סגור
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן
יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן (צילום: יואב דודקביץ)

ועדת חוקה תקיים דיון חסוי על ההשפעה הביטחונית של ההפיכה המשטרית

ההחלטה לכנס את הדיון התקבלה בעקבות אזהרותיו של המשנה ליועמ"שית למשפט בין-לאומי לפיהן המהפכה המשפטית עלולה לפגוע באינטרסים ביטחוניים-לאומיים של המדינה ודרישתו התקיפה של ח"כ יואב סגלוביץ; בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת החוקה קרא יו"ר הוועדה שמחה רוטמן לחברי האופוזיציה "לקיים שיח ללא תנאים מוקדמים", וזכה לביקורת מנגד לפיו "מדובר בהצעת פייק"

ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת תקיים ביום רביעי הקרוב (22 בפברואר) דיון חסוי בנושא ההשפעה של המהפכה המשפטית על סוגיות ביטחוניות, מדיניות ובינלאומיות. הדיון יתקיים בנוכחות חברי הוועדה בלבד, ואליו יוזמנו נציגים בכירים מגופי הביטחון.
הדיון יתקיים לאחר ההצבעה המתוכננת ליום שני הקרוב, נכון לרגע זה, בקריאה ראשונה במליאת הכנסת של תיקוני החקיקה לחוק יסוד: השפיטה, שאושרו בוועדת החוקה שלשום (ב') בנוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים (באופן שיקנה לקואליציה שליטה מוחלטת בה) וביטול הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד.
הצורך בדיון חסוי שכזה נולד בעקבות דבריו ביום ראשון האחרון בוועדה של המשנה ליועמ"שית למשפט בין-לאומי, ד"ר גיל-עד נועם, שהתריע על אודות ההשפעה הדרמטית הצפויה לפגיעה בעצמאות מערכת המשפט על המערכה המשפטית-מדינית של ישראל, מה שעלול לפגוע באינטרסים ביטחוניים-לאומיים של המדינה – ובעקבות דרישה עיקשת של חברי האופוזיציה החברים בוועדה, בהובלת ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד).
ד"ר נועם אמר באותו דיון בוועדה כי "ההסדרים המוצעים מסירים בלמים ואיזונים מעל הכנסת והממשלה ומצמצמים את הביקורת על הרשות המבצעת והמחוקקת. לפיכך יש בהם בכדי לשנות את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת עצמאית, מקצועית וא-פוליטית - והדבר עלול להשליך על יכולתה של ישראל להתמודד עם אתגרי המערכה המשפטית הבינלאומית".
עוד אמר נועם כי "מערכת המשפט הישראלית היוותה מעין כיפת ברזל משפטית שהגנה על ישראל מפני יוזמות בבתי משפט זרים ובינלאומיים - נגד המדינה ונגד מי שמילאו תפקידים רשמיים בשמה של המדינה". הוא ציין שבעשור האחרון הוא חבר בצוות המשפטי המלווה את ההתמודדות הזו בזירה הבינלאומית ואמר כי "בעשור האחרון ההתמודדות שלנו נסמכה במידה רבה על היכולת שלנו להציג את עצמאותה ומקצועיותה של מערכת המשפט ביחס לטענות על הפרות של הדין הבינלאומי, במיוחד בהקשר לפעולות של צה"ל וגופי הביטחון.
בעקבות זאת דרשו כבר בדיון חברי הכנסת גלעד קריב (העבודה) ויואב סגלוביץ' מהיו"ר שמחה רוטמן לכנס בדחיפות דיון דחוף בהשלכות הביטחוניות-מדיניות של הרפורמה, עוד לפני ההצבעות בוועדת החוקה על תיקוני החקיקה. סגלוביץ' שלח אז מכתב דחוף לרוטמן ודרש שלדיון זה יזומנו נציגי כלל הגופים הביטחוניים – צה"ל, שב"כ, מל"ל והמוסד – וכי הוא יתקיים בהקדם האפשרי. רוטמן לא נענה לכך, וההצבעה בוועדה התקיימה ביום שני ובה אושרו תיקוני החקיקה הראשונים במסגרת ההפיכה המשטרית (ברוב של 9 נגד 7).
הבוקר בפתח דיון נוסף בוועדה דרש שוב סגלוביץ' לקיים דיון דחוף במשמעויות הביטחוניות של הרפורמה עוד לפני ההצבעה במליאת הכנסת המיועדת ליום שני הקרוב. הוא אמר עוד לגבי קידום ההליכים במהירות כי "אדם אחד קובע והוא בנימין נתניהו. רק הוא יכול לעצור את מה שקורה כאן". רוטמן אמר כי "אשקול לקיים דיון חסוי בין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית" – ואמנם כמה שעות לאחר הישיבה הפיצה הוועדה בראשותו את לו"ז הישיבות לשבוע הבא, ובו מופיע הדיון החסוי המתוכנן ליום רביעי הקרוב בשעה 9:00 בבוקר.
ח"כ סגלוביץ' צייץ בעקבות זאת כי "למהפיכה המשטרית השלכות מרחיקות לכת על יכולת ההגנה המשפטית במישור הבינלאומי הן על מדינת ישראל והן על אנשי כוחות הביטחון" – וציין כי בעקבות דרישותיו החוזרות ונשנות נקבע הדיון בנושא, "בהשתתפות בכירים במערכת הביטחון והמשפט".

