סגור
הדמיה של הגשר המתוכנן מעל איילון
הדמיה של הגשר המתוכנן מעל איילון (הדמיה: נת"ע)

משבר קואליציוני חדש בדרך? עבודות על גשר באיילון בשבת

כחלק מפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן החלו עבודות להקמת גשר מעל נתיבי איילון, עליו תעבור הרכבת. המיקום של הגשר, שיעבור מעל מסילת הרכבת הכבדה בת"א מחייב שעבודות הבנייה יבוצעו בשבת, אחרת הדבר יגרור השבתה של הרכבת בימי חול

השבוע החלו העבודות על גשר חדש שיוקם מעל נתיבי איילון בתל אביב. הגשר מיועד עבור הרכבת הקלה והקמתו הינה חלק מפרויקט הקו הירוק בגוש דן, שמבוצע על ידי חברת נת"ע.
למרות שההודעה על תחילת העבודות הוצגה כחגיגה וכהישג וזכתה לברכתה של שרת התחבורה מירי רגב, מאחורי הקלעים מתנהל משבר שעלול לערער את קואליציית הימין־דתיים או לחילופין להשבית לפרקים את תנועת הרכבות הכבדות בישראל באמצע השבוע. זאת מכיוון שהעבודות על הגשר מחייבות אישור עבודה בשבת, שטרם ניתן לנת"ע.
העבודות מצריכות היתר עבודה בשבת משום שמדובר בעבודות הנדסיות מורכבות שמחייבות עבודה רצופה של לפחות 20 שעות בכל פעם, ואלו יחייבו את השבתת תנועת הרכבת הכבדה שעוברת מתחת לתוואי הגשר. במידה והעבודות יבוצעו בשבתות, אז תנועת הרכבות לא צפויה להיפגע. עם זאת, במידה והאישור לא יינתן, תיאלץ הרכבת לקטוע את השירות בימי חול. נכון להיום, כל תנועת הרכבות הארצית עוברת דרך "פרוזדור איילון", והשבתה של התנועה במסילה תקטע את החיבור בין תל אביב, ירושלים ודרום הארץ מכל התחנות שנמצאות צפונית לתחנת האוניברסיטה בתל אביב.
נכון לכתיבת שורות אלו, משרד התחבורה וזרוע העבודה שאחראית על הנפקת אישורי עבודה בשבת לא הגיעו לפתרון מוסכם. מנכ"ל נת"ע חיים גליק ביקש מעובדיו למצוא פתרון יצירתי שיאפשר עבודות בימי חול. זרוע העבודה נמצאת היום במשרד הכלכלה תחת אחריותו של השר ניר ברקת, אך ביום ראשון הקרוב זו צפויה להילקח ממשרד הכלכלה ולעבור למשרד העבודה, שהשר שיהיה אמון עליו הוא יואב בן צור מש"ס. זאת אומרת שבמידה וברקת לא יאשר את העבודות עד העברת הסמכויות, מי שיאלץ לאשר אותם הוא שר חרדי.
עבודות תשתית שנעשו בשבת, ובפרט בתחומי התחבורה והרכבת, הובילו למשברים פוליטיים בין הסיעות החרדיות לבין הליכוד במשך שנים. ב־2019 למשל יצא השר לשעבר יעקב ליצמן, אז יו"ר יהדות התורה, נגד העבודות להקמת גשר יהודית מעל נתיבי איילון שהיו אמורות להתקיים בשבת. כתוצאה מכך העבודות הופסקו ועיריית תל אביב עתרה נגד ההחלטה – עמדת העירייה התקבלה והעבודות התרחשו בסופו של דבר בשבת.
כאמור, הגשר שנת"ע מתכוונת להקים הוא חלק מהעבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה. מדובר בפרויקט של גשר אחד שיהיה מורכב מחיבור של שלושה גשרים שיעברו מעל מסדרון איילון ורוקח ויחברו בין אוניברסיטת תל אביב לגני יהושע. אורכו של הגשר הראשון מבין השלושה יעמוד על כ־210 מטר ורוחבו כ־16 מטר והוא יעבור מעל נתיבי איילון ויכלול מסילה אחת ומדרכה. על הגשר השני שאורכו 100 מטר תוקם תחנת הרכבת הקלה. והגשר השלישי באורך של 300 מטר (גשר רוקח) ימוקם מתחת לתחנת הירידים ויחבר בינה לבין גני יהושוע. אם לא יהיו עיכובים, הפרויקט צפוי להסתיים בתוך כשלוש שנים ועלות הקמתו תעמוד על 200 מיליון שקל.
הקו הירוק צפוי להתחיל את לפעול מסחרית ב־2028, והוא יקשר בין חולון וראשון לציון, לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו יהיה כ־39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות, 4 מתוכן תת־קרקעיות. חברת נת"ע מבצעת את עבודות התשתית המקדימות בקו, ואילו קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה זכו במכרז שכולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של הפרויקט.
משרד התחבורה מסר בתגובה: "קידוח ניצבי גשר איילון בסמוך למסילת הרכבת ונתיבי איילון הוא מיזם מורכב הנדסית ולוגיסטית. הנושא נמצא כיום בבחינה משותפת של חברות התשתית לאור ניתוח סיכונים. לכשתתקבל החלטה היא תהיה בהתאם לסטטוס קוו שהיה נהוג עד כה בכל ממשלות נתניהו".