סגור
הפגנת חרדים נגד גיוס 3.3.24
הפגנת חרדים נגד גיוס. סנקציות כלכליות בגין אי עמידה ביעדים ותמריצים חיוביים בגין עמידה בהם (צילום: יובל חן)

מתווה חדש לחוק ההשתמטות: "יעדי גיוס" נמוכים מלכתחילה - וסנקציות בעוד שנתיים

לאחר הוויתור על גיל הפטור, תדון מחר הקואליציה במתווה החדש, לפיו יעדי גיוס החרדים ייקבעו במאי, כאשר החוק צריך לעבור עד סוף יוני; לראשונה מוצעים תמריצים כלכליים חיוביים בגין עמידה ביעדים, וכן סנקציות לישיבות שלא עמדו בהם

הממשלה תכונס מחר (ג') בשעה 12:00 לדיון במתווה החדש לחוק ההשתמטות. לפי הנוסח החדש שנשלח בצהריים אל שרי הממשלה, יעדי הגיוס יקבעו על ידי הממשלה בישיבתה ב-19 במאי 2024, כשתתבקש לאשר את החוק החדש.
זאת, לאחר שהממשלה נסוגה מכוונתה להעלות את גיל הפטור לחרדים מ-26 ל-35 ולא תשנה את גיל הפטור בעקבות חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שהוגשה על ידי המשנה ליועצת גיל לימון, ולפיה לא תוכל להגן על המתווה הנוכחי.
לפי ההצעה החדשה, "ייקבעו יעדי גיוסי שנתיים שישקפו עלייה משמעותית והדרגתית, בשיעור המשרתים מקרב תלמידי ישיבות ובוגדי מוסדות חינוך חרדיים ביחס לשיעור הקיים כיום בגרף עולה לתקופה של עשור". אישור יעדי הגיוס הוא תנאי להנחתה של הצעת החוק הממשלתית על שולחן הכנסת, וההערכה היא שייקבעו יעדי גיוס לא גבוהים במיוחד בשנים הקרובות.
עוד מוצע לקבוע לראשונה תמריצים כספיים חיוביים ושלילים בגין עמידה או אי עמידה ביעדי הגיוס השנתיים. בנוגע לתמריצים השליליים, הממשלה תפחית בעוד שנתיים את ההשתתפות הכספית במוסדות שבהם לומדים תלמידי הישיבות שהם בגיל חובת גיוס, ביחס ישיר באחוזים לשיעור אי העמידה ביעדי הגיוס שנקבעו על ידי הממשלה ביחס לאותה שנה. בנוגע לתמריצים החיוביים – המתווה יגובש עד למועד פרסום תזכיר החוק לציבור ב-21 באפריל 2024.
סעיף אחר בהצעה קובע שאם תפקע ההחלטה, אזי ישמט הבסיס הנורמטיבי להנחייה שניתנה לשר הביטחון בעניין אי נקיטת צעדים לגיוסם של תלמידי הישיבות, והם ייקראו לשירות בהתאם לחוק שירות ביטחון.
כמו כן, הממשלה תנחה את שר החינוך להיערך כבר עתה בהיבטי תמיכות במוסדות בהם לומדים תלמידי ישיבות למקרים של השלמת הליכי החקיקה וכן למקרה של פקיעת ההחלטה, שבו יפקעו הסמכויות שניתנו לשר הביטחון שלא לגייס את החרדים.
עוד מוצע לקבוע כי הממשלה מנחה את שר הביטחון להיערך כבר עתה לגיוסם של בני ישיבות בכל אחד מהתרחישים שעומד על הפרק, כאשר תאריך היעד להשלמת החקיקה הוא עד ל-30 ביוני 2024. מאחר שהממשלה אמורה להתכנס ב-19 במאי 2024 לאשר את הצעת החוק ורק לאחר מכן ב-22 במאי תוגש לכנסת - אזי לכנסת לא נותר הרבה זמן לדון בה. הדיון יערך בתוך כחודש ימים בלבד.
בעניין אחר מוצע להנחות את רה"מ ושר הביטחון לבחון את האפשרות לשלב פתיחת מסלולים חדשים מותאמים לציבור החרדי בצה"ל, לרבות מסלולים יעודיים, מוכווני תעסוקה ולרבות הקמת גדוד חדש זאת לקראת מחזור אוגוסט 2024.
בנוסף, הממשלה תנחה את רה"מ, שר הביטחון ושרת ההתיישבות לבחון את האפשרות של פיתוח והגדלה של המסלול הביטחוני בשירות הלאומי אזרחי, בין היתר בתפקידים טכנולוגיים שמקדמים תעסוקה בפיריון גבוה והרחבת מספר המשרתים בגופי ההצלה והרפואה במסלולים הציבוריים במשרדי הממשלה מקרב ובגרי מוסדות החינוך החרדיים.

לפיד: "ההצעה - הונאת הציבור"

לפי ההערכות, הממשלה צפויה לאשר מחר ברוב גדול את המתווה החדש של ההשתמטות. השרים יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש מיהדות התורה שוקלים להיעדר, ושרי המחנה הממלכתי והימין הממלכתי יתנגדו. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "אין יותר קומבינות" ויתמוך בפתרון נכון לדורות כדי שכולם ישרתו.
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר כי היום כי "הצעת המחליטים שתעלה מחר לממשלה היא הונאת הציבור. חרדי אחד לא יתגייס בזכותה. אין בה יעדים, אין מכסות, אין סנקציות. כל המשתמטים ובעלי הפטורים ימשיכו לקבל את הכסף שלהם. החוק הזה הוא עלבון לצה"ל וללוחמיו. כל מי ששותף לממשלה הזו הוא שותף לכתם המוסרי הזה".