סגור

משרד המשפטים מבקש מהנציבות לשנות "תנאים תפורים" במכרזים לאפוטרופוס ולכנ"ר

שר המשפטים ומנכ"ל משרדו החליטו להפריד את תפקידי האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי. השבוע פורסמו קולות קוראים שמאפשרים כמעט רק לבכירי הגופים האלה להתמודד. כעת המשרד מבקש לשנות התנאים; משרד המשפטים: "התנאים במכרז נקבעו על ידי נציבות שירות המדינה. יחד עם זאת, ומאותן סיבות ביקשנו לשנות"

תנאי המועמדות לתפקידים הבכירים של האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי מגבילים את המועמדות כמעט רק לבכירי המערכת עצמה.
במערכת המשפט עולות טענות שהתנאים נתפרו למידותיהם של בכירי האפוטרופוס והכנ"ר. נראה ששר המשפטים גדעון סער ומנכ"ל משרדו ערן דוידי מסכימים עם הטענות, שכן הם שלחו פנייה חריגה לנציבות שירות המדינה לשנות את התנאים.
האפוטרופוס הכללי אחראי על חסויים, נכסי נפקדים וענייני ירושה. כונס הנכסים הרשמי (בשמו החדש: הממונה על חדלות פירעון) אחראי על פשיטת רגל של חברות ותיקי חדלות פירעון של פרטים. היסטורית שני התפקידים מולאו על ידי אדם אחד. האחרונה שמילאה אותם היתה סיגל יעקובי, שלאחרונה מונתה כשופטת בית המשפט המחוזי כלכלי בתל אביב. שר המשפטים גדעון סער ומנכ"ל משרדו ערן דוידי החליטו על פיצול התפקיד והממשלה אישרה בראשית החודש מינוי של שני הבכירים החדשים באמצעות ועדות איתור.
בראשית השבוע התפרסמו קולות קוראים להגשת מועמדים לשני התפקידים אבל אז התברר שמדובר בקולות קוראים מגבילים מאוד שעשויים לאפשר רק בחירת מועמדים בכירים מאוד מתוך המערכת. התנאי המוזר ביותר היה "הובלת שינויים ותהליכים משמעותיים ומורכבים חוצי ארגון". שתי המערכות ביצעו בשני האחרונות רפורמות כאלו. כונס הנכסים הוביל את חוק חדלות פירעון ובו הרפורמה בדיני פשיטות רגל. האפוטרופוס הוביל את רפורמת ייפוי הכוח המתמשך. לעומת זאת, קשה למצוא אנשים מבחוץ שעמדו בתנאי דומה.

1 צפייה בגלריה
שר המשפטים גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה
שר המשפטים גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה
שר המשפטים גדעון סער
(צילום: עמית שאבי)

עוד שני תנאים מגבילים היו הדרישות לניהול תקציב של 10 מיליון שקל ולניהול של 20 אנשים לפחות. לכאורה אלה תנאים סבירים למנהל אבל למעשה הם מונעים הגשת מועמדות של רוב עורכי הדין הפרטיים, אנשי אקדמיה ורוב עובדי האפוטרופוס והכנ"ר. כך למשל האפוטרופוס לשעבר פרופ' דוד האן לא היה יכול לעמוד בתנאים אלה.
כמועמדים מבפנים לשני התפקידים מוזכרים: סגן האפוטרופוס הכללי בנצי פיגלסון, מנהלת מחוז תל אביב באפוטרופוס רות לינקר-מזרחי והמשנה לאפוטרופוס הכללי עו"ד גלי גרוס. ברור שהתנאים מאוד מגבילים את ההתמודדות מולם. ההערכה היא שדוידי מעונין לבחור אדם אחד מבפנים ושני מבחוץ.
ממשרד המשפטים נמסר ש“התנאים המופיעים במכרז נקבעו על ידי נציבות שירות המדינה. יחד עם זאת, ומאותן סיבות שהוזכרו בפנייתך, משרד המשפטים פנה לגורמים הרלוונטיים בנציבות בבקשה לשנות את תנאי הסף במכרז כך שיתאפשר למגוון גדול יותר של מועמדים להגיש את מועמדותם וזאת מתוך הרצון לאייש את התפקידים ע״י המועמדים המתאימים ביותר״.
מנציבות שירות המדינה נמסר ש"תנאי הסף נקבעו בהתאם לפניית המשרד ועל פי מדיניות נציבות שירות המדינה בנושא זה. באופן עקרוני, אם מגיעות פניות לשינוי תנאי הסף - הן נבחנות בהתאם למדיניות נציב שירות המדינה". לאור עמדת מנכ"ל משרד המשפטים, תגובת הפרקליטות מעלה את השאלה מי במשרד תאם את התנאים האלה עם הנציבות".