סגור
בני גנץ בדיון ב ועדת חוקה 25.6.2023
בני גנץ. "אין לכם רוב בעם להפיכה המשטרית" (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גנץ: "במקום להגיע להסכמות בבית הנשיא מחזירים אותנו לערוץ חד-צדדי"

ועדת החוקה דנה בתיקון עילת הסבירות. חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה האשימו זה את זה באשר לשאלה מי אחראי לפיצוץ השיחות בבית הנשיא. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, "אין לכם רוב בעם להפיכה המשטרית הזו, ספק אם יש לכם בכנסת רוב להפיכה". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "אני מרגישה כמו כלב שזרקו לו עצם"

חקיקת ההפיכה המשטרית חוזרת: היום (א') החלה ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן לדון בתיקון עילת הסבירות, הכולל ביטול האפשרות של בג"ץ לבטל החלטות מנהליות של הממשלה, שריה, ראש הממשלה או נבחר ציבור אחר, בשל חוסר סבירות בהחלטה. צפו בשידור החי
לפי הנוסח המוצע שהובא בפני חברי ועדת החוקה לקראת הדיון, בסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה יבוא תיקון לפיו "על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".
במהלך הדיון נרשמו ויכוחים סוערים בין רוטמן וח"כים מהקואליציה לבין ח"כים מהאופוזיציה, וחזרו על עצמם המראות מהסיבובים הקודמים בחקיקה לפני שנעצרה לטובת שיחות בבית הנשיא, כולל צעקות והוצאת חברי כנסת מהאולם.
בין הצדדים נרשמו חילופי האשמות באשר לשאלה מי האחראי לפיצוץ השיחות בבית הנשיא, כאשר חברי אופוזיציה הזהירו מפני החזרה לשולחן של החקיקה החד צדדית של חוקי ההפיכה המשטרית ב"שיטת הסלמי", שתביא להתגברות מחדש של המחאה לרחובות ולצמתים, כולל ביטויים חריפים כמו "הציבור ייצא לשרוף את הרחובות".
רוטמן אמר כי הכוונה היא לצמצם את עילת הסבירות ולא לבטלה, באופן שלא יחול על נבחרי ציבור. "זו הצעה פרקטית שמאפשרת להתמודד עם זה שאין לעילת הסבירות עיגון בחוק". לדברי רוטמן, בין השאר הדבר נדרש משום ש"שני גופים הסתכלו על הפוליטיקאים וחשבו שהם מעליהם – בית המשפט ואגף התקציבים באוצר, זו השתלטות עויינת של שני הגופים האלה".
בהצהרות הפתיחה שלהם, רבים מחברי האופוזיציה תקפו את ההצעה ואת ההחלטה לחזור לחקיקה חד צדדית. יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, אמר כי "זה חוק להלבנת השחיתות שמסיר מגבלות מהממשלה והולך בחקיקה חד צדדית, ובמקום להגיע להסכמות במסגרת בית הנשיא מחזירים אותנו לערוץ חד צדדי שתוצאותיו ידועות מראש. אנו לא יכולים לקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים".
גנץ פנה לרוטמן והוסיף: "אין לכם רוב בעם להפיכה המשטרית הזו, ספק אם יש לכם בכנסת רוב להפיכה. אתם תגזרו את הקופון, אבל העם ישלם את המחיר. אני מציע לראש הממשלה לעצור הכל, לחזור לבית הנשיא ולמנות חבר קואליציה לוועדה לבחירת שופטים".
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה: "אצלכם בממשלה האזרחיות והאזרחים הם אלה שם למטה, וצריכים לציית למה שאתם מחליטים, כשאתם מעל החוק. התיקון בא להגיד שהממשלה, שריה ורה"מ הם מעל החוק, וביהמ"ש לא יוכל להתערב במה שהם מחליטים. זה טינופת ברמה הכי גבוהה. צאו וראו מה קורה ביהודה ושומרון, כשיש אנשים שהם מעל החוק ומקבלים מסרים שהם מעל החוק".
