סגור

מנכ"ל משרד הכלכלה יעמוד בראש הצוות לבדיקת פערי התיווך בחקלאות

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות עודד פורר ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הקימו צוות שיבדוק את שרשרת האספקה של הפירות והירקות, בראשו יעמוד ד"ר רון מלכא. החקלאים, שמתנגדים בתוקף לרפורמה בחקלאות אותה מנסה הממשלה לקדם, טוענים בין היתר כי עליית מחירי הפירות והירקות נובעת מפערי תיווך גבוהים במיוחד שגובים הספקים ורשתות המזון

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות עודד פורר ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הקימו צוות שיבדוק את שרשרת האספקה של הפירות והירקות. לפי הודעתם, מטרת הצוות היא "בחינת חסמים וכשלי שוק שעלולים להביא לפגיעה בצרכן, לרבות פערי תיווך בהפצת תוצרת חקלאית של פירות וירקות או רווחיות חריגה לאורך שרשרת האספקה שלהם".
בראש הצוות יעמוד ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה, ומלבדו יהיו חברים בו: מנכלי"ת משרד החקלאות נעמה קאופמן-פס, סגנית הממונה על התקציבים עדי חכמון, ומ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן. הצוות יוקם כחלק מרפורמת החקלאות, המבקשת להסיר חסמי יבוא על תוצרת חקלאית. מעבר לתמיכה ישירה, הרפורמה כוללת הפחתת מכסים ורפורמה באגף השירותים להגנת הצומח.
נציגי החקלאים מתנגדים בתוקף לרפורמה, ואחת מטענותיהם המרכזיות היא שעליית מחירי הפירות והירקות נובעת מפערי תיווך גבוהים במיוחד שגובים הספקים ורשתות המזון. יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שהטענה הזו נבדקת: הטענה כי פערי התיווך בישראל חריגים והם הגורם העיקרי להתייקרות הפירות והירקות נבדקה ונשללה בעבר על ידי משרד החקלאות, ועל ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
סניף של רשת ה סופרים יינות ביתן פירות וירקות
סניף של רשת ה סופרים יינות ביתן פירות וירקות
ירקות בסופר
(צילום: מיכה לובטון)
לצד צוות זה, במסגרת רפורמת החקלאות אמור לקום צוות נוסף שיורכב מנציגי משרדי האוצר והחקלאות בלבד, במטרה להמליץ לשרים על מבנה התמיכה הישירה בחקלאים ולבדוק באופן קבוע את השפעת הפחתת המכסים על הייצור החקלאי המקומי, על הפחתת המחירים לצרכן ועל צמצום היקף השטחים המעובדים. אם היקף השטחים המעובדים יצומצם ביותר מ-10%, הפחתת המכסים תיפסק.