סגור

אושרה עסקת החבילה: שכר המינימום יעלה ל-6,000 שקל בעוד חמש שנים

ההצעה אושרה בממשלה תוך התנגדות מצד שרי העבודה ומרצ; ליברמן: נאשר תקציב לשנים 2024-2023 בספטמבר השנה

הממשלה אישרה היום (א') בצהריים את הצעת החוק הממשלתית שתעגן את עסקת החבילה עם ההסתדרות. ההצעה אושרה תוך התנגדות מצד שרי העבודה ומרצ: מרב מיכאלי, עומר בר-לב, נחמן שי, ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ועיסאווי פריג', אשר טענו כי העסקה כוללת עדכון נמוך מדי לשכר המינימום. בשל התנגדויותיהם של הח"כים מסיעות אלה, צפוי כי לממשלה לא יהיה רוב בכנסת להעברת הצעת החוק.

עסקת החבילה עם ההסתדרות, שאושרה בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה, כוללת בין היתר עדכון של שכר המינימום בחמש פעימות, החל מחודש אפריל 2022, מ-5,300 שקל כיום ל-6,000 שקל בעוד חמש שנים. לטענת המתנגדים, מדובר בפועל בשחיקה של שכר המינימום, שכן הפעימה הראשונה כוללת עלייה בשיעור נמוך מ-2%, בעוד שיעור האינפלציה שנמדד ב-2021 עומד על 2.8%.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ה ממשלה 20.2.22
ישיבת ה ממשלה 20.2.22
ישיבת הממשלה היום
(צילום: יואב דודקביץ)
היום הועלתה הצעת החוק הזו לאישור הממשלה עם תיקון קל. הממשלה הוסיפה סעיף שמאפשר לה למשוך את הצעת החוק אם הכנסת תפצל חלקים ממנה או תכניס בה שינויים (שיגדילו את עדכון את שכר המינימום) שמחייבים פעולה מאזנת, כלומר מציאת מקור תקציבי.
יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, אמרה היום בישיבת הממשלה כי "מדיניות הממשלה, בהובלת ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן, הביאה אותנו להישגים כלכליים רבים. למרות הקורונה, הצלחנו לייצר משק איתן, צמיחה וחבילת סיוע שאף ממשלה לא הביאה".
מיכאלי הוסיפה: "דווקא בגלל זה הממשלה הזאת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה בשכר המינימום של עובדות ועובדים רבים כל כך ובאוכלוסיות החלשות, כפי שמובא בעסקת החבילה הנוכחית. לכן אנחנו במפלגת העבודה נמשיך לפעול כדי ששכר המינימום לא ייפגע, ואני בטוחה שגם תימצא הדרך להעלות אותו".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "העלאת שכר המינימום שנמצאת כרגע בעסקת החבילה היא שחיקה בפועל של השכר ולא עלייה. צריך לשפר את ההצעה, כי בשכר המינימום כל שקל זה שקל שיוצא לצריכה, ולכן תורם להמשך הצמיחה. לגבי הסעיף שנוגע לכנסת, אין לו מקום. הכנסת היא לא חותמת גומי".
ח"כ רם שפע (עבודה) צייץ: "מי שחושב שיצליח להביא עסקה שמורידה את שכר המינימום ועל הדרך ידרוס את הכנסת בסעיף תקדימי שמשתיק אותנו - טועה בגדול. הסיפור פשוט: מפלגת העבודה כתמיד תדאג לצמצם פערים ולחזק את המוחלשים בהעלאת שכר מינימום אמיתית. חבריי לממשלה, הבטחנו שינוי - בואו נעמוד בהבטחה הזו ביחד".

סער: "להוריד מסים"

עוד דנה הממשלה היום בביצועי המשק, ובהם העלייה החדה בצמיחה בשנת 2021 בשיעור של 8.1%.
שר המשפטים גדעון סער אמר: "ראינו את הנתונים על העלייה המשמעותית בהכנסות המדינה. הצעד הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות זה להוריד מסים, וזה הדלק להמשך הצמיחה ולעלייה בתוצר".
עוד המליץ סער להוריד את המיסוי על הדלק: "המיסוי על הדלק בישראל גבוה משמעותית מהמיסוי בעולם. המדינה צריכה לתת כתף למאבק ביוקר המחיה, וזה צעד מצוין שיקל על המוני אזרחים בישראל. אפשר גם לחשוב על הורדת מע"מ, אפילו דיפרנציאלית".
בתוך כך שר האוצר אביגדור ליברמן אישר אתמול שמועד אישור התקציב לשנים 2023-2024 במליאת הכנסת יוקדם ל-21 בספטמבר 2022. מדובר בהקדמה של 100 ימים באישור הסופי מהאישור הרגיל. הסיבה לכך היא שבקואליציה לא רוצים להגיע לרגע האחרון (31 בדצמבר 2022) לאישור התקציב. הקדמת אישור התקציב תבטיח את הרוטציה בין ראש הממשלה בנט לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ב-23 באוגוסט 2023.