סגור

הקרב על הביצים: "המכסות החדשות – צעד נכלולי"

ועדת הכלכלה תדון בצעדי שר החקלאות לתחרות בענף הביצים; הדיונים צפויים להיות סוערים, לאחר שהשר עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן הטילו פצצה לחוק ההסדרים הנוכחי כאשר הצהירו שהם חותרים לביטול התכנון בענף

היום (ב') ומחר צפויים להתקיים בוועדת הכלכלה דיונים על מכסות הביצים לשנת 2022. אף שמדובר בשוק שכל היקפו סביב 2.3 מיליארד שקל, הדיונים סביבו סוערים מאוד בדרך כלל, והשנה הם צפויים להיות סוערים פי כמה.
שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן הטילו פצצה לחוק ההסדרים הנוכחי לאחר שהצהירו כי הם חותרים לביטול התכנון בענף הביצים. מדובר ברעיון שעד כינון הממשלה הנוכחית נחשב לכזה שאפילו פקידי האוצר לא העזו לנסות לקדמו. הכוונה המקורית היתה לאפשר לכל אדם בישראל לפתוח לול, וגם לאפשר יבוא ביצים חופשי. ליברמן ופורר הצליחו להכניס את הצעד הזה להחלטת ממשלה, אך מהר מאוד הבהירו להם ח"כים מיש עתיד, העבודה, מרצ וכחול לבן כי הרעיון הזה צריך לרדת מהשולחן, ואכן פרק זה בחוק ההסדרים פוצל ויצא מן החוק. אך ליברמן ופורר לא התכוונו לרגע לוותר.
כשר החקלאות, פורר אמור להביא מכסות חדשות לשנת 2022 ובעצם להתוות את תכנון משק הביצים לשנה הקרובה. פורר רצה תחילה לא להביא מכסות חדשות, ובכך התכנון יתבטל מאליו, בגלל שלא יהיו תקנות. אך היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי לא ניתן להביא לביטול התכנון באופן עקיף, ושכדי לבטל את התכנון באופן רשמי יש לעבור בחקיקה ראשית. ולכן כל עוד התכנון לא בוטל עליו להתקין תקנות. פורר קיבל את העמדה המשפטית והוציא תקנות המסדירות את המכסות באופן שמעורר את זעם החקלאים. הוא הגדיל את מכסות הביצים לשנת 2022 ב־615 מיליון ביצים לעומת 2021. בשנה רגילה מגדילים את המכסות ב־100 מיליון ביצים בערך. בדברי ההסבר פורר מסביר כי 500 מיליון ביצים ייגרעו בשל העובדה כי השירותים הווטרינריים לא יחדשו במרץ 2022 את הרישיון ללולים שלא עומדים בתנאים הסניטריים הנדרשים. ושאר ה־115 מיליון הם בשל הגידול הטבעי. אך בעיני המגדלים זו רק דרך להציף את השוק בביצים.
1 צפייה בגלריה
עודד פורר באולפן ישראל ביתנו
עודד פורר באולפן ישראל ביתנו
שר החקלאות עודד פורר
(צילום : אבי מועלם)
יו"ר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ אמר ל"כלכליסט" כי "המכסות החדשות שפורר מביא הן ביטול התכנון באופן נכלולי". לדבריו, "המהות של התכנון היא לייצר הלימה בין ביקושים לבין ייצור, הוא רוצה להציף את השוק. במקום להביא לנו מים בדמות מכסות, הוא מביא לנו רעל, פורר פועל במזיד לבטל את התכנון. הוא משתמש בשירותים הווטרינריים להגביר אכיפה, בשביל לבטל את התכנון. ובכלל לא ברור מאיפה הוא מביא את המספרים האלו".
מן העבר השני, תומכים מובהקים בביטול התכנון מסרבים לראות בתקנות הללו התקדמות לעבר ביטול התכנון. אלעד מלכא, העומד בראש הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", אמר ל"כלכליסט": "התקנות ריקות מתוכן, המכסות מוגבלות רק למי שנמצא באזור עדיפות לאומית. המכסות לא ינוצלו ולא יגרמו לביטול התכנון".
המכסות החדשות של פורר כוללות בנוסף עוד שני שינויים חשובים. שינוי אחד, פורר החליט להקצות 70 מכסות ליישובים לא יהודיים שגרים באזורי עדיפות לאומית. והשינוי השני, שגורם לסיפוק בקרב ארגוני בעלי החיים, שלא יינתנו מכסות חדשות למי שמגדל בלולים עם כלובים. בעמותת אנימלס אמרו כי "גם לולים ללא כלובים הם לולים תעשייתיים לכל דבר, ולא מדובר בגן עדן לתרנגולות. אבל לפחות זה לא גיהינום הכלובים, והתרנגולת יכולה להתהלך ואפילו להתעופף".