סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ב מליאת ה כנסת אישור התקציב תקציב 2024 13.3.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

אחרי המכשולים בדרך: תקציב 2024 אושר סופית בכנסת

התקציב אושר בקריאה שנייה ושלישית, כאשר 62 ח"כים הצביעו בעד ו-55 נגד. מוקדם יותר איימו חברי כנסת בליכוד להצביע נגד, אך סמוטריץ' ונתניהו הצליחו לשכנע אותם לתמוך בתקציב. שרי הימין הממלכתי וכחול לבן הצביעו נגד. לפיד: "התקציב המגזרי, המנותק והמופקר בתולדות מדינת ישראל אושר בקולות הפחדנים"

התקציב המעודכן ל-2024 הגיע לישורת האחרונה, ובאיחור של יותר מ-3 שבועות אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. כלכליסט העביר דיווחים שוטפים מהמליאה
16:46 - אושרו גם החוקים הנלווים לתקציב, הדיון הסתיים. אושרו בקריאה השנייה והשלישית החוקים הנלווים לתקציב, ובכלל זה: החוק להקפאה והפחתה של דמי ההבראה לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים, חוק הביטוח הלאומי המקפיא את מדרגות הביטוח הלאומי, חוק ביטוח בריאות ממלכתי להעלאת דמי הביטוח ב-0.15% החל מהשנה הבאה והחוק המטיל תשלום של 2.5 מיליארד שקל על הבנקים. מפלגת "יש עתיד" ביקשה להכריז על אחת ההצבעות כהצבעת אי אמון בממשלה, וכך יצא ששרי כחול לבן והימין הממלכתי הצביעו נגד הממשלה בה עם חברים. הדיון במליאה הסתיים.
16:19 - התקציב אושר בקריאה שנייה ושלישית; לפיד: "תקציב מנותק". חוק התקציב עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 62 ח"כים בעד מול 55 נגד. גובה התקציב - 582 מיליארד שקל. כעת מצביעים על החוקים הנלווים לו.
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר לאחר אישור התקציב: "התקציב המגזרי, המנותק והמופקר בתולדות מדינת ישראל אושר בקולות הפחדנים. אל תתייאשו. זה התקציב האחרון שהממשלה הזו תעביר. בתקציב הבא תהיה פה ממשלה שתעביר תקציב שדואג למעמד הביניים הישראלי, למילואימניקים, בעלי עסקים, אנשי הקבע וההורים הצעירים".
6 צפייה בגלריה
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
מהליכוד נמסר לאחר ההצבעה: "העברנו את תקציב המדינה 2024, תקציב אשר מבטיח את המשך המלחמה עד הניצחון המוחלט ומיטיב עם אזרחי ישראל וכלכלת המדינה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "לתקציב המלחמה המתוקן שאושר היום בכנסת בהובלתי יש מטרות ברורות: לנצח במלחמה, לתמוך במילואמניקים, לחזק את העורף ולהמשיך להצמיח את הכלכלה הישראלית. יחד בעזרת השם עד הניצחון המוחלט".
15:37 - נפתר המשבר: חלק מהקיצוץ במשרד החקלאות יבוטל, דיכטר יתמוך בתקציב. השר אבי דיכטר יתמוך בסופו של דבר בתקציב לאחר שרה"מ בנימין נתניהו הבטיח לו לפתור עד פסח את המשבר התקציבי בחקלאות. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר לכלכליסט כי הובטח לדיכטר ולו שחלק מהקיצוץ בסך של 300 מיליון שקל בתקציב משרד החקלאות - יבוטל. לדבריו, לא הועלתה כלל תביעה המתייחסת למגדלי הבטטות והוא יתמוך בתקציב.
בתשובה לשאלתו של ח"כ גלעד קריב (העבודה) אם היו הסכמים להצבעתו של אבי דיכטר בעד התקציב, השיב נתניהו: "אין הסכם, יש דיון".

