סגור
רופאים מנתחים בחדר ניתוח
חדר ניתוח (צילום: תומי הרפז)

מס הבריאות יעלה - אבל לא באופן שווה לכל העובדים

התיקון לתקציב 2024 שאושר בממשלה כולל העלאה של מס הבריאות ב-0.15% עבור כל העובדים החל מ-2025; בוועדת הבריאות החליטו לבצע שינוי שלפיו מס הבריאות שישלמו עובדים בעלי שכר הנמוך מ-7,555 שקל יעלה ב-0.135%, ושל שאר העובדים - ב-0.165%

מס הבריאות יעלה - אך לא באופן שווה. חברי ועדת הבריאות של הכנסת החליטו לשנות את ההצעה שאושרה בממשלה לפיה מס הבריאות יגדל ב-0.15% עבור כלל המבוטחים העובדים החל מ-2025.
לפי ההצעה המקורית, השיעור המופחת של מס הבריאות עבור בעלי השכר הנמוך היה אמור לעלות מ-3.1% ל-3.25%; ועבור בעלי שכר של מעל 7,555 שקל - היה אמור לעלות מ-5% ל-5.15%.
אלא שברגע האחרון הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעה מתוקנת שלפיה השיעור המופחת יעלה ב-0.135% מ-3.1% ל-3.235%; והשיעור הרגיל (עבור בעלי שכר של מעל 7,555 שקל) יעלה ל-5.165%.
לפי חישוב האוצר, התקבולים הצפויים מאותו מהלך לא ישתנו ויעמדו על 1.4 מיליארד שקל (מיליארד בגין העלאת המס ועוד 400 מיליון שקל בגין הקפאת מדרגות המס בפועל). המשמעות היא כי אלו שמרוויחים מעל השכר החציוני (שנע בסביבת סכום זה) יספגו העלאת דמי ביטוח בריאות גבוהה יותר.
האפשרות שאפילו לא נבחנה, בגלל התנגדות נחרצת של הסיעות החרדיות, היא להעלות את המס למי שלא עובדים. כל העלאה של 1% במס הקבוע משמעותה תוספת של 1.16 שקל בלבד, כך שהממשלה היתה יכולה להעלות את המס למי שלא עובדים (ובמקרים מסוימים גם לא משרתים בצה"ל) - רק לשם מראית עין של חלוקה שוויונית יותר בנטל. אך כאמור הדבר הזה אפילו לא נבחן.
פרופ' גבי בן נון מאוניברסיטת בן גוריון קרא לפני כמה שבועות לבצע שינוי בכיוון הזה, שכן העלאת שיעור המס באופן אחיד לכולם היתה עלולה להגדיל את אי השוויון בהכנסה הפנויה (הכנסה אחרי מסים).
הכספים שיתקבלו מהעלאת מס הבריאות מיועדים ברובם למערכת לבריאות הנפש. עו"ד רננה מיסקין, נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, הציגה את מבחני התמיכה של המשרד לקופות החולים לחלוקת הכספים לקופות החולים עבור נפגעי נפש, בהיקף 320 מיליון שקל ל-2024, כאשר ב-2025 הסכום יעלה.
התמיכה תוענק לטיפולי בריאות הנפש, לגיוס ולהתקשרות עם מטפלים נוספים, להכשרת מטפלים, להרחבה משמעותית של מספר הטיפולים, להקפדה על רצף טיפולי, ליצירת מענים חדשים ולפיתוח כלים טכנולוגיים, ליצירת חלופות אשפוז, לשיפור איכות האשפוז הפסיכיאטרי ולבניית מרכזי טיפול. הקופות יחויבו לדווח בצורה מוקפדת למשרד מדי חודש, על פי מדדים מוגדרים.
כמו כן הוגדר לקופות מה הסכום המינימלי שעליהם להוציא בכל תחום. לתחום הפגישות עם מטפלים, למשל, הוקצו 156 מיליון שקל, כאשר בשנה שעברה הוקצו לכך 75 מיליון שקל בלבד. ב-2024 יוקצו למערכת בריאות הנפש כולה 950 מיליון שקל.