סגור
מירי רגב שרת ה תחבורה
מירי רגב שרת התחבורה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בלעדי

משרד התחבורה שוקל לאפשר לחברת תעופה אזרית לנגוס נתח משוק המטענים המקומי

במשרד שוקלים לאפשר לחברת טיסות המטען האזרית Silk Way Airlines חופש תעופה - כזה שיאפשר לה להפעיל 5 טיסות בשבוע בין ישראל ליעדים זרים. "זה אירוע חסר תקדים, מפקירים את השמיים לחברה זרה", אמר מנכ"ל חברת טיסות המטען הישראלית צ'אלנג' איירלינס

משרד התחבורה מקדם בימים אלה הסכם עם Silk Way Airlines, חברת טיסות המטען של אזרבייג'ן, הכולל חופש חמישי וחופש שביעי. במסגרתו, חברות זרות מקבלות הטבות לטוס בין מדינות שאינן בסיס האם שלהן.
זו פריבילגיה יוצאת דופן שיש להניח שמגיעה על רקע היחסים החמים בין ממשלת ישראל לממשלת אזרבייג'ן.
שרת התחבורה מירי רגב ביקרה באזרבייג'ן רק בנובמבר האחרון. ולפני 5 חודשים אירחה את מקבילה האזרי, השר לפיתוח דיגיטלי ותחבורה של אזרבייג'ן, רשאד נבאייב, אז שוחחו השניים על הידוק שיתופי הפעולה בין המדינות.
צ'אלנג' איירלינס שבבעלות איש העסקים עופר גלבוע היא חברת טיסות המטען הישראלית היחידה. קיימות חברות מטען זרות נוספות שפועלות מישראל כמו Atlas Air ו-National Airlines האמריקאיות, אך הן פועלות על בסיס טיסות שכר קבועות.
גם לחברה האזרית Silk Way Airlines יש הסכם דומה עם ישראל ובמשך שנים רבות היא הפעילה 2 טיסות שבועיות על קו ישראל-אזרבייג'ן.
מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" החברה קיבלה אישורים זמניים להתרחב ל-3 טיסות בשבוע ולאחר מכן ל-5 טיסות בשבוע.
במסגרת ההסכם החדש החברה צפויה לקבל אישור פורמלי ל-5 טיסות בשבוע, כאשר בשלב הראשון ובמסגרת החופשים החדשים, 2 טיסות צפויות להיות על קו ארה"ב-ישראל ו-2 טיסות על קו אירופה-ישראל.
בצ'אלנג' איירלינס חוששים כי אם ההטבה תתקבל, פעילות החברה האזרית תתפתח על חשבון צ'אלנג' איירלינס, שכפופה לדרישות ונהלי בטיחות של חברות תעופה ישראליות.
הטענה הזו הועלתה גם על ידי חברות התעופה הישראליות שמתנגדות להקמת מרכז תפעולי לוויז אייר בישראל. רק שבמקרה הזה אין צפי להורדת מחירי השילוח, כיוון שהביקוש ממילא מצומצם.
לטענת החברות הישראליות, הן מגייסות רק טייסים ישראלים, רובם משרתים במילואים וכפופים למגבלת שעות טיסה מחמירה יותר. החברות כפופות להגבלות מערך ביטחון התעופה בישראל "אופק", ואם האיום של טורקיה יתממש, והיא אכן תאסור על מטוסים ישראלים לטוס במרחב האווירי שלה, הן גם יאלצו לבצע טיסות עיקוף יקרות וארוכות יותר.
"זה אירוע חסר תקדים, מפקירים את השמיים לחברה זרה", אומר מנכ"ל צ'אלנג' איירלינס, אודי שרון. "המשמעות עבורנו היא דרמטית, שוק המטען בארץ כבר 20 שנה נשאר אותו הדבר, סביבות 330 אלף טון בשנה. מאחר וחצי ממנו עולה על טיסות נוסעים, נשארה כמות כל כך קטנה שתאורטית עם 3-4 מטוסי ג'מבו אנחנו יכולים להטיס את כל המטען של ישראל. אבל אנחנו חברה מסחרית שהולכת וגדלה, התחלנו עם מטוס אחד שנתן מענה בעיקר ליצוא חקלאי, בקורונה גדלנו ל-4 מטוסים, היום יש לנו 10 מטוסי מטען רחבי גוף והשלמנו רכישה של 6 מטוסי מטען נוספים. המטוסים שלנו יצאו לעולם, יש לנו מרכזים בבלגיה ומלטה, אם לא תהיה עבודה בישראל נעביר לשם את המטוסים".
