סגור
חנויות סגורות קניון ריק
קניון ריק. "הירידה המתונה דווקא בשיא הלחימה היא עדות חיובית לעמידות המשק" (צילום: יאיר שגיא)

המלחמה פגעה בצריכה: ההוצאות באשראי ירדו ביוני

לראשונה מאז נובמבר 2023 נרשמה ירידה בהיקף ההוצאות לעומת החודש המקביל. צניחה של כ־20% בענפי הביגוד, הבילוי והמלונאות. עלייה ברשתות המזון   

היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בחודש יוני הסתכם ב־41.7 מיליארד שקל בלבד. מדובר בירידה של 0.73% לעומת יוני אשתקד - ירידה המיוחסת למערכה מול איראן. זו הפעם הראשונה מאז נובמבר 2023 שבה נרשמה ירידה בהשוואה לחודש המקביל בשנה הקודמת.
מנתוני חברת שב"א, מפעילת תשתית התשלומים בישראל, עולה כי ממוצע ההוצאות היומי בחודש יוני היה 1.4 מיליארד שקל. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז אפריל 2024, אז החריף המצב הביטחוני בצפון ובחזית האיראנית.
ההגבלות על המשק השפיעו באופן שונה על הוצאות הציבור. הירידות החדות ביותר נרשמו בענפי ההלבשה וההנעלה, הפנאי והבידור, והמלונות וחדרי האירוח – עם צניחה של כ־20%. ענף תיירות הפנים החל רק לאחרונה להתאושש מהפגיעה בעקבות מלחמת חרבות ברזל, ובחודש מאי חל זינוק של 47% בענף זה בהשוואה להוצאות בחודש המקביל אשתקד, אך המלחמה מול איראן פגעה בו שוב.
גם במסעדות ובבתי הקפה נרשמה ירידה חדה (כ־17%). הוראות פיקוד העורף בדבר שהייה בקרבת מרחבים מוגנים באו לידי ביטוי בירידה של 13.2% בהוצאות על דלק.עם זאת, יש לקחת בחשבון ירידה של 5% במחיר הדלק בין יוני האחרון ליוני 2024.


לעומת זאת, ברשתות המזון נרשמה עלייה של 3.4% בהוצאות שהסתכמו ב־6 מיליארד שקל. בסוף השבוע הראשון למבצע נרשמה קפיצה חדה של 55.3% ברשתות המזון בהשוואה לסוף השבוע שקדם לו. עלייה נרשמה גם בביטוח ותקשורת.
בעסקאות פיזיות בבתי עסק נרשמה ירידה של 4.4%, אך הרכישות אונליין עלו ב־2%. הרכישות אונליין הסתכמו בכ־24.5 מיליארד שקל, שהם 59% מסך ההוצאות בכרטיסי אשראי. עם זאת, במונחים ריאליים – תוך התאמה לעליית מחירים ולצמיחה הכלכלית – גם ההוצאות אונליין משקפות ירידה בהיקף ההוצאה.
"הירידה בשימוש בכרטיסי אשראי ביוני היא תוצאה של השלכות מבצע עם כלביא", אמר מנכ"ל שב"א איתן לב־טוב. "עם זאת, הירידה המתונה דווקא בשיא הלחימה היא עדות חיובית לעמידות המשק".