בירורים עם מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, כשבמרכזן עלו תלונות נגד התנהלותו האישית, סגנון הניהול שלו וחוסר ניסיונו המקצועי. נתניהו כפר בהאשמות וטען כי "מחפשים אותו ומעלילים עליו"

שבועיים לאחר הפרסום בכלכליסט, יעקב נתניהו ראש רשות התחבורה הציבורית הארצית מסיים את תפקידו. נתניהו חתם אתמול (ראשון) על הסדר עזיבה בהסכמה עם הנהלת משרד התחבורה.
בחודשים האחרונים הצטברו עדויות נגד נתניהו על התנהלות אגרסיבית מול עובדי רשות התחבורה הציבורית, כמו גם ביקורת על יכולותיו המקצועיות. בנוסף עלו טענות על כך שנתניהו פעל בצורה פוגענית גם כששימש כמנכ"ל עיריית חריש. מנגד, שרת התחבורה לשעבר מירי רגב טענה כי במשרד התחבורה מבקשים להזיז את נתניהו מתפקידו עקב זיהויו עם הליכוד. יעקב נתניהו עומד בראש רשות התחבורה הציבורית הארצית, גוף שבשנת 2022 צפוי לנהל כ-12 מיליארד שקל.
יעקב נתניהו מונה לתפקיד ראש הרשות לתחבורה ציבורית בתחילת השנה, בזמן כהונתה של מירי רגב כשרת התחבורה. נתניהו מונה לתפקיד לאחר שתנאי הסף של התפקיד שונו ובתנאים החדשים לא נדרש מראש הרשות ניסיון קודם בתחום התחבורה הציבורית. נתניהו כיהן לפני כן כמנכ"ל עיריית חריש, היה ראש המטה של השר גלעד ארדן כשזה היה שר התקשורת וביטחון פנים, הקים חברת סטארט-אפ ועבד בתפקידים שונים במגזר הפרטי. גורמים המשתתפים בישיבות של הנהלת משרד התחבורה טוענים כי נתניהו "נוכח נפקד" בישיבות והוא אינו מתבטא בהם ולא תורם דבר וזאת מפני שהוא חסר ידע מקצועי מתאים. מי שבפועל מייצג את הרשות בשיחות אלו הם הכפופים לו, שרבים מהם הודיעו לאחרונה על כוונתם לעזוב.

1 צפייה בגלריה
יעקב נתניהו
יעקב נתניהו
יעקב נתניהו
גל העזיבות הנוכחי ברשות התחבורה הציבורית החל עם עזיבתו באפריל של ראש אגף בכיר פרויקטים וטכנולוגיות עו"ד אורי אפלבוים ובשבועות האחרונים הצטרפה לרשימת העוזבים מנהלת אגף בכיר רישוי ותפעול תחבורה ציבורית נעה אבירם. בשבוע שעבר הודיע גם סגן ראש הרשות רן שדמי על סיום תפקידו. שדמי, כיהן לפני מינוי נתניהו כממלא מקום ראש הרשות, וגורמים ממשלתיים רבים הביעו צער ופליאה על הודעתו. גורמים בכירים במשרד התחבורה מפנים אצבע מאשימה כלפי נתניהו והאווירה שהוא יצר ברשות בעזיבתם של הבכירים, ועדויות שבידי כלכליסט מאשרות את שיש בזה מן האמת.
גורמים בכירים במשרד התחבורה מתארים את נתניהו כ"מר ג'קיל ומר הייד". בישיבות עם הבכירים לו הוא כבוי ונחבא אל הכלים, אך אל מול הכפופים לו הוא מתנהל בצורה אגרסיבית ופוגענית. בין היתר, הגיעו לכלכליסט עדויות על עובדת שנתניהו התבטא כלפיה בצורה פוגענית ואישית באופן פומבי. במקרה אחר נתניהו התגאה בהתנהלות שלו מול עובדי הרשות ושלח בוואטסאפ בתפוצה רחבה את המסר ש"הוא יוריד את רשות התחבורה הציבורית על הברכיים, אצלי לא יהיו דברים כאלה". מספר תלונות הגיעו לבכירי משרד התחבורה בנוגע להתנהלות שלו כלפי עובדיו, אך אף עובד לא הסכים להגיש תלונה רשמית כנגדו.
לכלכליסט הגיעה גם עדות על התנהלות "בעייתית" של נתניהו עוד מתקופת כהונתו כמנכ"ל עיריית חריש. לפי העדות, נתניהו הוא בן אדם מאוד כריזמטי והוא גורם לאנשים לנסות לרצות אותו, אבל העבודה מולו כללה התמודדות שגרתית עם האשמות, צעקות, צרחות וירידה לחיים האישיים של העובדים. "יש לו סגנון ניהולי שמאמין בניהול על ידי טרור ויצירת מצבי חירום מלאכותיים", כך נאמר לכלכליסט. כמו כן נטען כי נתניהו היה "מתעלל" כל פעם בעובד אחר, עד שזה היה עוזב את תפקידו. "הייתה שם תחלופה מטורפת של מנהלי אגפים, הוא יודע לגרום לבן אדם להתפטר בצורה מאוד ייחודית". עוד נטען כי "הייתה התעללות ספציפית כלפי נשים, לא באופן מיני, אך עובדות היו מסיימות את היום שלהן בבכי".
נתניהו זומן למספר שיחות בירורים עם מנכ"לית המשרד מיכל פרנק בחודשים האחרונים, כשבמרכזן עלו תלונות נגד התנהלותו האישית, סגנון הניהול שלו וחוסר ניסיונו המקצועי. נתניהו כפר בהאשמות וטען כי "מחפשים אותו ומעלילים עליו". בשיחה נוספת שהתנהלה בשבוע שעבר, הודיעה מנכ"לית המשרד לנתניהו כי אם הוא ימשיך בצורת ההתנהלות הנוכחית שלו אז הוא לא יוכל להמשיך לעבוד במשרד. גורמים ממשלתיים טוענים כי נתניהו נצמד לכיסא וכי הם אף סבורים שהוא "קיבל הוראה מגורמים פוליטיים" לעשות זאת. נתניהו מונה לתפקידו על ידי ועדת איתור, כהונתו אמורה להימשך כארבע שנים ולמנכ"לית המשרד ולשרה אין סמכות ישירה להורות לו לסיים את תפקידו.