סגור

הח"כים החרדים דורשים ועדת חקירה לאסון במירון - אבל כזו שהם ימנו בעצמם

משה גפני פנה היום במכתב לראש הממשלה נתניהו, בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבחינת האסון במירון שהתרחש לפני כשבועיים; כעת מתברר כי במקביל הגישו אתמול שורה של ח"כים חרדים - וגפני ביניהם - הצעת חוק בה הם מבקשים לקבוע את הרכב הוועדה - ולמעשה לרוקן אותה מכל תוכן ממשי

מי שחיפש הוכחות לכך שחברי הכנסת החרדים מתנגדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא האסון במירון, שהתרחש לפני כשבועיים, יכול למצוא אותן בהצעת החוק שהוגשה אתמול (ד') על ידי מספר חברי כנסת חרדים (יעקב אשר, משה גפני, אליהו ברוכי, ישראל אייכלר, יעקב טסלר, מיכאל מלכיאלי, ואוריאל בוסו). בהצעת החוק מבקשים החכ"ים לקבוע את הרכב ועדת החקירה, כאשר לפי הצעתם, בוועדה יהיו חברים שני נציגים שיבחר שר הפנים, נציג המשרד לבטחון פנים, נציג המשרד לשירותי דת, נציג הרבנות הראשית ועוד שני נציגי ציבור שיקבעו על ידי נציגי הממשלה הקודמים.
כך, על אף שחברי הכנסת מפנים ל'חוק ועדות חקירה', הרי שהם מעקרים אותו מתוכן. על פי חוק ועדות חקירה, הוועדה ממונה על ידי נשיא בית המשפט העליון, ויו"ר הוועדה יהיה שופט עליון או שופט מחוזי. החוק מדגיש כי אין צורך בהסכמתו של שר המשפטים בכדי למנות שופט לחבר בוועדת החקירה.
2 צפייה בגלריה
ח"כ משה גפני יהדות התורה ועידת התחזיות
ח"כ משה גפני יהדות התורה ועידת התחזיות
ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לא צריך להיות משפטנים דגולים בכדי להבין כי ועדת חקירה הבודקת התנהלות הקשורה לרשות המבצעת והמחוקקת צריכה להיות מובלת על ידי גורם בלתי תלוי, דוגמת הרשות השופטת.
הצעת חוק זו מאירה באור שונה לחלוטין את מכתבו של ח"כ גפני לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא, שפורסם בכלכליסט, בו דרש יו"ר ועדת הכספים את הקמתה של ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה: כעת מתברר כי במקביל הוא מקדם הצעת חוק שהלכה למעשה תעקר מתוכן את אותה ועדה, אם תוקם.
2 צפייה בגלריה
מירון אחרי האסון
מירון אחרי האסון
מירון לפני כשבועיים, לאחר האסון
(אביהו שפירא)
במקביל להצעת החוק שהגישו חברי הכנסת החרדים, הוגשה הצעת חוק על ידי חברי הכנסת ממפלגת יש עתיד, הדורשת הקמה של ועדת חקירה לפי חוק ועדת חקירה, זאת ללא שום תיקונים או שינויים בחוק.
התנגדותם של חברי הכנסת החרדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית אינה ברורה כל הצורך. מהצעת החוק שהוגשה על ידם, ניתן לראות כי לצד החשש כי הח"כים מעוניינים לחפות על מחדלי מירון, הם מבטאים חשש מתהליך חקירה שלא יהיה רגיש לקדושת אתר מירון, ולנושאים הלכתיים הכרוכים בו ובעלייה אליו.