סגור
 ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפני ושלט מ-2018 האוסר על הכנסת חמץ לבית חולים (צילום: אורן זיו)

הלכה מלא מלא: בליץ החקיקה מגיע למפלגות החרדיות

חוקים שלא יכלו לעבור בכנסת הקודמת יקבלו את אישור הקואליציה הנוכחית. היום צפויה ועדת שרים לחקיקה לאשר איסור הכנסת חמץ לבתי חולים ולהרחיב סמכויות של בתי דין רבניים. ועוד בצנרת: הגבלת רחצה מעורבת בחופים ולבוש צנוע בכותל

בליץ החקיקה שפוקדת בימים אלה את הכנסת אינו עוצר רק בתחום המשפטי וההפיכה משטרית, אלא גולש גם לחקיקה הדתית. עם רוב של 64 מנדטים, הקואליציה של ראש הממשלה בנימין נתניהו אינה רק "ימין מלא מלא", אלא גם "חרדים מלא מלא". חברי הכנסת החרדים, ובראשם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה וגם ח"כים מש"ס, פועלים לקדם חוקים בידיעה שהשותפים הקואליציוניים בליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית ממש לא יוכלו להתנגד להם, בבחינת "שמור לי ואשמור לך". כלומר יוזמות החקיקה של כל סיעה תלויות באצבעות שיספקו למליאה ולוועדות חברי הסיעות האחרות.
ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום בהצעת חוק שהוגשה על ידי גפני וח"כ יעקב אשר ויצחק פינדרוס מיהדות התורה, שאוסרת להכניס חמץ לבתי חולים בפסח. "מנהל בית חולים יהיה רשאי להסמיך עובד שימנע הכנסה או החזקה של מזון בניגוד להוראות. בית המשפט העליון פסק בדעת רוב שאין לבתי החולים סמכות בחוק לאסור הכנסת חמץ. משמעותה של פסיקה זו היא שרוב אזרחי מדינת ישראל ששומרים על כשרות בפסח לא יוכלו לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בבתי החולים", נכתב בהצעת החוק. הצעת החוק הזו צפויה לזכות ברוב. ההצבעה בקריאה הטרומית תיערך ביום רביעי הקרוב, והכוונה היא להשלים את החקיקה בארבע קריאות עוד לפני חג הפסח, שיחול בעוד כחודש וחצי.
הצעת חוק נוספת שתידון היום בוועדת השרים לענייני חקיקה מובלת על ידי גפני וח"כים מש"ס, ולפיה בתי דין רבניים יוכלו לדון בהסכמת הצדדים בבוררות במחלוקות אזרחיות שאינן פליליות או מינהליות. בוררות כזו תוכל להתקיים אם אחד הצדדים משתייך לדת שלפיה פועל בית הדין. בכך בעצם רוצים החרדים לחזק את מעמדם של בתי הדין הרבניים. גם להצעת החוק הזו צפוי רוב הן בוועדת השרים לענייני חקיקה והן במליאת הכנסת, וגם אותה רוצים החרדים לחוקק במהרה.
אגב, לפני כמה שבועות הגיש גפני הצעת חוק להסדרת שעות רחצה נפרדות לגברים ולנשים במעיינות ובשמורות טבע של רשות הטבע, שלפיה לפחות 15% משעות הרחצה של האתרים יהיו בהפרדה.
לנוכח קידומן של הצעות החוק הללו, אי אפשר להתעלם מהצעת חוק שהוגשה על ידי ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, המטילה עונש של חצי שנת מאסר וקנס של 10,000 שקל על לבוש לא הולם בכותל, תפילה מעורבת של נשים בכותל, נגינה ועוד. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנבהל מגל הביקורת הציבורית, הודיע שהסטטוס קוו בכותל יישמר וש"ס נאלצה להתקפל. אין זו הפעם הראשונה באחרונה שבה נתניהו מנסה לרסן את החרדים. במו"מ הקואליציוני דרשה יהדות התורה לאסור על יצירת חשמל בשבת ולהרחיב את החופים הנפרדים. נתניהו, שנבהל מהביקורת הציבורית, טרח והכריז לפני חודשיים במליאת הכנסת כי "לא תהיה פה מדינת הלכה. יהיה חשמל בשבת. יהיו חופי רחצה לכולם". הצעות החוק הללו עדיין בצנרת, והחרדים ינסו לנצל שעת כושר כדי להעבירן.
