סגור

החרדים נגד תוכנית הנדל לתחרות בשוק הטלפונים הכשרים: "ייהרג ובל יעבור"

ועדת הכלכלה דנה בחוק הדואר שיכלול את פתיחת תחום הדואר לתחרות, רפורמה על חבילות מחו"ל והרחבת סמכויות הפיקוח של משרד התקשורת. ח"כים מהמפלגות הדתיות האשימו את שר התקשורת יועז הנדל בהכנסת חדשנות לחברה שלא רוצה בה

דיון סוער התקיים היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת סביב מכירת טלפונים כשרים במגזר החרדי. שר התקשורת יועז הנדל אמר כי יש לפתוח את השוק כך שלא תהיה רק קבוצה אחת שתייבא ותמכור. ח"כים חרדים הבהירו שייצאו למאבק נגד רפורמה שכזו.
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) התייחס לנושא ואמר כי "רוב השיח בחברה החרדית הוא על שר התקשורת ועל הגזרות העתידיות. אנשים רוצים להשתמש במכשירים ישנים מרצון. אתה הולך להקשות את החיים להורים ולילדים". ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) הוסיף כי "אף אחד לא רוצה שהילד ייחשף למראות באינטרנט ולהפקרות, שמנו גבולות כדי שזה לא יקרה. זאת מלחמה שיש לקדש עליה את כל מה שחשוב בחיים ואני לא אסכים שיגעו בחינוך של הילדים שלי. תראו מה משתולל בפורנוגרפיה ובאינטרנט ולמה לילדים קטנים נחשפים, אתם רוצים שגם הילדים שלי יהיו ככה? ייהרג ובל יעבור".
1 צפייה בגלריה
מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין שר התקשורת יועז הנדל
מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין שר התקשורת יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל ומנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר
(צילום: יוסף כהן, אלכס קולומויסקי)
השר הנדל השיב כי "אף אחד לא מנסה להכניס תכנים למי שלא רוצה בהם. כל אדם שירצה להתנתק מהאינטרנט כך יהיה. אני מתנגד למונופול. יש אלימות גדולה נגד חנויות במגזר החרדי וכאלה שהרגישו שלא נותנים להם תחרות. אם תהיה תחרות בטלפונים הכשרים האזרח החרדי יקבל יותר". הוא הדגיש שהנושא מעורר הרבה עניין תקשורתי, אבל לא מהווה את הליבה של המשרד.
הנדל התייחס בהרחבה לרפורמה בדואר ישראל, והתריע כי אם לא תעבור "נגיע לפשיטת רגל ואזרחי ישראל ייפגעו". התיקון לחוק הדואר, שנדון בוועדת הכלכלה לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית, נועד בעיקרו ליישם את המלצות "ועדת רוזן", שכללו את פתיחת תחום הדואר לתחרות, ביצוע רפורמה בענף החבילות מחו"ל והרחבת סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת.
הוועדה אישרה לאחרונה סעיף שיאפשר פתיחת תחרות בדואר היחידני. עם זאת, בסעיפים שעסקו בבעלות חברת הדואר על בתי דפוס ובאפשרות שהחברה תיתן שירותים נוספים, התגלתה מחלוקת. לפי שעה לא ברור אם בעקבות הרפורמה סניף דואר יוכל להפוך לחנות למשל או לקניון.
יו"ר הועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר כי "אי אפשר לזרוק סיסמאות של רפורמה בדואר בלי שהיא תפורה עד הסוף. הרפורמה צריכה לעזור לאזרחים, כאשר יובאו פתרונות לסעיפים הבעייתיים נוכל לסיים את החוק. יש לבדוק כל פרט, כי אם רפורמת הדואר לא תהיה טובה לא נעביר אותה".
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר כי "יש הרבה דברים טובים שנעשים אך גם יש פופוליזם וכוחות כלכלים אינטרסנטיים, ולדואר כמו שהוא היום אין הצדקה". ח"כ משה ארבל (ש"ס) התייחס לספקים המפעילים את חלק מסניפי הדואר, כשלטענתו מדובר "בחוליה הכי פגיעה ברפורמה הנמצאת בחוסר ודאות מוחלט".
בהתייחסו לסיבים האופטים אמר הנדל כי משימת המשרד לחבר באמצעות תשתיות תקשורת את כל אזרחי ישראל לגישה, והוסיף כי נכון לשנת 2021 קפצנו מ-3% ל-50% בשיעור נגישות משקי בית לסיבים אופטיים בישראל.
"החברות הפסיקו להשקיע בתשתיות, ויצאנו בהחלטה על כך שהחברות צריכות להגיע ל-97% כיסוי קליטה עד פברואר 2023. בנוסף, המשרד מנסה למצוא דרך להסדי באמצעות רגולציה נמוכה את השוק בתחום שידורי הפקות מקור, רשתות החברתיות ושקיפות לגבי בוטים".
בנושא רפורמת התחרות בשירות הקו הכשר, אמר הנדל שמדובר ביעד מרכזי לשנת 2022 שיורכב מיצירת שקיפות בתחום החסימות, חברות יוכלו לחסום זו את זו, אך תצטרך להיות שקיפות.