סגור
מיכל כהן ו ניר ברקת
הממונה על התחרות מיכל כהן ושר הכלכלה ניר ברקת. מי אחראי על המחירים? (צילומים: אביגיל פפרנו-באר דנה קופל)

בלעדי
לראשונה: משרד יחסי ציבור חיצוני לרשות התחרות

רשות התחרות הגישה בקשה להתקשרות עם יועץ חיצוני לדוברות. הדובר, בעלות של 50 אלף שקל לארבעה חודשים, יתווך את מעורבות הרשות בבלימת יוקר המחיה, וגם יהדוף את מתקפות שר הכלכלה על הממונה

בעודה מתמודדת עם הליך הדחה בהובלת שר הכלכלה ניר ברקת, נערכת הממונה על התחרות מיכל כהן לשכור שירותי משרד יחסי ציבור חיצוני לרשות התחרות. ל"כלכליסט" נודע כי רשות התחרות הגישה לוועדת המכרזים בקשה להתקשרות עם יועץ חיצוני לענייני דוברות. מדובר בפעם הראשונה, שבה תיעזר הרשות ביועץ חיצוני בתחום יחסי הציבור. המהלך בוצע לפי הוראת התקשי״ר, להעסקת יועץ תקשורת חיצוני בעלות של 50 אלף שקל למשך כארבעה חודשים. תהליך האיתור החל לפני כחודשיים, ובזמן הקרוב צפוי להיבחר אחד משלושה מועמדים. היועץ שייבחר יידרש לבנות תוכנית אסטרטגית לדוברות ולקבוע כיצד על הרשות לתווך לציבור את עשייתה ומעורבות הממונה ביוקר המחיה.
הצורך בייעוץ תקשורתי נובע מכך שלפני חמישה חודשים סיימה סיון כרמון את כהונתה כדוברת הרשות ומאז מתנהלת הרשות ללא דוברות בשל הקפאת המכרזים עם פרוץ המלחמה בעזה.
כעת מורן מיארה, העוזרת האישית של כהן, נותנת את המענה לכל פנייה לתגובה, אך אין ברשות גורם עם הכישורים הנדרשים בתחום הייעוץ התקשורתי, שיכול לשקף את עבודת הרשות. זאת בתקופה שבה נרשמו אירועים רבים בתחום התחרות ויוקר המחיה.
בנוסף, הרשות והממונה על התחרות מצויות זה כשנה תחת מתקפה אגרסיבית מצד ברקת, המטיל על הממונה את האחריות ליוקר מחירי המזון בישראל. הזינוק בחשיפה התקשורתית של הרשות החל כבר לפני כשנתיים וחצי, אז פתחה בחקירות בחשד להסדר כובל בין ספקים בענף המזון ובין קמעונאים. אלא שלצד העשייה המקצועית שכללה הגשת כתבי אישום נגד שטראוס ווילי פוד, וכן בפרשות נוספות, החשיפה עלתה דרגה לפני כשנה, בעקבות סירובה של כהן להיענות לדרישת אמנון מרחב, מנכ"ל משרדו של ברקת, להוציא דרישת נתונים לחברה המרכזית (קוקה־קולה ישראל) שהודיעה על העלאת מחירים.
כהן הבהירה למרחב שאין חשד שמצדיק שימוש בסמכותה לדרוש נתונים, והאחרון השיב לה שלא תצטרך לאכוף זאת, שכן עצם הדרישה ירתיע את החברה או חברות אחרות. סירובה של כהן הוביל לזימונה לפגישה עם ברקת שבה דרש שתתפטר. משסירבה, הודיע שידיח אותה מתפקידה. החל מאותו יום מצויה כהן תחת מתקפה מצד השר וסביבתו, המציגים אותה כגורם האחראי לעליות המחירים. לפני חודש וחצי הגיש ברקת את הטפסים לכינוס ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה במטרה להדיחה.
ברקת לא הסתפק בכוונה להדחה ואף עקף את כהן בפנייה ישירה ליו"ר ועדת המיזוגים, בבקשה לכנס דיון בנוגע לפטור מהסדר כובל לקמעונאים, שמהם ביקש להתאחד לצורך התנגדות להעלאות מחירים על ידי ספקים. ברקת אף פתח קבוצת ווטסאפ משותפת למנכ"לי הרשתות.
עד כה הממונה מיכל כהן סירבה להגיב לאמירות של ברקת ביחס אליה, וניתן להעריך כי אולי יועץ תקשורת יוכל לסייע לה לבלום את המצג שיצר ברקת כשייחס לה אחריות למחירים בשוק, בעוד היא אחראית על שמירה על התחרות.
מרשות התחרות נמסר בתגובה: "רשות התחרות אמונה על אכיפת חוק התחרות ופועלת על מנת להביא את יתרונות התחרות לצרכן הישראלי. על מנת להנגיש לציבור הרחב את פועלה, הרשות פתחה בהליך תחרותי לייעוץ תקשורת מקצועי, בהתאם להנחיות החשב הכללי במשרד האוצר".