סגור
חניון אוטובוסים חברת דן רמת החיל תל אביב
חניון אוטובוסים. חברות התחב"צ לא מוכנות להשקיע בהכשרה לפני קבלת אישור רפואי ( צילום: נמרוד גליקמן)

משרד התחבורה מעכב הכשרה של נהגי אוטובוסים

כבר חודשיים שאין בדיקות פיזיות ונפשיות של מועמדים להכשרת נהגים מפני שהחוזה של חברת פמי הסתיים, ומשרד התחבורה אפילו לא פרסם מכרז למציאת חברה חלופית  

החוזה של חברת פמי, שהיתה ממונה על בדיקות פיזיות ונפשיות של מועמדים להכשרת נהגים בתחבורה הציבורית, הסתיים בסוף ספטמבר — ועד כה לא נחתם חוזה עם זכיין חדש ואף לא פורסם מכרז למציאת חברה חלופית. בעקבות זאת כבר חודשיים שענף הכשרת הנהגים בתחבורה ציבורית נמצא בקיפאון, ומאות נהגים לא מתחילים בתהליך ההכשרה, למרות המצוקה החמורה שיש בענף. על פי הערכה, חסרים כ־5,000 נהגים בשוק.
חברות תחבורה ציבורית לרוב מציעות סבסוד של הלימודים, קצבה לתקופת הלימוד וכן בונוס למתמידים בתקווה לגייס כמה שיותר נהגים. המחסור בענף צפוי להחמיר על רקע פתיחת קווים חדשים של הרכבת הקלה, תוספת רכבות עם סיום פרויקט החישמול ובהמשך גם המטרו ידרוש נהגים נוספים.
מדי שנה חברות התחבורה הציבורית מכשירות אלפי נהגים, וקיפאון של חודשיים יוצר מחסור שמחמיר מיום ליום. במטרה לנסות לפתור את הבעיה משרד התחבורה הציע למפעילות אישור חריג להתחיל את תקופת ההכשרה בלי אישור רפואי, ובהמשך להנפיק אותו לקראת סיום הלימודים, אך החברות התנגדו בטענה כי הן עלולות להשקיע משאבים וכסף במועמדים שכלל לא מתאימים לתפקיד, וממילא המועמדים עצמם מסרבים להתחיל ללמוד לפני שניתנת להם התחייבות כי ייקלטו לעבודה בחברה.
בחברות התחבורה הציבורית הביעו פליאה על העיכוב בפתרון הבעיה. לטענתן, גם אם נוצר כשל ולא פורסם מכרז חדש, עדיין קיימים מגוון פתרונות, כמו הארכה לחוזה הקיים עם פמי עד למציאת מפעיל חדש, התקשרות מהירה עם מפעיל חדש או התקשרות עם קופות החולים שממילא מחזיקות ברופאים שמתמחים באישורים מקצועיים. לטענתן, בזמן שהמשרד משקיע מיליארדי שקלים בפרויקטים בתחום התחבורה, הוא מזניח לחלוטין את ההון האנושי שאמור להפעיל אותם ולא פותר סוגיה פשוטה שכלל לא דורשת תקציב מיוחד או משאב יוצא דופן. האירוע החמור והכמעט אבסורדי הזה מדגיש עד כמה הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה סובלת ממחסור בכח אדם ואנשי מקצוע שמסוגלים לנהל אופרציה פשוטה כמו גיוס מפעיל להנפקת אישור רפואי לנהגים.