סגור

דעה
המשבר בדואר: לכוון את הצבי לדרך הישר

חברת דואר ישראל מדממת בשנים האחרונות עם הפסדים כבדים של מאות מיליוני שקלים, והשבוע דווח כי היא בדרך לחדלות פירעון. אם חברת הדואר חפצת חיים, עליה לגבש בדחיפות תוכנית הבראה משמעותית

האזהרה השבוע של שר התקשורת יועז הנדל ושר האוצר אביגדור ליברמן כי חברת דואר ישראל בדרך לחדלות פירעון צריכה להדליק נורות אדומות.


החברה מדממת בשנים האחרונות עם הפסדים כבדים של מאות מיליוני שקלים, ומכרה נדל"ן למימון הוצאות שוטפות בהיקף של כ־300 מיליון שקל. בניית לשכת ענק של 90 מ”ר ליו"ר הקודם חזי צאיג כמו גם למנכ"ל דני גולדשטיין, כפי שנחשף שלשום בכלכליסט, מראה שהם מנותקים מהמציאות.
1 צפייה בגלריה
דני גולדשטיין מנכ"ל דואר ישראל
דני גולדשטיין מנכ"ל דואר ישראל
אם הנדל וליברמן רוצים להצליח בהפרטת הדואר, עליהם להחליף את המנכ"ל דני גולדשטיין
(צילום: אוראל כהן)
החברה שהייתה במשך שנים החצר האחורית למינוי פוליטיקאים הפכה למסורבלת ויקרה - עם 5,000 עובדים, חלק גדול מהם מיותרים, בהם 9 סמנכ"לים ועוד 5 חברי הנהלה עם שכר גבוה במיוחד. דו"ח הממונה על השכר לשנת 2019 קבע כי בחברה ישנו מספר רב של בעלי תפקידים בעלות חודשית ממוצעת גבוהה ביותר: 27 עובדים שהכנסתם כ־60 אלף שקל, 87 עובדים עם כ־41 אלף שקל, ו־5,012 עובדים שעלות שכרם היא 16 אלף שקל.
אם חברת הדואר חפצת חיים, עליה לגבש בדחיפות תוכנית הבראה משמעותית הכוללת התייעלות, צמצום מסיבי של חברי הנהלה ועובדים והצגת תוכנית עסקית שתוביל אותה לרווחים. במקביל, יש להקל ברגולציה על הדואר. למשל, צריך לאפשר לחברה להתחרות במשלוח דואר כמותי ולהסיר את הפיקוח הממשלתי על התעריפים כדי שתוכל להתחרות בחברות הפרטיות. החברה, שמחויבת לתת שירות בכל רחבי הארץ, צריכה לקבל פיצוי מהמדינה על השירות האוניברסלי הזה.
אם הנדל וליברמן אכן רוצים להצליח בהפרטת 100% מהדואר, עליהם להחליף את המנכ"ל דני גולדשטיין, שאחראי למצב אליו הגיעה החברה. בקרוב ימונה לתפקיד היו"ר מישאל וקנין, לאחר שצאיג סיים כהונתו. יו"ר חדש ומנכ"ל חדש יוכלו להצעיד קדימה את הדואר כדי שיצדיק את סמלו, הצבי.