סגור

הגירעון הממשלתי ממשיך לרדת - הגיע ל-4.6% בנובמבר

זאת לעומת 5.5% באוקטובר; שר האוצר ליברמן: "העלייה במחירי הדיור בשנה האחרונה היא דבר שאי אפשר להשלים איתו; המאמץ לעצירתה יהיה מרכז העשייה שלנו בשנה הקרובה"

הגירעון הממשלתי ירד בנובמבר ל-4.6% לעומת 5.5% באוקטובר והוא עומד כעת על 47.7 מיליארד שקל. תחזית הגירעון האחרונה של האוצר היתה של 5.5% בסוף השנה. "כשנכנסתי לתפקיד הגירעון עמד על 10.5%, ותחזית הצמיחה על 5.1%, ועכשיו הצמיחה עומדת על 7.1% והגירעון הגיע ל-4.6%", אמר היום (ד') שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס השנתי של אגף התקציבים, מתקיים מדי שנה לזכר עובדי האגף שנפלו במלחמת יום הכיפורים.
צמצום הגירעון נובע מגידול בהכנסות המדינה שהגיעו ל-373.6 מיליארד שקל, עלייה של כ-30.7% לעומת 2020, ועלייה של כ-18.2% לעומת שנת 2019 שקדמה למשבר. הגידול העיקרי במסים הישירים נובע מזינוק של 7.6% במסי הנדל"ן שהסתכמו עד כה ב-18.4 מיליארד שקל, לעומת 10.3 מיליארד שקל בשנת 2020.. ההכנסות ממסים בחודש נובמבר עמדו על כ-36 מיליארד שקל.
הוצאות הממשלה עומדות על כ-422 מיליארדשקל מתחילת השנה, מתוך 450 מיליארד המהווים את המסגרת התקציבית לשנת 2021. בשלב זה נוצלו 86% מהתקציב הרגיל לשנה זו, ורק 73.3% מתקציב התוכנית הכלכלית להתמודדות עם הקורונה.
"כמו לקחת אליפות פעם אחת"
ליברמן הביע סיפוק מהליך העברת תקציב המדינה ואמר כי כעת המאבק הוא על התקציב הבא לשנים 2024-2023, והשתמש בדימוי מעולם הכדורגל: "להעביר תקציב טוב פעם אחת זה כמו לקחת אליפות פעם אחת, אך להמשיך להחזיק באליפות זו כבר מטלה קשה יותר".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מליאה מליאת הכנסת כנסת הצעת חוק תקציב
אביגדור ליברמן מליאה מליאת הכנסת כנסת הצעת חוק תקציב
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
ליברמן אמר כי הוא מעריך כי הדרישות התקציביות לקראת התקציב הבא יהיו גבוהות בהרבה מהדרישות בתקציב הנוכחי, זאת בגלל שעצם העובדה שהתקציב הנוכחי עבר הפתיעה את כולם, כך שהמשרדים לא הכינו את עצמם לדרישות.
שר האוצר תייחס לכך שלמרות שהתקציב עבר רק לפני חודש הרי שכבר כעת יש דרישות תקציביות מועדי עובדי , ממשרדי ממשלה, ומחברי קואליציה. הוא הצהיר כי הוא מקווה שאחרי תקציב 2024-2023 יופסק המודל של תקציב דו-שנתי, ויחזרו לתקציב שנתי.
לדבריו, שהיעדים העיקריים לשנה הקרובה הם שוק הדיור ויוקר המחיה: "העלייה של 11% במחירי הדיור בשנה האחרונה זה דבר שאי אפשר להשלים איתו, זה נכון שבעולם עלה יותר, אבל זו שמחת עניים. המאמץ הזה של עצירת העלייה זה יהיה מרכז העשייה שלנו בשנה הקרובה". עם זאת, חזר ואמר כי מחירי הדיור עולים בשל "עליית הריבית שהיא לא אצלנו, זה אצל בנק ישראל. וספק אם אפשר להעלות ריבית לפני האמריקאים. ובגלל העלייה במחירי התשומות".
2 צפייה בגלריה
ממלא מקום ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גרדוס
ממלא מקום ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס
(יח"צ)
ליברמן חזר על יחסו לדרג המקצועי "אני לא עובד אצלכם, אבל עובד איתכם. הד.נ.א. של אגף תקציבים זה שכולם לוחמים, ולא נרתעים להביע את דעתם מול צמרת המדינה. היכולת להתווכח ולהילחם על הדעות, היא תכונה טובה. ואני אהיה תמיד פתוח להתדיין ולהתווכח איתכם. כל הדירוגים והמחמאות הבינלאומיות שאנחנו מקבלים שייכים בחלקם הגדול לעבודת אגף תקציבים".
ליברמן הוסיף: "למרות שאני לא אובייקטיבי הוא סבור כי מדובר בתקציב מהפכני במיוחד. וכי אחת המשימות העיקריות היתה לשקם את גאוות היחידה של אגף התקציבים ולהחזיר את רוח הקרב לאגף".
בכנס אמר יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים, כי "אנחנו ניצבים בפני אתגר פיסקאלי לא פשוט. המשבר הנוכחי חידד את הצורך בשמירה על מתווה פוחת של יחס-חוב תוצר בתקופות צמיחה לצורך שמירת כרית ביטחון למשבר הבא שבהכרח יבוא",