סגור
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
יו"ר ועדת הכספים משה גפני. "מבינים את הנזקים בשיטה הישנה, אבל לא כל הציבור צריך לסבול" (צילום: יואב דודקביץ)

גפני הורה לרשות המסים לבטל את המנגנון שהקשה על חברות לבקש החזרי מס לשכירים

ועדת הכספים דנה היום בשינוי שערכה רשות המסים והקשה על שכירים לבקש החזרי מס באמצעות חברות טכנולוגיות. השינוי, שכלל הקשחה של מתן ייפוי הכוח במסגרת הבקשה להחזר, הוביל לטענת החברות לצניחה של 60%-70% בהיקף הפניות אליהן. אף שיו"ר הוועדה משה גפני הורה לרשות להחזיר את המנגנון הקודם, מתגובת רשות המסים לכלכליסט עולה שהיא לא בטוחה שזה בכלל אפשרי

ועדת הכספים הכריעה היום (ד') כי רשות המסים תבטל את המנגנון החדש שהקשה על חברות לבקש החזרי מס לשכירים.
לטענת רשות המסים, המנגנון שנקבע בדצמבר האחרון להסדרת מתן ייפוי כוח בעת בקשה להחזר מס, נועד להגן על פרטיות השכירים. מנגד, חברות הטכנולוגיה הפועלות בתחום טוענות ששינוי המנגנון הביא לירידה של 60% עד 70% בהיקף הפניות אליהן בבקשה לביצוע החזרי מס, וכתוצאה מכך פעילותן בתחום עלולה להיפסק, מה שיביא לאי-מיצוי זכויותיהם של שכירים רבים.

ברשות המסים חששו מהפגיעה בפרטיות של השכירים

בשנים האחרונות יותר ויותר חברות החלו לאפשר לציבור השכירים המעוניינים בכך לבקש דרכן החזרי מס. עד אז, טוען בכיר באחת החברות, 92% מהשכירים מעולם לא הגישו בקשות להחזרי מס. זאת, אף ששכירים רבים זכאים להחזר מבלי שהם מודעים לכך.
היו מספר סיבות לכך ששכירים נמנעו מהגשת בקשות: החל מחוסר מודעות לאפשרות לעשות זאת, דרך החשש מלהגיש בקשה באופן עצמאי, ועד העלות הגבוהה יחסית הכרוכה בשימוש בשירותי יועצי מס. מצב זה הביא לכך שכספים רבים השייכים לשכירים נותרו ברשות המיסים.
מספר חברות, שצצו בשנים האחרונות, זיהו את הבעיה ונכנסו לתחום. הן בנו ממשקים דיגיטליים שמאפשרים לשכירים, בצורה נוחה יחסית, להגיש בקשות לבדיקת הזכאות להחזרי מס, להעניק לחברות ייפוי כוח ולהעלות באופן מקוון את כלל המסמכים הרלוונטיים.
החברות התבססו על סעיף בחוק שמאפשר לכל אדם להעניק ייפוי כוח לנציג שהוא רו"ח ולאפשר לו לבדוק אם מגיע לו החזר ולהגיש בשמו את הבקשה להחזר. לאחר שהנציג פנה לרשות המסים, הלקוח היה מקבל הודעה מרשות המסים ומאשר שאכן הנציג פנה בשמו. אם הלקוח לא אישר זאת תוך 20 יום, ברירת המחדל היתה שייפוי הכוח היה מאושר אוטומטית.
ברשות המסים החליטו לשנות זאת, כך שכעת על השכיר לעבור תהליך הזדהות מפרך הדורש את מסירת פרטי האשראי שלו (שאין לכל הלקוחות), נתונים מטופס 106 או קוד זיהוי שהתקבל ברשות המסים. בנוסף, ברשות ביטלו את ברירת המחדל שלפיה בהעדר אישור לאחר 20 יום - הייצוג עובר אוטומטית לרואה החשבון. ברשות המסים הסבירו כי עשו זאת לאחר שגילו מקרים שבהם לקוחות כלל לא היו מודעים לכך שהוגש בשמם ייפוי כוח, ומתוך הבנה שמתן ייפוי הכוח מעניק גישה רחבה למידע אישי על לקוחות, וחשש באשר ליכולתם של גורמים עברייניים להשיג מידע זה.
המנגנון שונה ב-4 בדצמבר ולאחר מכן, טוענים בענף, חלה ירידה של 60%-70% בהיקף הפניות משכירים המבקשים לקבל החזרי מס, וזאת בשל קושי של לקוחות רבים, במיוחד לקוחות בעלי אוריינות פיננסית נמוכה, לעמוד בדרישות ההזדהות החדשות שהעלו ברשות המסים.
אמנם המנגנון שרשות המיסים קבעה חל על כל הפועלים בתחום, ביניהם יועצי המס הפרטיים, אך בשונה מחברות הטכנולוגיה, יועצי המס מלווים אישית את הלקוח ובכך יש להם יכולת גבוהה יותר לסייע לו להעניק להם ייפוי כח. לעומת זאת, חברות הטכנולוגיה עובדות עם מספר גדול של לקוחות כשהתהליך ברובו דיגיטלי (ולכן גם זול ביחס לשימוש ביועץ מס), כך שהקשחת המנגנון למתן ייפוי כוח מתורגם ישירות לירידה בהיקפי השימוש בהם.