במחשבה ראשונה קשה להבין מדוע יש למדינה אחריות לספק עבודה לצ'אלנג' איירלינס, שפועלת היטב בשוק הבינלאומי. אך חזרה לתחילת המלחמה וימי מבצע "עם כלביא", מזכירה כי בדומה לצי מטוסים לנוסעים, גם צי מטענים ישראלי הוא חלק מהחוסן של ישראל בעתות משבר.
בתחילת המלחמה, וגם במבצע "עם כלביא", צ'אלנג' איירלינס היתה החברה שהובילה את הטסת המטען מישראל ואליה. כמו חברות התעופה הישראליות שחילצו נוסעים, גם צ'אלנג' איירלינס ממשיכה לפעול בישראל, גם בימים של איומים ביטחוניים, בניגוד לחברות הזרות.
מטוסיה נוחתים בשדה התעופה בנבטים ומספקים מענה רציף לגורמי צבא וביטחון. "מה-7 באוקטובר ובטח בימי מבצע 'עם כלביא' אנחנו התגייסנו למילואים כמו חיילים. ב-8 באוקטובר כבר התבקשנו לתת פתרונות והבאנו מטוס במיוחד כדי לתת מענה לביטחון והכלכלה של ישראל. בזמן הזה כבר פעלו לתת הקלות לחברות אחרות".
אבל האירוע הזה לא מסתיים בטיסות מטען. מתברר שלמרות כל ההטבות שישראל מעניקה לאזרבייג'ן, היא לא ממהרת להתערב כשחברות התעופה הישראליות נתקלות בבעיות. לאחרונה סירבו בשדה התעופה בבאקו לאפשר למערך לביטחון התעופה בישראל "אופק" להשתמש במתקן לבדיקה ביטחונית, וכתוצאה מכך קיים חשש לשיבוש בטיסות ליעד הפופולארי.
טיסות ישראליות כפופות לבידוק ביטחוני של "אופק". לאחרונה ועל רקע החמרת החשש מפגיעה בישראלים בשדות תעופה זרים, ביקשו ב"אופק" משדה התעופה בבאקו להשתמש במכונת בידוק שקיימת בשדה התעופה, אך סורבו.
מדובר במכונה שקיימת בכל שדה תעופה, ולא במתקן חריג. תחילה נעשה ניסיון למצוא פתרונות אחרים לבעיה, אך כעת עולה החשש כי אם לא ימצא פתרון, "אופק" תפסיק לאבטח את הטיסות הישראליות מבאקו, והדבר יוביל לשיבוש בטיסות.
לאחרונה ארקיע השיקה מחדש קו טיסות לבאקו. ישראייר טסה לשם באופן סדיר כבר שנים רבות. מדובר ביעד מאוד פופולארי ואהוב, וההשפעה על החברות הישראליות היא משמעותית.
במידה ולא ימצא פתרון, הן עלולות לעצור את קו הטיסות לשם לאחר החגים, למעט אל על שתמשיך למכור כרטיסים לבאקו, כיוון שחתמה על הסכם קוצ'ר (הסכם שיתוף קוד) עם חברה מקומית Azerbaijan Airlines שמפעילה את הקו. אל על משמשת כמוקד מכירות ושרות לקוחות עבורה, ולכן הטיסות הללו לא כפופות לבידוק של "אופק".
המערך לביטחון התעופה הישראלית כפוף לשב"כ, אך בפועל רשות שדות התעופה מפעילה אותו בשדות עצמם, אך תחת הנחיה, פיקוח ובקרת מדיניות של שב"כ, שהוא גם הגוף שקובע את ההנחיות והכשרת הצוותים.
תמוה שבזמן שמשרד התחבורה מעניק חבילת הטבות ל-Silk Way Airlines האזרית, הוא לא דורש לקבל את אותן הקלות וגמישות עבור הביטחון של החברות הישראליות והמשך קו הטיסות. משב"כ נמסר בתגובה כי הוא אינו מתייחס לסידורי האבטחה.