סגור

פרשנות
המוסד לביטוח לאומי עלול להישאר ללא מנכ"ל

סביר שהמועמד פרופ' יובל אלבשן ייפסל בוועדת גילאור בגלל היעדר ניסיון ניהולי מספיק. הכרזה על בחירות תמנע משר הרווחה מאיר כהן למנות אדם אחר. נגד ראובן קפלן, המועמד עליו המליצה הוועדה והשר התעלם מהמלצתה - יש דו"ח חמור של מבקר המדינה

מרוב מחלוקות על תפקיד מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, התסריט הסביר ביותר כרגע הוא שהמוסד החשוב הזה יישאר ללא מנכ"ל, אם יוקדמו הבחירות. למרות הרקורד החברתי המרשים של פרופ' יובל אלבשן, קשה לראות אותו מצליח לשכנע את ועדת גילאור לבדיקת מינויים שהוא מתאים לנהל ארגון שמחלק 130 מיליארד שקל בשנה. במקרה כזה, אם יוכרזו בחירות מוקדמות, שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד) לא יוכל למנות מנכ"ל קבוע.
בתקופה הקורונה התגלה ביטוח לאומי תחת המנכ"ל היוצא מאיר שפיגלר כאחד הגופים שהיטיבו לתפקד בתנאי משבר. השר כהן האריך את כהונת שפיגלר בכמה חודשים בלבד, מה שהביא למעבר שלו לחברת החשמל. ועדת המינויים שמינה כהן לתפקיד מנכ"ל ביטוח לאומי המליצה ברוב של 2 מול 1 על מועמדותו של ראובן קפלן, שניהל בעבר את חברת הדיור הציבורי עמידר ואת בית ההשקעות פסגות. רק מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן תמכה באלבשן, המועמד של כהן. זה לא הפריע לכהן לחתום על מינויו של אלבשן בשבוע שעבר.
אלא שאלבשן, דקאן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, צריך לעבור את ועדת גילאור. מדובר באותה ועדה, בראשות השופטת בלהה גילאור, שפסלה את מועמדותה של מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור לתפקיד יו"ר חברת החשמל בגלל היעדר ניסיון מתאים. על רקע הרף הגבוה שנקבע, יפתיע אם תאושר מועמדותו של אלבשן. במקביל הולך ומתקרב הרגע שבו תפוזר הכנסת, וכהן לא יוכל לקדם מינוי אחר. במקרה כזה, השר כהן יצטרך למנות ממלא מקום אלא שבביטוח לאומי יש שני סמנכ"לים חדשים ואף לא אחד מהם נחשב מינוי מתבקש.
1 צפייה בגלריה
המועמד המועדף של השר פרופ' יובל אלבשן וראובן קפלן
המועמד המועדף של השר פרופ' יובל אלבשן וראובן קפלן
המועמד המועדף של השר פרופ' יובל אלבשן וראובן קפלן
(צילומים: עמית שאבי, עמית שעל)
בינתיים מתברר כי הרקורד של מומלץ הוועדה ראובן קפלן שנוי במחלוקת. מבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא פרסם ב־2018 דו"ח חמור על תקופתו כמנכ"ל חברת הדיור הציבורי עמידר (2015 עד 2018). הדו"ח קובע שקפלן היה מעורב במינויים ובניהול מכרז גדול בניגוד לכללי מינהל תקין ותוך חשד לניגוד אינטרסים.
לדברי המבקר, "כ־19% מהעובדים שגייסה עמידר מינואר 2014 עד יוני 2016 גויסו בלא הליך התמודדות כלשהו או בהליך תחרותי פגום, ובכמה מקרים בדרך של "חבר מביא חבר". במינויים אחדים היו מעורבים בעלי תפקידים בכירים בחברה, שפעלו למינוים של מכרים - בעלי קרבה אישית, פוליטית או אחרת אליהם או אל בעלי תפקידים אחרים בחברה". בין היתר המבקר קבע ש"התערבותם של היו"ר וכן המנכ"ל קפלן בהליך המינוי לתפקיד עוזרת מקצועית בתחום משאבי אנוש פגמה בו" וכי העובדת קיבלה "העדפה בלתי הוגנת".
ב־2015 החליט קפלן להעביר את משרדי עמידר מתל אביב לעיר זולה יותר. קפלן מינה צוות והנחה אותו לתאם את המהלך עם משווק של תאגיד נדל"ן, שעמו היתה לו היכרות אישית מוקדמת. בסופו של דבר, עמידר חתמה עם התאגיד על חוזה שכירות בהיקף של 80 מיליון שקל, עשרה ימים לפני שוועדת המכרזים אישרה אותו. המבקר קבע כי "באי־הבאת העסקה לוועדה טרם החתימה פעלו החברה והסמנכ"ל לפיתוח עסקי בניגוד לכללי המכרזים ולסדרי מינהל תקין".
ראובן קפלן מסר בתגובה: "מדובר בחדשות ישנות במקרה הטוב ובניסיון הכפשה במקרה הפחות טוב. הדו"ח קבע כי לא דבק רבב אישי בי או בפעולותיי וממילא הצהרתי עליו באופן מלא וגורף לוועדה".