סגור

ה-OECD העלה את תחזית הצמיחה של ישראל ל-4.9% ב-2022

בתחזית הצמיחה הקודמת בסוף חודש מאי צפו כלכלני הארגון צמיחה של 4.5% בשנה הבאה. התחזית לגבי הצמיחה ביתר מדינות הארגון פסימית - צמיחה של 5.3% עבור השנה, 3.9% לגבי השנה הבאה ו-2.5% בלבד ל-2023

ה-OECD, ארגון המדינות המפותחות, עדכן כלפי מעלה את תחזית הציחה של ישראל לרמה של 4.9% לשנה הבאה ול-4% בשנת 2023. בתחזית הצמיחה הקודמת בסוף חודש מאי כלכלני הארגון צפו צמיחה של 4.5% ב-2022.
בתחזית הקודמת סברו בארגון שם כי צמיחת המשק הישראלי השנה תסתכם ב-5% כאשר התחזית ל-2021 עודכנו בחדות כלפי מעלה - לרמה של 6.3%.
תחזיות הצמיחה לגבי ישראל גבוהות מזו של העולם כולו וגבוהות בהרבה לעומת הממוצע במדינות ה-OECD (5.3% עבור השנה, 3.9% לגבי השנה הבאה ו-2.5% בלבד ל-2023).
"מבצע החיסונים המתקדם, שוק העבודה המתאושש ואי הוודאות ההולכת ומתפוגגת תומכים בעליה בביקושים המקומיים. צמיחה חזקה של יצוא שירותי היי-טק תימשך", כותבים כלכלני ה-OECD אך מזהירים כי "ההתאוששות עלולה להיות איטית יותר אם המצב הבריאותי ידרדר שוב, או שהעלייה באינפלציה תהיה חזקה או מתמשכת יותר מהתחזיות".
עוד ממליצים ב-OECD כי "הנסיגה במדיניות התקציבית (הממשלה) והמוניטאירת (בנק ישראל) צריכה להיות הדרגתית, לאור אי ודאות המאוד מהותית שעדיין קיימת".
הכלכלנים מציינים כי "התמיכה הממשלתית צריכה להתמקד בסיוע למובטלים לעבור לעבודות חדשות. הממשלה אימצה תוכנית רפורמות שאפתנית באוגוסט 2021, הכוללת צעדים להגברת ההשקעות בתשתיות ושיפור הסביבה העסקית. יישום אפקטיבי – ובזמן - של התוכניות הללו יעלה את הפריון ויהפוך את ההתאוששות שאנו רואים כעת לתהליך בת קיימא".
1 צפייה בגלריה
מימין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן 2
מימין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן 2
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
תחזיות הצמיחה למשק הישראלי לשנה הבאה נעות בין 4% ל-5.5%, כאשר הופעות של זנים חדשים הוא גם במקרה הישראלי- ה"גיים-צ'יינג'ר". מצד אחד, בנק ישראל עדכן כלפי מעלה את התחזית הצמיחה של המשק לרמה של 5.5% ב-2022 אך סייג והדגיש כי "במקרה של התפרצות גלי תחלואה שיאלצו להביא להגבלות משמעותיות על הפעילות... גלי תחלואה משמעותיים תגרעו מהצמיחה ב-2022 כנקודת אחוז". מכאן שתחזית הצמיחה בתרחיש "פסימי" יותר עומדת על 4.5% בלבד.
תחזית הצמיחה של האוצר עודכן גם החודש לרמה של 4.7% ל-2022 כאשר דווקא קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כאמור באוקטובר את תחזית הצמיחה של ישראל לרמה של 4.1% בלבד (לעומת 4.3% בתחזית הקודמת) תוך שהם מעלים את התחזית ל-2021 ל-7.1%. קרי, ב-IMF הבינו כי חלק מהצמיחה שהיתה צריכה להגיע בשנה הבאה, הגיעה השנה