סגור
יוגב גרדוס ו בצלאל סמוטריץ'
יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ'. שר האוצר הבריז מיום העיון (צילומים: דוברות משרד האוצר, רויטרס)

"אילוצי לו"ז": שר האוצר נעדר לראשונה מיום העיון המסורתי של אגף התקציבים

מדובר באירוע שמתקיים כבר 50 שנה ומאפשר מפגש של בכירים בעבר ובהווה. סמוטריץ' לא הגיע לנאום בטקס, כפי שנהגו שרי אוצר בשנים עברו ושלח סרטון מצולם. לכלכליסט נודע כי בוגרי האגף תכננו פעולת מחאה בזמן נאומו והתכוונו לקום ולצאת מהאולם. כשהממונה על התקציבים הודיע ששר האוצר לא יגיע - מחא הקהל כפיים בשמחה

יום העיון המסורתי של אגף התקציבים התקיים היום, אך באופן חריג, הכנס היה סגור לתקשורת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא הגיע לנאום בו. ההחלטה על סגירת הכנס לתקשורת היא של הממונה על התקציבים יוגב גרדוס שסבור שמכיוון שהכנס הוא יום לזכר ארבעת חללי האגף שנפלו ביום הכיפורים נכון לקיים אותו 'במתכונת משפחתית'. גרדוס נהג כך גם ביום העיון הקודם שהתקיים בסוף 2022, אך שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן, הזמין את התקשורת לנאומו שהתקיים בסוף הכנס. השנה נמסר כי השר סמוטריץ' לא מגיע לנאום "מאילוצי לו"ז", וכך הכנס כולו יישאר סגור לתקשורת. מדובר בפעם הראשונה ששר אוצר לא מגיע ליום העיון המסורתי. לכלכליסט נודע כי בוגרי האגף תכננו פעולת מחאה מסוימת בזמן נאום סמוטריץ' ורצו לקום ולצאת מהאולם כשהוא יחל. לבסוף, כשגרדוס הודיע ששר האוצר אמר שלא יבוא - הקהל מחא כפיים בשמחה. השר בירך בסרטון מצולם.
יום העיון המסורתי של אגף התקציבים הוא אירוע שמתקיים כמעט ברציפות כ-50 שנה, ויש לו בתוך האגף מעמד מיוחד. יום העיון מתקיים לזכר ארבעה עובדי האגף שנפלו במלחמת יום הכיפורים (גד בונה, מיכה גלעד, בארי חזק, עמוס מילר) ומגיעים אליו עובדים רבים שעבדו בעבר באגף התקציבים, והמפגש השנתי בין העובדים בהווה לבין הבוגרים בהווה, מהווה רכיב משמעותי באתוס המצוינות והדימוי העצמי של האגף. בכירים במשק הישראלי שעבדו בעבר באגף אמרו לכלכליסט כי "הגענו כל שנה לכנס, לפעמים ביטלנו נסיעות מתוכננות לחו"ל כדי להשתתף בכנס".
אך מלבד העניין הפנים-ארגוני שיש ביום העיון, הרי שיום העיון של אגף התקציבים היה גם מוקד עליה לרגל לכלי התקשורת, וזאת הן בשל נאומו של שר האוצר, הן בשל היכולת לפגוש בכירים רבים, והן בשל נאומים של בכירים אחרים שהוזמנו לכנס וזכו לסיקור רחב. כך לדוגמה, בשנים הקודמות, אורחי יום העיון היו ראש המוסד יוסי כהן, ונשיאת ביהמ"ש העליון דאז אסתר חיות. בשנה אחרת, המוזמנים היו השגריר האמריקאי דן שפירו, השופטת דפנה ברק-ארז, והסופר אלי-עמיר. אך כאמור, השנה הכנס יתקיים במתכונת אחרת וללא תקשורת. בהתאמה, גם המוזמנים השנה, הינם דמויות בכירות פחות ממה שהיה נהוג בעבר, הפעם הוזמנו ליום העיון, הכלכלן מודי שפריר מבנק הפועלים, והאלוף לשעבר תומר הימן ממכון INSS, לכלכליסט נודע, כי נעשה ניסיון להזמין את נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אך זה לא יכל להשתתף מטעמי לו"ז.
מלבד ההחלטה העקרונית של גרדוס לסגור את הכנס לתקשורת, הרי שהמלחמה גזרה מספר שינויים אחרים בכנס. ראשית, הוחלט לדחות את הכנס מאוקטובר עד ל-19 במרץ, בשל המלחמה. שנית, הוחלט שלא לקיים אותו בבנייני האומה אלא במוזיאון ארצות המקרא ובכך להקטין עלויות. שלישית, דווקא בשנה זו תיכנן האגף לציין 50 שנה לזכר הנופלים באמצעות מסע לאזורי הצפון, אך המלחמה מנעה את היכולת לקיים את הכנס המורחב הזה, והוחלט לציין את 50 השנים לנופלים באמצעות הפקת פודקאסט המוקדש לנופלים שהופץ לבוגרי האגף כבר לפני כשבועיים.
דחיית הכנס והטינה שרוחשים בוגרי אגף תקציבים כלפי שר האוצר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ', הביאה לכך שלפני כשלושה שבועות הוציאו בוגרים מפורסמים של אגף תקציבים ביניהם הממונה על התקציבים לשעבר דוד בועז, ויו"ר חברת פז לשעבר אברהם ביגר, הודעה כי הם "החליטו לערוך השנה טקס אזכרה ויום עיון עצמאי" בנפרד מאגף תקציבים ובאותו מועד. ההודעה של בוגרי האגף התקבלה בהפתעה בתוך אגף תקציבים, ועובדי אגף תקציבים עמלו לשכנע את בוגרי האגף כי מדובר בצעד קיצוני שרק יפגע במשפחות השכולות. ואכן, בוגרי האגף נסוגו מכוונתם לקיים טקס אזכרה ויום עיון מתחרה באותו יום.
עם זאת, בוגרי אגף תקציבים אמרו לכלכליסט, כי בימים אלו הם עומלים על בניית יום עיון שיתקיים בשבועות הקרובים ויעסוק באתגרי כלכלת ישראל בעת הזו, יום העיון יובל על ידי בוגרי האגף לדורותיהם. בוגרי האגף נזהרים שלא לתקוף את הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, או את עובדי האגף הנוכחיים. אך הם סבורים כי יש להתריע על המדיניות הכלכלית של הממשלה באופן חריף יותר.