סגור
יואב גלנט שר ה ביטחון בנימין נתניהו ראש ה ממשלה
לוין, נתניהו וגלנט (עמית שאבי)

פרשנות
נתניהו מציג: הבטחות ללא כיסוי, צפצוף על היועמ"שית - וחיסול הסיכוי להידברות

ראש הממשלה קרא להידברות - ואולם זו לא תצא לפועל לאור הצהרתו כי החקיקה תימשך בשבוע הבא; הוא גם הבטיח להעביר חוק שיגן על זכויות הפרט, אבל קשה להאמין שיהיו לכך תומכים רבים במפלגות הדתיות שבקואליציה; ולסיום - הוא דילג באלגנטיות מעל הסדר ניגוד העניינים שלו, והודיע כי הוא "חוזר לעניינים"; ומה עם גלנט?

1. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב נאום שרק מוכיח כי הוא הולך עם ההפיכה המשטרית עד הסוף, למרות כל ההתפלפלויות שלו. הוא אמנם קרא להידברות עם מתנגדי הרפורמה, ואף הבהיר שאינם "בוגדים" - אבל הודיע שהחקיקה תימשך.
ביום ראשון בשעה 08:00 תכונס ועדת החוקה של הכנסת לדיון על החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הקואליציה בוועדה תדחה כ-2,500 הסתייגויות של האופוזיציה, בנוסף ל-1,900 שכבר דחתה ביממה האחרונה. לאחר מכן תאשר הוועדה את החוק, שיעניק לקואליציה רוב של 6 מ-11 חברי הוועדה לבחירת שופטים.
במצב שכזה, ונתניהו מבין זאת היטב, אין שום סיכוי להידברות עם האופוזיציה התובעת את עצירת החקיקה. גם המחאה תימשך. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הבהירו לאחר הנאום שאיו מה לדבר בלא עצירת החקיקה.
נתניהו מנסה להציג את עצמו כמי שפניו למנוע את הקרע בעם, ואחר כך הוא יאשים את האופוזיציה כי לא נענתה לקריאתו.
החוק בעניין יאושר במליאה בקריאה השנייה והשלישית כבר באמצע השבוע הבא. בעקבות כך, הקואליציה תמנה לקראת אוקטובר הקרוב את שני המחליפים של השופטות אסתר חיות וענת ברון שיפרשו, ואף תבחר לבדה את הנשיא הבא של בית המשפט העליון.
אם נתניהו יורשע בבית המשפט המחוזי ויערער לבית המשפט העליון, יקבלו את פניו השופטים החדשים שימנה.
זאת ועוד, משום מה ראש הממשלה העדיף להתעלם מיתר מרכיבי ה"רפורמה" שמיועדים למושב הקיץ של הכנסת: ביטול "שיטת הסניוריטי" לבחירת הנשיא הבא של בית המשפט העליון, הפיכת היועצים המשפטיים למשרות אמון, ביטול נבחרת הדירקטורים ועוד.
2. בנאומו הערב הבטיח נתניהו לחוקק את חוק זכויות הפרט שיגן בין היתר על הלהט"בים וחוק פסקת התגברות שיהיה מעודן לעומת ההצעה הנוכחית שמאפשרת לכנסת לחוקק חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב רגיל. בכך ביקש ראש הממשלה להרגיע את הציבור מפני פגיעה בזכויותיו ומפני אפשרות שהממשלה תכופף באופן גס את בית המשפט.
נתניהו "שכח" משום מה להודות בפני הציבור שאין לו רוב בכנסת לחקיקת חוק שיגן על זכויות הפרט. קשה לראות את יהדות התורה, ש"ס, הציונות הדתית, עוצמה יהודית ואבי מעוז מחוקקים חוקים למען זכויות להט"בים. רק לפני שבועיים פנה מעוז למ"מ שר הבריאות בדרישה להפסיק את האיסור על טיפולי המרה ללהט"בים.
זאת ועוד, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (דגל התורה) מתעקש על חקיקת פסקת התגברות של 61 ח"כים יחד עם חוק הגיוס - לפני אישור התקציב בקריאה השנייה והשלישית ב-29 במאי. המשמעות: כל קואליציה תוכל לכופף את בג"ץ.
3. נתניהו בישר לאומה שהוא "חוזר לעניינים"; זאת, פחות מ-24 שעות לאחר שהכנסת חוקקה את חוק הנבצרות שמונע מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מלהוציאו לנבצרות על רקע פעילותו בניגוד להסדר למניעת ניגודי העניינים שעליו חתם. בהרב-מיארה איפשרה לו אמנם להודיע על הקפאת הרפורמה, אבל הוא לא עשה זאת.
עתירות עתידיות לבג"ץ על התערבותו של נתניהו ברפורמה, אם יתקבלו, יובילו למשבר חוקתי. עד אז כבר תחוקק הקואליציה את חוק פסקת ההגברות שיבטל את יכולת בג"ץ לבטל החלטה של הממשלה בעילה של אי סבירות.
4. שר הביטחון יואב גלנט ביטל נאום לאומה שתיכנן הערב, בו היה אמור לקרוא לפשרה ולדחיית החקיקה בשל השלכותיה על צה"ל. הביטול הגיע לאחר שגלנט זומן לפגישה דחופה עם נתניהו. בקבוצת הווטסאפ של הליכוד כבר החלו לתקוף אותו, ולהזכיר שהגיע לתנועה עם משה כחלון מכולנו.
ואולם לגלנט אסור לפחד: עליו להתייצב באומץ לב ולהזהיר את הציבור ואת נתניהו מהשלכות הרפורמה. ואולי, בהזדמנות זו, כדאי שיחפש מפלגה אחרת.