"סרבול בירוקרטי הפוגע במי שאין לו אוריינות פיננסית"

היום קיימה ועדת הכספים דיון בנושא שנערך לבקשת ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) שטענה כי שינוי המדיניות מהווה "סרבול בירוקרטי הפוגע בעיקר בציבור שאין לו אוריינות פיננסית גבוהה, בקשישים ובמגזרים שאין להם כרטיסי אשראי".
שלמה אוחיון, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, אמר בדיון: "אפשרנו משלוח ייפוי כוח בצורה דיגיטלית, וקבענו ברירת מחדל שאחרי 20 יום ללא תגובת הלקוח ייפוי הכוח ייקלט אוטומטית. אלא שמסתבר כי אותה פריבילגיה שנתנו הביאה לתופעות לא רצויות. מצאנו אנשים שלא נתנו ייפוי כוח מעולם ולא הכירו את המייצג".
חברי הכנסת מתחו ביקורת על הפתרון שרשות המסים סיפקה לבעיית הפגיעה בפרטיות, וחבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) אמר ש"היום אתה מוציא את הלקוח לטיול" בהתייחסו לסרבול הבירוקרטי הנדרש כדי להעניק את ייפוי הכוח". בתגובה השיב אוחיון כי ברשות המסים יפעלו להקלת תהליך הזיהוי ודרישה מופחתת של נתונים, אך הם מתעקשים על כך שאין לבטל את השינוי, שכן הדבר יביא לפגיעה חמורה בפרטיות השכירים.
בתגובה, השיב גפני: "אנו מבקשים לחזור לשיטה הקודמת ולחפש דרכים חדשות. אנחנו מבינים את הרצון הטוב למנוע את הנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מהשיטה הישנה, אבל תמיד יש רמאים בכל קבוצה או חברה, ולא כל הציבור צריך לסבול מזה. אנחנו מחליטים שתחזרו לשיטה הישנה".
אוחיון הצהיר בדיון כי הדבר ייקח שלושה חודשים, אך מתגובת רשות המסים לפניית "כלכליסט" עולה כי ברשות סבורים שחזרה לאחור כלל אינה אפשרית: "בדיון הובעה התנגדותנו להשבת המצב לאחור, והוצע פתרון אחר שיבוצע תוך פרק זמן קצר יחסית. ההחלטה לבטל את השינוי שבוצע על ידינו תהווה פגיעה קשה בפרטיות הלקוחות ובחובת הסודיות של רשות המסים ואינה אפשרית לביצוע. אנו שוקדים על שיפור הפתרון שהוצע. רשות המסים פעלה ופועלת מול הציבור למיצוי זכויות יזום והעמדת כלים טכנולוגיים מתקדמים באופן עצמאי וללא צורך בסיוע מקצועי".