15:23 - שרי כחול לבן והימין הממלכתי מצביעים נגד התקציב. בהצבעות על סעיפי התקציב שנערכו כעת בולטת התנגדותם של שרים מהקואליציה: בני גנץ וגדי אינזקוט מכחול לבן, וכן גדעון סער ויפעת שאשא ביטון (הימין הממלכתי) המתנגדים אף הם. בין המתנגדים מהקואליציה גם שרן השכל (הימין הממלכתי). בחלק מההצבעות נעדר השר חילי טרופר.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ו ראש הממשלה בנימין נתניהו מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
בני גנץ ו ראש הממשלה בנימין נתניהו מליאת הכנסת כנסת אישור ה תקציב 2024 13.3.24
גנץ ונתניהו במליאת הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
14:22 - החלו ההצבעות על ההסתייגויות. החלו ההצבעות במליאת הכנסת על ההסתייגויות לחוקי התקציב. ההצבעות על ההסתייגויות יקחו כמה שעות. עד אז צפוי כי יושג הסדר לגיבוש רוב בעד התקציב.
13:32 - באוצר טוענים: ביטן ודיכטר דורשים הקלות לארגון מגדלי הבטטות; מנכ"ל משרד החקלאות: מנסים להסיט את תשומת הלב. באוצר טוענים כי שר החקלאות אבי דיכטר ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) לוחצים עליהם להעניק הקלות לארגון מגדלי הבטטות, ולכן מאיימים להצביע נגד התקציב. עצם העובדה שביטן נכנס לתמונה מוכיחה שמדובר באירוע "ליכודי", כלומר רצון לסייע למתפקדי המפלגה. הלובי החקלאי בכנסת הוא השדולה החזקה ביותר שלה תומכים בליכוד, בש"ס ובעבודה.
6 צפייה בגלריה
דוד ביטן חבר כנסת
דוד ביטן חבר כנסת
ח"כ דוד ביטן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלשכתו של דיכטר דוחים את טענות משרד האוצר על כך שעיקר מאבקם כעת הוא סביב הטבות למגדלי הבטטות. לדברי אורן לביא, מנכ״ל משרד החקלאות, ״אני לא מכיר שום דבר על בטטות. מישהו מנסה להסיט את תשומת הלב למשהו שלא קיים בשיח בכלל. זאת לא דרישה שלנו. אנחנו מתעסקים רק ב-162 מיליון שקל שמורכבים משלושה אירועים: 65 מיליון שקל של מכון וולקני, 45 מיליון שקל של מטה המשרד (זה ייפתור בעיות רכש כמו תשלומי תחזוקה), וכ-50 מיליון לתמיכות. יש לנו הבטחה ל-52 מיליון שקל שאמורים להיות לתמיכה בתשתיות מים לחקלאים (מים מושבים), בעיקר חקלאים בדרום, אנחנו מוכנים לאחד את הסעיפים האלו״.
לביא הוסיף כי ״גילינו שאנחנו אחד המשרדים הבודדים שנכנסו מתחת לאלונקה. יש משרדים אחרים שלא נפגעו כמונו במהלך המלחמה ומקבלים תוספות תקציביות. זה לא רציני. השר הסביר אתמול לראש הממשלה את הדברים ואני חושב שהוא מבין אותם, אבל בסוף יש מספר חבר׳ה באוצר שמקבלים את ההחלטות במדינה. הכסף אצלם. הם רצו לעשות רפורמה שתפרק את החקלאות הישראלית והם כועסים שדיכטר ביטל את הרפורמה וכנראה נוקמים בו. יש להם פנטזיה לפרק את משרד החקלאות והם מנסים לפגוע בו. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. זה המזון של הילדים שלנו. אני לא מבין איך יש אנשים במדינה שהם נגד חקלאות. איך אנשים חושבים שהם יכולים לחיות במדינה שהיא כלכלת אי, היכולת שלה להביא תוצרת מבחוץ בעלות סבירה היא אפסית, ואז הם נלחמים בחקלאים ששומרים על הגבולות ועובדים תחת אש בצפון ובדרום כשהקהילה שלהם מפונה. כרגע השר דיכטר לא מתכוון לתמוך בתקציב״.
6 צפייה בגלריה
אורן לביא מנכ"ל משרד החקלאות
אורן לביא מנכ"ל משרד החקלאות
מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא
(צילום: מישל אמזלג, לע"מ)
בינתיים בלשכת שר האוצר הצליחו להסיר את התנגדותו של ח"כ עמית הלוי, שדרש לקיים פיקוח על מוסדות חינוך במזרח ירושלים. במקביל, שר התקשורת שלמה קרעי מושך זמן במליאת הכנסת, ומנצל את הזמן כדי לספר על פעילות משרדו.
13:21 - סמוטריץ': "לא אכנע ללחצים פוליטיים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נושא הצהרה, לפיה הוא מתעקש להעלות את התקציב להצבעה: "הודעתי לרה"מ שאין לי שום כוונה להיכנע ללחצים פוליטיים ואינטרסנטיים. אני לא אפתח בשקל אחד את התקציב. זו אחריותי וזו חובתי. אני קורא לו להבין את גודל השעה ומודיע שאין לי כוונה להיכנע לסחטנות פוליטית וקורא לקואליציה להצביע בעד התקציב".
6 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיון התקציב בכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיון התקציב בכנסת
סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
(צילום: עמית שאבי)
13:15 - סביבת נתניהו: "המשבר עם דיכטר פתיר". רה"מ נתניהו זימן למשרדו את שר החקלאות אבי דיכטר, לאחר שהצהיר כי לא יצביע בעד העברת תקציב המדינה. בסביבת נתניהו אומרים כי "המשבר פתיר". רכזת מאקרו באגף התקציבים תמר לוי בונה הוקפצה ללשכת שר האוצר בכנסת כדי למצוא פתרון. בינתיים שר החינוך יואב קיש נכנס ללשכת רה"מ בכנסת.
6 צפייה בגלריה
שר החקלאות אבי דיכטר
שר החקלאות אבי דיכטר
שר החקלאות אבי דיכטר
(צילום: אבי מועלם)
13:05 - קרע בקואליציה: ארבעה חברי כנסת בליכוד מאיימים להצביע נגד התקציב. ארבעה חברי כנסת בליכוד מאיימים להצביע נגד התקציב המעודכן ל-2024, בהם ח"כ עמית הלוי ושר החקלאות אבי דיכטר. דיכטר הודיע כבר בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יצביע נגד התקציב אם לא יבוצעו שינויים בתקציב משרדו, שאמור לספוג את הקיצוץ החד ביותר מבין משרדי הממשלה, בשיעור של 12%. הלוי דורש לקיים פיקוח על מוסדות חינוך במזרח ירושלים.
למרות זאת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתעקש להעלות התקציב להצבעה ואומר "הכל או לא כלום", וב-13:15 ימסור הודעה לתקשורת. ההצבעות שהיו אמורות להתחיל כעת במליאה - יידחו.