מאי גולן פועלת גם לחיסול תקציבי תחבורה בחברה הערבית
כחלק מכוונתה לפגוע בתוכנית לצמצום פערים בחברה הערבית, השרה מבקשת להעביר למשטרה 201 מיליון שקל מתקציבי התחבורה לציבור הערבי, אף שחלק מהכספים הללו כבר מומשו. ארגונים חברתיים: "מדובר בפגיעה צינית ומרושעת"
כחלק מכוונתה לחיסול התוכנית לצמצום פערים בחברה הערבית, השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה מאי גולן מבקשת גם להעביר לידי המשטרה תקציב בהיקף של 201 מיליון שמיועד לנושאי תחבורה בחברה הערבית. בכוונתה להעלות את הנושא בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון.
בתחילת השבוע פורסם כי גולן החליטה להעביר את תקציב תוכנית תקאדום (550) לצמצום פערים בחברה הערבית, לידי המשטרה לטובת מאבק בפשיעה בחברה הערבית. השרה פועלת גם להעביר את תקציב התחבורה בהיקף 201 מיליון שקל שמיועדים להרחבת קווי תחבורה ציבורית, תשתיות, מאבק בתאונות דרכים וכדומה. גולן טוענת שהכסף ישרת את האזרחים הערבים טוב יותר אם יעבור למשטרה. עם זאת, התוכנית של גולן לא תוכל להתממש במלואה שכן חלק מהכסף כבר מומש ולא ניתן להעברה.
מדובר בתקציב בהיקף של 4.5 מילארד שקל לכל תוכנית תקאדום שגולן והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מבקשים להעביר חרף הצלחתה של התוכנית. אבל כשמגיעים לנושא התחבורה ההחלטה הופכת לצינית ועגומה במיוחד. ב־2024 חל זינוק של 62% במספר ההרוגים בתאונות דרכים ביישובים ערביים, כאשר 159 אזרחים ערבים נהרגו בכבישי הארץ. באותה שנה 220 אזרחים ערבים נרצחו באירועי פשיעה.
התקציבים בפועל שונים
בהצעת המחליטים שגולן מבקשת להעביר בישיבת הממשלה הקרובה, מפורטים הסכומים שהיא מעוניינת להסיט לטובת המשטרה. מדובר ב־1.2 מיליון שקל שמיועדים להסברה; 3.4 מיליון שקל שמיועדים להסעות עובדים; 18 מיליון שקל שמיועדים לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שממילא סובלת מתקציב דל בשנים האחרונות ו־24.6 מיליון שקל המיועדים להכשרת נהגים, כולם תקציבים ייעודיים לחברה הערבית.
בנוסף, גולן מבקשת להעביר גם 5 מיליון שקל מתוך התקציב להנגשת תחנות אוטובוסים, אך התקציב כבר הועבר ומומש ולא ניתן לבטלו. למעשה, מדובר בתקציב שבמקור עמד על 35 מיליון שקל בלבד, אך בגלל הצורך הועברו 40 מיליון שקל, שמומשו.
בנוסף, מבקשת השרה גולן להעביר 148 מיליון שקל מתקציב תוספת שירות בתחבורה הציבורית, אך בפועל נותרו פחות מ־73 מיליון שקל בתקציב זה, וגם הם מוטלים בספק. ב־2024 משרד האוצר לא העביר את התקציב, ונעשה שימוש מיתרות שנותרו בין השנים 2022–2023. בתקציב נותרו רק כ־21.5 מיליון שקל.
במידה והתקציבים של 2025 ו־2026 יאושרו במלואם, מה שלא צפוי לקרות, הם יעמדו על כ־30 מיליון שקל ממשרד האוצר ו־30 מיליון שקל ממשרד התחבורה. אלא שבעקבות ההחלטה לקצץ ב־15% את החלטת 550 שנועדה לשפר את התשתיות בתחבורה בישובים הערבים שמכוחה עובר התקציב, יישאר תקציב בהיקף 51.5 מיליון שקל בלבד. כאמור, בתוספת היתרה, נותר תקציב בהיקף 73 מיליון שקל, ולא 148 מיליון שקל. גם בלי התקציבים, שחלקם לא קיימים כלל, שגולן הכריזה כי תעביר, היא עדיין גורמת לפגיעה קשה בהשקעה בתחבורה באוכלוסייה הערבית. למעשה גם ברשות לתחבורה ציבורית לא שבעי רצון מהחלטת השרה לעשות כרצונה בכסף שמיועד לעבור אליהם.
"זה לדחוף אנשים לפשע"
בארגונים החברתיים טוענים כי ההחלטה מתבצעת מבלי לתת ערך אמיתי למטרה שלשמה הוקצה הכסף. "זו פגיעה קשה, צינית ומרושעת בתחום התחבורה בחברה הערבית, ובעיקר בנושא הבטיחות בדרכים", אומר רכז תחום תחבורה בעמותת סיכוי-אופוק, רועי ברק.
לדבריו, "החלטת הממשלה 550 בה דואגת מאי גולן לחבל בשיטתיות, נועדה לצמצום פערים בתחומי חינוך, תעסוקה, דיור ותשתיות כולל תחבורה, תחומים שצמצום הפערים בהם הוא משלים לטיפול בגורמי העומק בתופעת הפשיעה והאלימות. הפגיעה תהיה יותר מכל באוכלוסייה הצעירה, בנשים ובאזרחים הוותיקים ותמנע מהם גישה למוקדי השכלה, תעסוקה ושירותים חיוניים. גזילת התקציב הפעוט שנותר מתחומי הבטיחות בדרכים הוא עוול ציני נוסף. כשמספרי ההרוגים בחברה הערבית בכבישים שוברים שיאים ותקציבים עשויים להציל חיים, אין כל טיעון שיכול להצדיק זאת. היא מדברת על מיגור הפשיעה, אך מה חושבת השרה שיעשה הנער שלא יכול לצאת מהכפר שלו כדי לרכוש השכלה או למצוא תעסוקה? המהלך הזה ידחף אותם ישירות לפשע".
מהשרה גולן נמסר בתגובה: "אין שום קשר בין השכלה לבין התקציבים של משרד התחבורה. תקציבי תחבורה אינם כלי לקידום השכלה, ובטח שלא כלי להפחתת פשיעה. עם כניסתה לתפקיד, השרה מאי גולן ביקשה לקבל נתוני הקצאה וביצוע מכלל משרדי הממשלה כדי לבחון את יעילותן של התוכניות ועל מנת לוודא שכספי הציבור מגיעים לאזרח בקצה - ולא זולגים לארגוני פשיעה. במסגרת עבודת מטה רחבה ומעמיקה שהובלנו יחד עם משטרת ישראל נמצא כי חלק מהתקציבים במסגרת החלטת 550 זולגים לארגוני הפשיעה במגזר הערבי. על כן, התקבלה החלטה משותפת לבנות תוכנית כוללת ומעמיקה לצמצום הפשיעה שתשפר את הביטחון האישי שהוא תנאי בסיסי לשגשוג כלכלי וחברתי בחברה הערבית. לעניין יתרות התקציב - כלל הנתונים התקבלו מאגף התקציבים במשרד האוצר. כל טענה לגבי קיומם או אי קיומם של תקציבים צריכה להיות מופנית ישירות אליהם".































