סגור

בתום שבוע של דיונים ומחאה: אושרו מכסות ייצור הביצים לשנת 2022

היקף הייצור יעמוד על 3.055 מיליארד ביצים, לעומת כ-2.3 בשנת 2021; התקנות קובעות, בין היתר, כי תוספת למגדלים ותיקים לא תינתן אם שטח המחיה של תרנגולת הוא פחות מ-750 סמ"ר, וכי מכסות חדשות יינתנו רק ללולים ללא כלובים. החקלאים העדיפו שהתקנות הללו יעברו מאשר שלא יעברו תקנות בכלל, כדי למנוע מצב בו התכנון כולו יבוטל

ועדת הכלכלה אישרה היום (ה') את התקנות המסדירות את היקף הייצור של הביצים לשנת 2022. לפי התקנות, היקף הייצור יעמוד על 3.055 מיליארד ביצים, לעומת כ-2.3 בשנת 2021. כמו כן, התקנות קובעות כי לא יינתן אישור לאכלס מחדש לולים אשר לא עומדים בתקנות השירותים הווטרינריים; תוספת למגדלים ותיקים לא תינתן אם שטח המחיה של התרנגולת הוא פחות מ-750 סמ"ר; ומכסות חדשות יינתנו רק ללולים ללא כלובים.
אישור התקנות נעשה בסופו של דבר בהסכמת החקלאים, שהבינו כי אם הם לא יסכימו לתקנות האלה, שר החקלאות עודד פורר ימשוך את כולן - וכך התכנון בענף ההטלה יתבטל לגמרי. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם זאת כך: "ההישג הוא שהענף פועל תחת תקנות, הבעיה היא שזה מעל הראש של המגדלים. אם תצליחו תוך ימים או שבועות לחזור ולהביא תיקוני חקיקה ומספרים אחרים - דלתנו פתוחה".
מכיוונם של החקלאים, התקנות הללו עשויות להביא לביטול התכנון בפועל בגלל הכמות הגדולה של הביצים החדשות. כמו כן, החקלאים מתרעמים על הדרישה לשדרוג הלולים ללא תמיכה ממשלתית. מנגד, בעיניו של שר החקלאות פורר יש לבטל את התכנון בענף הביצים מן השורש, ולכן, גם הוא רואה בתקנות הללו מעין 'פשרה' מצידו.
לאישור התקנות קדמו דיונים אינטנסיביים במהלך השבוע, וגם היום, יו"ר הוועדה ביטון ניסה לשמש כמתווך בין החקלאים לבין השר, אך הצדדים התבצרו בעמדותיהם, בסופו של דבר, החקלאים העדיפו שהתקנות הללו יעברו מאשר שלא יעברו תקנות בכלל, שכן אם תיכנס השנה החדשה – 2022 – ללא תקנות, הרי שהתכנון כולו יבוטל, וכל אחד יוכל לגדל ביצים.
במהלך הדיונים בוועדה הרוחות התלהטו. כך לדוגמה מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר בוועדה: "אני מרגיש כמו נאנסת וזה אונס פוליטי. אנחנו שותקים כי אנחנו מבינים את האיום אם התקנות לא יעברו. לא חוויתי את זה בחיי, אבל זה לא אני זה 3,000 מגדלים, אנשים מבוגרים, חולים שזו כל פרנסתם, ואנחנו מצטרפים לקבוצה שנאנסה לראשונה אי פעם בחייה".
1 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנת מגדלי הביצים על רקע רפורמת הייבוא
הפגנה הפגנת מגדלי הביצים על רקע רפורמת הייבוא
מחאת מגדלי הביצים, השבוע
(צילום עמיר בוחניק)
חבר הכנסת אורי מקלב, שהיה החבר היחידי מהאופזיציה והתנגד לתקנות, אמר: "יש פה נציגים של מפלגות שהחקלאים סמכו עליהם, יש פה כניעה של הקואליציה". חברי הכנסת מהקואליציה שהצביעו בעד התקנות, נירה שפק ומיכאל ביטון, הביעו את אי הנוחות שלהם מההצבעה. ביטון רמז כי נושא החקלאות עשוי להביא לסדקים בקואליציה, ואמר: "לא נכון שמעל הקואליציה תרחף עננה של ויכוח על הרפורמה בחקלאות, זה מזיק ליכולת של הממשלה לעבוד. אני קורא לשר, המצב לא טוב והכל על כתפיך. אנחנו עם המגדלים באש ובמים, ולא הייתי מצביע אם הם לא היו מאשרים זאת כדי לא להשאיר את הענף באי ודאות".
שר החקלאות עודד פורר אמר: "אני יודע שהאווירה קשה. לי חשוב להבהיר שאף אחד לא יחשוב שיש כאן מגמה או רצון לפגוע בחקלאים, אלא בדיוק הפוך: לייצר שינוי שדורש דיונים. רציתי להגיע עם תוצרת כללית גדולה ומשמעותית בהסכמה, שתיתן לענף אופק". פורר הוסיף כי הוא פתוח לשינויים בתקנות וכי פניו לרפורמה מלאה בענף ההטלה.