סגור
חנויות סגורות בתל אביב בשבוע השני של המלחמה
חנויות סגורות בתל אביב (ארכיון) (צילום: שאול גולן)

בלעדי
מתחילת השנה: מספר הבקשות לעיכוב הליכים מצד חברות הוכפל לעומת 2022

מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי בין ינואר ונובמבר 2023 הוגשו 68 בקשות על ידי חברות שנקלעו לקשיים כלכליים לעומת 35 בקשות בתקופה המקבילה אשתקד. הממונה אשר אנגלמן: "להערכתי, נדע מהן ההשפעות בעוד מספר חודשים"

מינואר עד נובמבר 2023 הוגשו פי שניים בקשות של חברות שנקלעו לקשיים ופנו להגנת בית משפט במסגרת בקשה לעיכוב הליכים (לרוב מדובר בתיקון 4) זאת לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022. מנתוני הממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי עולה כי בין ינואר עד נובמבר 2023 הוגשו 68 בקשות על ידי חברות שנקלעו לקשיים כלכליים לעומת 35 בקשות לעיכוב הליכים בתקופה המקבילה בשנת 2022.
אם מבודדים רק את חודש נובמבר 2023 ניתן לראות שהוגשו 11 בקשות לעיכוב הליכים של חברות לפי תיקון 4 לעומת 8 בחודש נובמבר 2022. תיקון 4 הוא תיקון מתקופת הקורונה שמסייע לחברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה, אבל לא רק. במסגרת תיקון 4, בו משתמשות חברות גם בתקופת מלחמת חרבות ברזל, לא ממונה נאמן לחברה שמשתלט עליה והשליטה על החברה לא נלקחת מהנהלתה. ממונה מנהל הסדר שתפקידו לסייע בגיבוש הסדר חוב עם הנושים. בתקופת עיכוב ההליכים (לערך 3-4 חודשים) לא ניתן לפתוח או לנהל הליכים נגד החברה. חברות רבות מעדיפות להגיש בקשה לעיכוב הליכים לפי תיקון 4 המקל עליהן, אולם היו מקרים בהם החליט בית משפט לא להיעתר לכך והפנה את החברה להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים במסגרתה ממונה נאמן לחברה. כאמור, בהקשר זה ניתן לראות כי בשנת 2023 נעשה שימוש בתיקון 4 על ידי חברות שנקלעו לקשיים פי שניים משנת 2022. כך למשל בנובמבר 2023 הגישה קבוצת הנדל"ן חנן מור בקשה לעיכוב הליכים לפי תיקון 4 ובית המשפט נעתר לבקשתה ומינה לה מנהל הסדר .
יחד עם זאת יש לציין כי מהנתונים עולה שאין עלייה בנתונים באשר לבקשות שהגישו חברות בקשיים למתן צו פתיחת הליכים ומינוי נאמן לחברה . מדובר בהליך שונה מתיקון 4 במסגרתו ממנה בית משפט נאמן לחברה המשתלט עליה ומפקיע את הניהול מההנהלה. מינואר עד נובמבר 2023 הוגשו 1,183 בקשות כאלה לעומת 1,379 בקשות בתקופה המקבילה בשנת 2022. יחד עם זאת , יש לציין כי מה-7 באוקטובר ישראל מצויה במלחמה ולכן ייתכן ובשל המלחמה הוגשו פחות בקשות לבתי המשפט בשל המצב.
ומה קורה בקרב האנשים הפרטיים (החייבים) שנקלעו לחובות? מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי בין ינואר עד נובמבר 2023 חלה עלייה בכמות הבקשות (13,821 בקשות) שהגישו אנשים פרטיים לפתיחה בהליכים (כלומר, כניסה להליכי חדלות פירעון. בעבר נקרא הליך פשיטת רגל-ל.ד) לעומת התקופה המקבילה אשתקד (12,844 בקשות).
אולם, אם נתמקד בחודש נובמבר 2023 נראה שהוגשו בו 1,037 בקשות על ידי אנשים פרטיים לכניסה להליך חדלות פירעון, לעומת, 1,181 בנובמבר 2022 . כלומר, ייתכן ובשל המלחמה הוגשו גם על ידי חייבים פרטיים פחות בקשות מאחר ואנשים היו פחות פנויים לכך משלל סיבות.
עו״ד ורו"ח אשר אנגלמן, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי מסר בתגובה: "להערכתי, נהיה חכמים יותר ונדע מהן ההשפעות בעוד מספר חודשים, אין טעם לנבא את העתיד. גם בקורונה צפו עלייה ולא כך היה. יחד עם זאת, מדובר באירוע כלכלי שונה ולכן אין לדעת מה תהיה ההשפעה.
בהקשר לשוק הנדל"ן, הריבית גבוהה, השוק עומד במידה מסוימת, אנשים קונים פחות, מצד שני מחירי חומרי הגלם עולים וברור שיש השפעה למצב על שוק הנדל"ן. כאמור, לא ניתן לנבא את העתיד. כרגע יש ירידה מסוימת בהיקף התיקים, ככל הנראה לאור המצב, כולי תקווה שלא תהיה עלייה והכלכלה שלנו תצמח בהקדם".