סגור
הרס כבד בשכונת חמד בחאן יונס מלחמת חרבות ברזל 15.3.24
ההרס בעזה (צילום: EPA)

דרכון ב-500 שקל: לוחם צה"ל הציע למכירה בפייסבוק פריטים שבזז מעזה

הלוחם פרסם במרקטפלייס מודעת מכירה של דרכון של ילד עזתי והציע למכור פריטים נוספים שנבזזו מהרצועה. לאחר שהדבר נודע למפקדיו הוא הושעה מלחימה אך נשאר ביחידה. דובר צה"ל: "התנהגות חמורה, האירוע מצוי בחקירת מצ"ח"

לוחם צה"ל בסדיר פרסם ב"מרקטפלייס" של פייסבוק פריטים שבזז מעזה, כך נודע ל"כלכליסט". בין היתר, פרסם הלוחם מודעת מכירה של דרכון של ילד עזתי והציע למכור אותו תמורת 500 שקל והציע למכור פריטים נוספים שנבזזו מהרצועה בזמן הלחימה. ל"כלכליסט" נודע שלאחר שהדבר נודע למפקדיו הוא הושעה מלחימה אך נשאר ביחידה ולא הועבר למעצר בכלא צבאי או ענישה חמורה יותר. מצה"ל נמסר כי האירוע מצוי בחקירה של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח).
בצה"ל מודעים לכך שביזה היא תופעה קיימת ושחיילים רבים לוקחים לביתם ציוד שמצאו בעזה, בין אם מדובר על "מזכרות" ובין אם הם עושים בזה שימוש אישי או אפילו מוכרים את הפריטים לטובת רווח כספי כמו במקרה הנ"ל. בביקוריו ברצועת עזה, מקפיד הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי לצאת כנגד תופעות כמו ביזה וונדליזם לא הכרחי. בחודש שעבר כתב הרמטכ"ל הלוי למפקדים הלוחמים בעזה "אנו נוהגים כבני אדם ושומרים, בניגוד לאויבינו, על צלם אנוש. איננו במסע הרג, נקמה או רצח עם. באנו לנצח ולהכריע אויב אכזר, הראוי להפסד מר. עלינו להקפיד שלא להפעיל כוח היכן שלא נדרש, להבחין בין מחבל לשאינו, לא לקחת דבר שאינו שלנו – מזכרת או פריט אמל"ח – ולא לצלם סרטוני נקמה".
מלבד ההיבט המוסרי, בצה"ל חוששים שתיעוד של ביזה ומקרים אחרים שעלולים להיחשב כפשעי מלחמה יוכלו לשמש בעתיד את התובעים את ישראל בפורומים בינלאומיים דוגמת בית הדין בהאג, מה שעלול להוביל לסנקציות נגד חיילי צה"ל וצעדים מדיניים נוספים. הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, כתבה בחודש שעבר ללוחמים בעזה איגרת בה היא מזהירה מביצוע מעשים החוצים את הרף הפלילי: "בניגוד לאויבינו, הנלחמים תוך ניצול הדין והפרתו – אנו נלחמים בהתאם לדין. פעילות צה"ל מתבצעת בהתאם לעקרונות ברורים – הפעלת כוח לתכלית צבאית בלבד; אבחנה בין אויב לבין אזרחים בלתי מעורבים; ומחויבות לצמצום הפגיעה באוכלוסייה וברכוש האזרחי, ככל שהדבר מתאפשר. עקרונות אלה שזורים בקוד הערכי של צה"ל מאז שהוקם, והם מעוגנים גם בהוראות המבצעיות ובפקודות האופרטיביות".
הפצ"רית תומר ירושלמי הוסיפה כי "נתקלנו גם במקרים פסולים של התנהלות החורגת מערכי צה"ל ומן הפקודות... התבטאויות לא ראויות, המעודדות תופעות פסולות; הפעלת כוח בלתי מוצדקת מבצעית, לרבות כלפי עצורים; ביזה, הכוללת שימוש או הוצאת רכוש פרטי שלא לצורך מבצעי; והרס רכוש אזרחי בניגוד לפקודות".
מדובר צה"ל נמסר: "התנהגות החייל חמורה, ואינה עולה בקנה אחד עם פקודות צה״ל וערכי צה״ל. האירוע מצוי בחקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. עם גילוי המקרה החייל הודח מתפקיד לוחמה והועבר לתפקיד מנהלתי עד להחלטה בעניינו".