מלבד זאת, בישיבת הממשלה על תקציב המדינה ל־2024-2023, שתתקיים בימים חמישי ושישי, ידרשו ראשי ש"ס ויהדות התורה ליישם את ההסכמים הקואליציוניים שבהם התחייב נתניהו להגדיל את התקציבים למוסדות הדת והחינוך החרדי שנאמדים ב־20 מיליארד שקל. נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כבר הודיעו לפני כמה שבועות שהשותפים הקואליציוניים ייאלצו לרסן את התיאבון שלהם, אך ביהדות התורה ובש"ס מתכוונים להילחם לפחות על פריסה של הגדלת תקציבי הישיבות והתמיכה על פני כמה שנות תקציב.
בינתיים חברי הקואליציה מאוחדים בתמיכה בהצעת חוק שהגיש ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד, שתידון אף היא היום בועדת השרים לחקיקה, האוסרת על כלי התקשורת לפרסם הקלטות ללא הסכמת המוקלט. אם החוק הזה היה מחוקק קודם לכן, אזרחי ישראל לא היו יכולים לשמוע את הקלטת שהוקלטה במערכות הבחירות, שבה כינה בצלאל סמוטריץ' את נתניהו "שקרן בן שקרן".
הממשלה תקים מחר את המשרד לעניינים אסטרטגיים, בראשותו של השר רון דרמר, בעלות של 11.6 מיליון שקל. הכסף יועבר מתוך תוכנית התפעול של משרד ראש הממשלה. המשרד יעסוק בנושאים אסטרטגיים הכוללים את האיום האיראני, חיזוק הסכמי אברהם, הרחבת מעגל השלום וחיזוק הברית עם ארצות הברית, וכל זאת בתיאום עם כלל משרדי הממשלה וגופי הביטחון הרלבנטיים.
תחומי פעילותו של המשרד חופפים לאלה של משרד החוץ, אבל בהצעת ההחלטה לממשלה נקבע כי "אין באמור כדי לגרוע מסמכויות ומתחומי האחריות של שרים במשרדי הממשלה או יחידות סמך של משרדיהם ומכל סמכות אחרת שהוקנתה להם".
הממשלה גם תאשר את שינוי שמו של משרד ההתיישבות, בראשותה של אורית סטרוק מהציונות דתית, ל"משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות", הקמת אגף לתרבות יהודית, הקמת אגף לקהילות משימתיות והעברת סמכויות ממשרדים אחרים.
נציג המשרד יכהן במועצת מינהל מקרקעי ישראל, במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה ובוועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון.
סטרוק פנתה אל נציבות שירות המדינה להקמת מטה מינהלתי עצמאי למשרד, ובכלל זה ייעוץ משפטי נפרד, ניהול הון אנושי וניהול התקציב וביצוע התקציב. לצורך כך דורשת סטרוק לבחון העמדת תקנים והגדלת כוח האדם של המשרד, "לרבות השלמת מלוא התקינה הנדרשת". המשמעות היא עוד תקנים ועוד עובדים למשרד.
הממשלה גם תאשר את הארכת הפטור הזמני ממכרז למשרד ראש מטה התכנון במשרד הפנים, כלומר ש"ס תוכל למנות בלא מכרז את ראש מטה התכנון, שיחליף את שלומי הייזלר שמונה באחרונה למנכ"ל האוצר.
כמו כן תקים הממשלה מחר ועדת שרים לענייני קבורה, בראשות שר השיכון יצחק גולדקנופף, שתדון בקבורת שדה.