סגור
שר התקשורת שלמה קרעי
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אלכס קולומויסקי)

מה מסתתר מאחורי "תקציב ייחודי של 60 מיליון שקל" שקיבל משרד התקשורת?

שר התקשורת הוציא אמש הודעת סיכום על החודשיים הראשונים לכהונתו. בין רשימת ההישגים מסתתרת הצהרה שמעוררת תהייה בדמות "תקציב ייחודי לעידוד הגיוון והתחרות בתחום החדשות והאקטואליה". בעקבות פניית כלכליסט, נמסר מטעמו של השר כי הסכום לא מיועד לערוץ 14. "ברגע שהצוות יתכנס יהיה משהו יותר אופרטיבי", נמסר

מה יעשה משרד התקשורת עם 60 מיליון שקל ל"עידוד וגיוון התחרות" בשידורי חדשות? אפילו במשרד עצמו לא יודעים להגיד. אמש שלח שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, הודעת סיכום על תפקודו בחודשיים האחרונים. את מרבית התקופה הזו העביר קרעי במאמצים כושלים (בינתיים) לפגוע בפעילות תאגיד השידור הציבורי. ומאחר שבתקופה קצרה זו, שום שר, גם היעיל ביותר, לא יוציא לפועל בהצלחה מהלכים משמעותיים, מטבע הדברים כללה ההודעה הישגים שאמנם הושלמו בכהונתו, אך כל העבודה המהותית עליהם נעשתה תחת שר התקשורת הקודם. כך למשל החתימה על רישיון הדואר או פרסום מכרז תמרוץ לפריסת סיבים אופטיים. זאת, לצד אירועים כמו "פגישות היכרות" עם שחקנים בתחום או עם "שרי תקשורת מרחבי העולם". כלומר, השר מתגאה בהישגים לא לו, או בביצוע פעולות שגרתיות שהן חלק מעבודתו השוטפת.
ואולם, בין רשימת ההישגים הלא הישגיים, התחבאה גם הצהרה מסתורית: "תקציב ייחודי של 60 מיליון ש"ח לתוכנית לעידוד הגיוון והתחרות בתחום החדשות והאקטואליה". הצהרה זו כבר מעוררת תהייה, לאור העובדה שכל תקציב המשרד הוא 80 מיליון שקל. כלומר, קרעי טוען שכמעט והכפיל את תקציב משרדו, עם קבלת כספים למטרה אמורפית. מטבע הדברים, החשש הוא שהכסף יופנה בצורה לשקופה לטובת גורמים שהשר חפץ ביקרם, דוגמת ערוץ 14 שמזוהה עם תמיכה בלתי-מסויגת בראש הממשלה בנימין נתניהו. חשש זה אינו מופרך לאור העובדה שקרעי קידם בכהונתו הקלות של מיליוני שקלים לערוץ.
ניסיונות לקבל תשובות לגבי השימוש שייעשה ב-60 מיליון השקלים לא העלו ממצאים מספקים. הגורמים המקצועיים במשרד האוצר ממודרים ממהלכים מסוג זה שמוביל קרעי. מטעמו של השר נטען שהסכום המדובר הוא "מסגרת תקציבית למתווה שייקבע בהמשך על ידי צוות מקצועי במשרד התקשורת. מטרת התוכנית להכניס גיוון וריבוי דעות בתחום החדשות והאקטואליה".
בתשובה לשאלה האם יש משהו יותר אופרטיבי מאחורי ההצהרה הכללית הזו, השיב הדובר: "ברגע שהצוות יתכנס יהיה משהו יותר אופרטיבי". לגבי זהות הצוות, נמסר רק שהוא יורכב מ"אנשי המשרד". במענה לתהייה שלפיה מדובר במטרה כללית מאוד אמר, "זו מטרה מאוד מוגדרת וברורה שלא משתמעת לשתי פנים. המתווה המדויק של איך בדיוק זה ייצא לפועל (כיאה לתוכנית ממשלתית) יקבע על ידי צוות מקצועי של המשרד".
מטעמו של קרעי נמסר כי הסכום לא מיועד לערוץ 14. כשציין "כלכליסט" שלפי חוק השידור הציבורי, תאגיד השידור כבר מחויב לתת "ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל", ולכן לא ברור מדוע יש צורך בעוד תקציב למטרה זו אמר הדובר שזה נועד "להוסיף עוד גיוון וריבוי דעות".
אם כך, משרד התקשורת יקבל 60 מיליון שקלים, למטרה כללית שהחוק כבר מקצה כספים לקיומה, שאין כרגע תוכנית איך להקצות אותם, ושאפילו הצוות שצריך להגדיר את ההקצאה שלהם לא נבחר עדיין. במדינה מתוקנת, קודם מגבשים תוכנית מסודרת עם מטרות על, יעדי ביניים וצעדים אופרטיביים, ורק אחר דואגים לתקציב מתאים בעבורה. בישראל? זה רק עוד יום במשרד.