סגור
מימין לשמאל: הממונה על השכר קובי בר נתן ראש המוסד דדי ברנע סגן הממונה על התקציבים אמיר רשף סגן הממונה על השכר משה בכר
מימין לשמאל: הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, ראש המוסד דדי ברנע, סגן הממונה על התקציבים אמיר רשף וסגן הממונה על השכר משה בכר

פנסיה מפנקת ללוחמים, שכר מפתה למתכנתים: המוסד בדרך להסכם שכר מרחיק לכת עם האוצר

ארגון הביון והאוצר הגיעו להסכמות שעשויות לשדרג את השכר לעובדים בתפקידים טכנולוגיים בארגון. בתמורה: האחרונים יוותרו על פנסיות הגישור המשולמות ממועד הפרישה ועד גיל 67. במקביל יוסדרו לראשונה פנסיות הגישור ללוחמים. באוצר מצפים מצה"ל ליישר קו ולצמצם גם את מספר הזכאים לפנסיות גישור

המוסד ומשרד האוצר הגיעו להסכמות מלאות בנוגע להיקף הזכאים לפנסיית גישור ואופן חישובה. בצעד זה יהפוך המוסד לארגון הביטחוני הראשון שיסדיר את פנסיות הגישור, התלויות באוויר מאז 2004. ההסכמות העקרוניות בין האוצר למוסד פורסמו בטיוטת חוק ההסדרים ל-2023 שנחשפה בכלכליסט.
פנסיות גישור הן קצבאות המשולמות מתקציב המדינה בתקופה שבין פרישתו של עובד מארגון ביטחוני (צה"ל, משטרת ישראל, שב"ס, שב"כ או המוסד) ועד ליציאתו לגמלאות בגיל 67. ההחלטה העקרונית על פנסיות הגישור התקבלה כבר ב-2004, אך דרך החישוב המדויקת של הקצבה לא התקבלה. במשרד האוצר חותרים במשך שנים לצמצם את היקף הזכאים לפנסיות הגישור, שכן התפיסה של האוצר גורסת כי יש צורך בפנסיית הגישור רק עבור עובדי מערכת הבטחון שעשויים לא להשתלב בתעסוקה בשכר מתאים עם עזיבתם את השירות.
במסגרת ההסכם, האוצר הצליח לצמצם משמעותית את היקף העובדים שיהיו זכאים לפנסיית גישור. המוסד מצידו מעניק לעובדיו ודאות לגבי אופן החישוב של פנסיית הגישור, ויכול לגייס עובדים לתחומים טכנולוגיים בשכר התחלתי גבוה. בנוסף, המוסד קיבל מהאוצר התחייבות לגבי פנסיות גישור לעובדים בתפקידי לחימה ומעטפת מבצעית, שעשויים לחוות קושי בהשתלבות בשוק האזרחי.
על אף ההסכמה העקרונית בין האוצר לבין המוסד, הדרך החקיקתית עוד ארוכה - יש לנסח את התקנות, להביאן לאישור הממשלה והקבינט ואז להעבירן לחקיקה בוועדת החוץ והביטחון. כמו כן, מטעמים של ביטחון מידע, לא נמסר פירוט לגבי התפקידים אשר לא יזכו בפנסיית הגישור, וגם לא לגבי שיעור העובדים שיקבלו פנסיות גישור. אך כאמור, הכלל העקרוני הוא כי עובדים שיש לעבודתם מקבילה מוגדרת בשוק האזרחי לא יזכו לפנסיית גישור, אך יזכו לשכר תחרותי (חוזה אישי) בהווה.
החתימה של המוסד על הסדרת פנסיות הגישור מפעילה לחץ על שאר הארגונים הביטחוניים, ובראשם צה"ל. הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, אמר בתגובה להסכם עם המוסד כי "אנו מצפים כי פריצת הדרך שהוביל המוסד תהיה נקודת מפנה בצורות ההעסקה בגופי הביטחון השונים, כך שתתאים לאתגרי שוק העבודה העתידיים". יצויין כי גורמים במשרד האוצר ובצה"ל מדווחים כבר מספר חודשים כי הדיאלוג בין הצדדים פורה יותר מאשר בעבר. נראה כי גם בצה"ל הבינו שפנסיות הגישור אינן כלי שמתאים לכלל משרתי הקבע בארגון.
א', ראש אגף משאבי אנוש במוסד, מסר: "המוסד גאה להיות הראשון מבין גופי הביטחון שחתם על הסכם פנסיית גישור מול האוצר. הסיכום יאפשר למוסד גמישות בצורות העסקה מול אוכלוסיות מיוחדות ובהתאם לדרישות שוק התעסוקה כיום".
מהממונה על השכר, קובי בר נתן, נמסר כי "שוק העבודה המשתנה דורש התאמות ועדכון של מדיניות התגמול בכדי שיהיה ניתן לגייס את הטובים ביותר. הסיכום שחתמנו יאפשר למוסד לעשות זאת".