סגור
קרונות הרכבת הקלה בתל אביב
הרכבת הקלה (צילום: חברת נת"י)

פרסום ראשון
למרות הצהרות רגב: הקו האדום בגוש דן לא ייפתח ביום העצמאות

לפי ההערכות, הרכבת הקלה תתחיל לפעול בסוף מאי או ביוני; באחרונה הצהירה שרת התחבורה כי הקו ייפתח לפעילות ביום העצמאות, ורמזה כי במידה שלא - יהיו לכך השלכות על נת"ע

ביום העצמאות הקרוב, 25 באפריל, לא תוכלו לנסוע בקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, למרות הצהרותיה של שרת התחבורה מירי רגב. נכון לעכשיו, אם לא יהיו תקלות כלשהן או עיכובים נוספים, הקו האדום יוכל להיפתח לתנועה במקרה הטוב בסוף מאי, בסמוך לחג השבועות. תרחיש סביר יותר הוא פתיחה ביוני.
באוקטובר האחרון פורסמו דיווחים כי חברת הבקרה של נת"ע סבורה כי הקו ייפתח ביוני 2023, ונדמה כי הערכותיה היו מדויקות יותר מאשר הערכות חברת נת"ע ומשרד התחבורה.
הסיבה לעיכוב היא שנת"ע צריכה להעביר את האחריות לרכבת הקלה לזכיין "תבל מטרו", קבוצה שמורכבת משיתוף הפעולה של אגד (51%) ושל החברות הסיניות CCECC ושנזן מטרו. העברת המקל מותנית באישור ועדת ההיגוי של משרד התחבורה, שבראשה עומד ממלא מקום המנכ"ל אבנר פלור.
ל"כלכליסט" נודע כי הסיבה לכך שהאחריות טרם עברה היא משא ומתן שמנהלת נת"ע עם תבל, על היקף האחריות שתוענק לאחרונה במסגרת הפעלת הקו. המדינה ונת"ע מעוניינות שתבל לא תהיה אחראית רק על מתן שירות לנוסעים והפעלת הרכבות, אלא גם על תחזוקה ובטיחות של אלמנטים בקו – ולכן החברה דורשת מהמדינה תוספת להסכם ההפעלה בהיקף המוערך ב-200 מיליון שקל לעשר שנים. נת"ע מנהלת את המשא ומתן מטעם משרדי התחבורה והאוצר ובגיבוין.
מהרגע שההסכם בין נת"ע לתבל ייחתם, דבר שעשוי לקרות כבר בשבוע הבא לפי גורמים המעורים בפרויקט, תבל תצטרך להפעיל את הקו במשך 45 יום ללא תקלות בשביל לקבל אישור הפעלה סופי ממשרד התחבורה (PTO – Permission to operate). 45 הימים הללו מתרחשים בזמן פסח, יום העצמאות וחגים מוסלמיים ודרוזיים – והדבר עלול לעכב עוד את הבדיקות מפני שנהגים לא יעבדו.
לפני חודש וחצי הצהירה שרת התחבורה רגב כי הקו ייפתח לפעילות ביום העצמאות ורמזה כי במידה שלא, יהיו לכך השלכות על נת"ע: "ישבתי עם נת"ע לדיון מעמיק, ויש סוגיות שלא הן בלבד היו העיכוב, ואני מקווה שאחרי יום העצמאות הקו האדום יפעל. ואם לא, מדיניותי הובהרה גם להם, שלא אמשיך בסדר היום כפי שהוא. אחרי יום העצמאות, אם לא תפעילו, תדעו מה אני מתכוונת לעשות".
במסגרת חוק ההסדרים שמתוכנן לעבור עם התקציב הקרוב, מעוניינים באוצר לפצל את נת"ע לשתי חברות: חברה להקמת פרויקטים וחברת תפעול ושירות. לפי הצעת החוק, נת"ע תישאר החברה שתקים את פרויקטי הרכבת הקלה, אך לצידה תקום חברה ממשלתית חדשה שתעסוק בנושאי השירות והתפעול וזו תספח אליה חלק מכוח האדם והאחריות של נת"ע - וזו תהיה לצורך העניין הרגולטור של תבל שמפעילה את הקו האדום.
פתיחת הקו האדום נדחית כבר כמעט שנה וחצי, ותאריך הפתיחה נדחה מאוקטובר 2021 לנובמבר 2022 וכעת למאי או יוני 2023. הסיבה המקורית לדחייה, שנחשפה ב"כלכליסט", היא תקלות שהתגלו בנסיעות ההרצה של הרכבת הקלה, כאשר המרכזית שבהן היא תקלה במערכות האיתות ובמערכת בלימת החירום.
הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום, ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ, ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.
מנת"ע נמסר: "שלב 6 הסתיים בהצלחה ובאישור גורמי הבקרה הבינלאומיים. המעבר לשלב 7 והעברת המקל לתבל הינו תהליך הנמצא בעיצומו".
מחברת תבל נמסר: "תבל ערוכה להפעלת הקו במועד שייקבע״.