סגור
פנאי דגים
בוטל המכס על דגים (צילום: יובל חן)

שבוע לפני ראש השנה: ליברמן חתם על צו לביטול המכס על יבוא דגים

ביטול המכס ייעשה לגבי חלק מהדגים בדירוג, כדי להגן על התעשייה המקומית. הציפייה באוצר היא שהמהלך יביא לעלייה ביבוא, להגדלת התחרות ולהורדת מחירים. מגדלי הדגים זועמים: "הצעד יביא לחיסול בלתי הפיך של יכולת מדינת ישראל לייצר ולספק דגים טריים לאזרחיה ולתלות מסוכנת ביבוא"

שר האוצר אביגדור ליברמן חתם היום על הצו המבטל את המכסים על יבוא דגים טריים וקפואים. החתימה כוללת גם ביטול של המכס על שימורי טונה, ובסך הכל מדובר בהפחתת מכסים על מאות מוצרים ממגוון רחב של סוגי דגים ופירות ים, ובהם לברק, לוקוס, מוסר, בס, פורל וטונה.
ביטול המכס ייעשה לגבי חלק מהדגים באופן מדורג כדי להגן על התעשייה המקומית, אך עם זאת באוצר אומרים כי לא הצליחו להגיע להסכמות עם כלל מגדלי הדגים בישראל טרם החתימה על ביטול המכס. מגדלי הדגים צפויים להיפגש עם האוצר ביום רביעי הקרוב.
ההבטחה לבטל את המכס ניתנה כבר בפברואר, לפני למעלה מחצי שנה, אך החתימה התעכבה בהתחלה בשל הצורך להגיע להסכמות עם מגדלי הדגים, ולאחר מכן בשל העובדה שהממשלה נכנסה לממשלת מעבר ונדרש אישור מיוחד ממשרד המשפטים. משרד המשפטים החליט לאשר את ההפחתה הן בשל העובדה כי הובטחה זמן רב לפני היציאה לבחירות והן בשל העובדה ששאלת יוקר המחיה דחופה ובוערת.
הפחתת המכסים צפויה להביא לאובדן הכנסות למדינה בהיקף של 142 מיליון שקל. הציפייה באוצר היא כי ביטול המכסים יביא לגידול ביבוא הדגים לישראל, שיגדיל את התחרות בעולם הדגים ויוזיל את הדגים. בהודעת האוצר נאמר כי "מחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למדינות ה-OECD. המכס על יבוא דגים עומד על כ-7.5 לק"ג בממוצע, אך ביחס ליבוא של דגי פילה הוא עלול להגיע אף לכ-11 שקל לקילו".
ליברמן אמר, "ראש השנה בפתח ואנחנו מביאים בשורה אדירה לאזרחי ישראל ומורידים את מחירי הדגים. המענה הטוב ביותר שאנחנו מביאים כדי להתמודד עם האינפלציה שמשתוללת בכל העולם הוא תחרות באמצעות הפחתת מכסים ויבוא זול יותר מיתר מדינות העולם".
ההחלטה על הפחתת המכסים גררה תגובות מנוגדות. אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "מדובר בצעד פופוליסטי נוסף של ליברמן. עד כה הצרכן כמעט ולא הרגיש את ביטולי המכס של ליברמן מהסיבה הפשוטה - רשתות השיווק שומרות אצלן את הרווחים. ביטול המכסים יפגע אנושות בענף חקלאות נוסף ואז, כאשר כבר לא יגדלו דגים בישראל, היבואנים יעלו את מחירם מכיוון שאין להם חלופה. זה כבר קרה בעבר, ובזכות ליברמן - זה יקרה גם בעתיד".
גם ארגון מגדלי הדגים מתח ביקורת על ההחלטה. מנכ"ל הארגון אלי שריר אמר: "ההחלטה נעשתה באופן חד-צדדי וללא הסכמות עם המגדלים, כמקובל, על מתווה חלופי וברור של תמיכה ישירה הוגנת וארוכת טווח שתבטיח את עתיד ענף גידול הדגים הישראלי ואת היכולת לספק דג ישראלי טרי ואיכותי לאזרחי ישראל. מדובר בצעד שיביא לחיסול בלתי הפיך של יכולת מדינת ישראל לייצר ולספק דגים טריים לאזרחיה ולתלות מסוכנת ביבוא, דווקא בעידן שבו כל מדינות העולם פועלות לחיזוק כושר הייצור המקומי".
מנגד, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הביע תמיכה בצעד ואמר: "לדעתי זהו אחד המהלכים החשובים ביותר במאבק באינפלציה שכן הוא עוסק במחירי מזון בסיסיים ומוצרי צריכה עממיים, שלהם חשיבות גדולה בסל המזון של הישראלים".