לדברי ח"כ קארין אלהרר, "עילת הסבירות אינה דבר פעוט, היא החלק הראשון בפרוטוקול הפולני, מתחילים בקטן ובסוף משתלטים על המערכת. לא היתה הסכמה או חצי הסכמה בבית הנשיא, מה שהבאתם כאן זו בדיוק את ההצעה מינואר, הצעה שתפגע באזרחים ותכשיר כל מינוי וכל החלטה לא משנה כמה היא פוגעת באנשים".
ח"כ אורית פרקש הכהן אמרה, "הדיון שאנו מקיימים פה זה המשך החקיקה המשפטית החדד צדדית שמבטאת את השחיתות וסדר העדיפויות המעוות של הממשלה. שמעתי שיש מי שקורא לתיקון הזה - חוק סולברג, אך נראה לי שהשופט סולברג מתהפך ומסמיק בביתו. הדיון נועד לטובת אנשים מסוימים ולא לטובת הציבור".
ח"כ מתן כהנא אמר: "זה יום עצוב שמסמל את הכישלון להגיע לרפורמה בהסכמה רחבה. לפני שבוע וחצי הקואליציה עשתה תרגיל ובמקום שתיבחר ועדה לבחירת שופטים עם נציג אופוזיציה ונציג קואליציה עשיתם תרגיל על הראש של כולנו".
ח"כ גלעד קריב: "אתם מחדשים היום את בליץ החקיקה להרס העצמאות של מערכת המשפט ופגיעה עמוקה במערכת האיזונים והבלמים של הדמוקרטיה הישראלית. את כל אותם ליקויים שראינו בסיבוב הקודם, אנו רואים גם עכשיו. רואים לכם! שאתם מתכוונים לחזור על מה שריסק את החברה הישראלית". קריב אמר לרוטמן כי "ננהל קרב פרלמנטרי נחוש כפי שעשינו בחודשים האחרונים. אנו קוראים לציבור תמשיכו למחות. אתם חומת ההגנה האמיתית מול ניסיונות ההרס שלך ושל נתניהו. לא נשכח שידיו מחוללות את ההרס הזה".
ח"כ אפרת רייטן: "טירוף אוחז אתכם, אתם לא רוצים יותר התערבות, בקרה ופיקוח של בית המשפט על החלטות שרוצות לקחת את ישראל ממדינה דמוקרטית למדינה חשוכה. אתם לא רוצים ערכים ליברליים במדינת ישראל". גם ח"כ ולדימיר בליאק אמר: "ההצעה נותנת חופש מוחלט לפוליטיקאים לקבל ולבצע החלטות מושחתות. זו לא עילת הסבירות אלא עילה להעצים את המחאה".
ח"כ מירב כהן: "זו הצעה קיצונית. זה פתח לחקיקה של שחיתות וזה לא קשור לימין או שמאל אלא למינהל תקין. זה שהייתי שרה לא הופך אותי לאלה שיכולה לעשות הכל, וחיבור המהלך הפסול הזה למהלך של מינוי יועצים משפטיים מטעם שמתוכנן, יביא לכך שלא יהיו פה שומרי סף. אתם פוגעים אנושות במדינת ישראל".
ח"כ מיכל שיר הזהירה בדבריה כי "הציבור ייצא וישרוף את הרחובות אם תמשיכו בחקיקה של ההפיכה המשטרית". רוטמן העיר לה על האמירה החריפה. שיר הגיבה: "תיארתי מה צפוי לקרות, כשאימהות יצאו להגן על הבנים שלהן. אתם פולשים לחיים של האזרחים, והציבור לא ייתן לזה לקרות. ועוד לא הרגשתם שום דבר".
מנגד, ח"כ משה סעדה, אמר לחברי האופוזיציה: "עילת הסבירות נתונה במחלוקת גם בבית המשפט. שימו את ההפגנות וההסתה מחוץ לאולם. תנו לנו לקיים דיון, תפגינו בחוץ". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "אני מרגישה כמו כלב שזרקו לו עצם, כי הדבר הכי חשוב בעיני ברפורמה - הוועדה לבחירת שופטים כבר לא על השולחן. זה רק ספיח, זרזיף, של הרפורמה רק כדי שנוכל להגיד לציבור שעשינו משהו".