רוטמן: "לקיים שיח ללא תנאים מקדימים"

במהלך הבוקר המשיכה ועדת החוקה בדיוניה, כאשר הח"כים דנו בתיקון החקיקה הבא שמוצע במסגרת המהפכה המשפטית, שהוא הגבלת היכולת של בג"ץ להפעיל ביקורת שיפוטית גם על חקיקה רגילה (לאחר שהגבלת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד כבר עברה בוועדה).
חברי הכנסת מהאופוזיציה המשיכו בדיון היום להביע מחאתם על כלל מהלכי החקיקה, ועל כך שהיו"ר רוטמן ושר המשפטים יריב לוין אינם מוכנים לעצור את הליך החקיקה לטובת הידברות, כפי שהציע נשיא המדינה בוז'י הרצוג. רוטמן מצדו חזר ואמר שהם קוראים לחברי האופוזיציה "לקיים שיח ללא תנאים מוקדמים" – כלומר מבלי לעצור את החקיקה, וזאת משום שיש עוד זמן רב שבו ניתן להידבר עוד לפני ההצבעה במליאה הצפויה "רק ביום שני", לדבריו. על כך השיבה לו ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי): "זו הצעת פייק, זה לא רציני לדבר על זה כך שלושה ימים לפני הצבעה במליאה".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה גם היא לרוטמן בדיון: "כולנו מכלים כאן את זמננו בדיוני סרק בינך לבין עצמך. כולנו ניצבים כאן במופע של רוטמן. אני לא מבינה למה שאר חברי הקואליציה אוטמים את אוזניהם לנוכח העובדה שהציבור הגיע בהמוניו ואמר 'לא' לרפורמה הזו. אני קוראת לכם לשמוע את זעקתם של מאות האלפים".
במהלך הדיון רוטמן חזר ותקף את חברי האופוזיציה על התנהגותם בישיבה בה נערכו ההצבעות. "אני שמח לראות אותך יושב ולא קופץ על השולחן כמו שלשום", אמר לח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), שכזכור, הוא וחברי הכנסת יוראי להב-הרצנו ושלי מירון, גם הם ממפלגת יש עתיד, קפצו מעל השולחן לעברו של רוטמן והחלו לקרוא לעבור "ביזיון" ו"בושה", ולאחר מכן הוצאו בכוח על ידי הסדרנים. רוטמן אמר כי "התנהגות האופוזיציה בימים האחרונים הייתה מתחת לכל ביקורת. המטרה העליונה שלה היא לעצור את הדיונים ולא לקיים הידברות. אתם עושים פיליבסטר, קופצים על שולחנות, תוקפים סדרנים. כשבאים לנשיא באים בלי תנאים מוקדמים".