סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטוס E-4B של חיל האוויר האמריקאי
מטוס E-4B של חיל האוויר האמריקאי. לפחות אחד נמצא בכוננות בכל רגע (צילום: חיל האוויר האמריקאי, מתוך ויקיפדיה)

Sierra Nevada תפתח את היורש של "מטוס יום הדין" תמורת 13 מיליארד דולר

ה-E-4B המזדקן משנות ה-70 זכה לכינוי "מטוס יום הדין" בשל יכולתו לשרוד מלחמה גרעינית. המטוס, שמשמש בדרך כלל להובלת שר ההגנה של ארה"ב, מתקרב לסוף חייו וזקוק למחליף. כעת בחר חיל האוויר האמריקאי בחברת Sierra Nevada לפתח את יורשו

חיל האוויר האמריקני הודיע אתמול (ו') כי העניק חוזה של 13 מיליארד דולר ל-Sierra Nevada Corp לפיתוח יורש ל-E-4B - מי שמכונה "מטוס יום הדין" בשל יכולתו לשרוד במלחמה גרעינית.
על פי הדיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס", פרויקט מרכז הפיקוד המוטס בעל יכולת השרידות (או ה-Survivable Airborne Operations Center (SAOC)) נועד להחליף את המטוס המזדקן משנות ה-70, שמתקרב לסוף חייו. העבודה על ה-SAOC תתבצע בקולורדו, נבאדה ואוהיו וצפויה להסתיים ב-2036. כדי לעמוד בדרישות המבצעיות המחמירות, ה"יורש" יהיה בנוי על בסיס מטוס מסחרי שיעבור התאמות.
למרות שהוא משמש בדרך כלל להובלת שר ההגנה של ארה"ב, ה-E-4B מתוכנן כעמדת פיקוד ניידת המסוגלת לעמוד בפני פיצוצים גרעיניים והשפעות אלקטרומגנטיות, מה שמאפשר למנהיגי ארה"ב לספק פקודות לצבא במקרה של מצב חירום לאומי. ה-E-4B מסוגל גם לתדלק באוויר וכולל חדרי ישיבות ותדרוך וציוד תקשורת מתקדם.
חיל האוויר מפעיל כיום ארבעה מטוסי E-4B, כאשר לפחות אחד מהם נמצא בכוננות בכל עת.