סגור

פרשנות
מתווה המתמחים החדש - פלצבו למערכת חולה

שר הבריאות הציג הערב מתווה חדש לפתרון משבר המתמחים, אולם ההבדלים בינו לבין המתווה הקודם הם מינוריים. ללא רפורמות עומק במערכת הבריאות – שום קיצור תורנות אינו אפשרי

"פתרון למשבר המתמחים: שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות" - זו כותרת ההודעה הדרמטית ששיגר לפני שעה קלה שר הבריאות. לפי ההודעה, "עצירה של מתווה קיצור התורנויות בלי שיושלם במלואו אינה אופציה. מפת הדרכים שאנחנו מציגים היום תבטיח את מימוש המהלך ההיסטורי".

מיד אחר כך מפרט הורוביץ את המתווה "החדש" (לכאורה). המאמצים למצוא הבדלים אמיתיים בין המתווה שהוכרז הערב בדרמטיות הוליוודית לזה שהוכרז לפני שבוע וחצי על ידי הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי - עלו בתוהו. סיוע של מומחים ובכירים במערכת הבריאות - לא עזר. מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת.
פרט אחד התווסף: במקום שנה או שנה וחודש, יש במתווה תאריך מדויק (הוסיפו גם את היום). כאילו שזה מה שבאמת יאפשר ליישם את קיצור התורנויות. הדבר היחיד שזה עושה הוא להוסיף "חיזוקית" למתווה הקודם, כאילו ההתחייבות להוציא את מלוא המתווה לפועל – המתפרס עדיין על פני ארבע שנים עד 2025 - חזקה יותר. אגב, בכירים במערכת אמרו כי הכנסת התאריכים היא יותר הפגנה של רצון טוב מאשר התחייבות - האם הממשלה, שלא ברור אם תעביר תקציב אחד, יכולה להתחייב למתווה עד 2025?
המתווה גם מקדים במקצת את הכניסה למתווה של שני בתי חולים נוספים מהמרכז, וכמו כן יש התחייבות כתובה לכלול בו את מקצועות הכירורגיה.

1 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ הצהרה פתרון על משבר מתמחים דרכים מפה מפת קיצור תורנות תורנויות
ניצן הורוביץ הצהרה פתרון על משבר מתמחים דרכים מפה מפת קיצור תורנות תורנויות
הורוביץ מציג את המתווה החדש, הערב
(צילום: אלכס קולומויסקי)


מה שכן הממשלה יכולה לעשות זה רפורמות עומק. ללא רפורמות עומק במערכת הבריאות החולה – שום קיצור תורנות אינו אפשרי. הדבר הראשון הנדרש כמובן הוא תקציבים. אך גם להחזיר את השליטה של זרם המתמחים מההסתדרות הרפואית הישראלית (הר"י), שגם משמשת כאיגוד עובדים (ועד) אך גם כאיגוד פרופסיונלי ושולטת באמצעות כלל זרועותיה על ויסות הרופאים בישראל. ללא הגדלה משמעותית ומהירה של מספר הרופאים - משאב לאומי חיוני שנמצא במחסור חמור ומסוכן - אין אפשרות לשחרר מתמחים הביתה מוקדם יותר.
אז ייתכן כי החברים של "מרשם" – הארגון הלעומתי של הר"י שהוביל את המחאה - מחפשים דרך לרדת מעץ. חלקם נבהלו כאשר מנהלי בתי חולים לא רק קיבלו את מכתבי ההתפטרות שלהם לפני כמה שעות, אלא גם דאגו למסור להם שהם מקבלים את ההתפטרות עצמה, ובאופן מיידי.
בכל מקרה הורוביץ, הר"י, "מרשם" וגם שאר המערכת מבינים כי קיצור תורנויות הוא הכרחי, אך הדרך לשם נותרה ארוכה.