סגור
ז'אק אטאלי כלכלן צרפתי
ז'אק אטאלי (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)

דעה
הכלכלן הצרפתי הנודע ז'אק אטאלי באזהרה חריפה: המהפכה המשפטית דנה את ישראל למוות מוסרי ופוליטי

עד היום ישראל הייתה מדינה דמוקרטית עם כלכלה משגשגת ואוכלוסיה משכילה, שהגנה על זכויות נשים ולהט"ב. אך כעת, רוב חדש בכנסת מאיים למחוק את כל הטוב הזה

ההיסטוריה האנושית מלאה בדוגמות לאנשים ולציוויליזציות, שבמודע או לא ביצעו התאבדות: החל מההחלטה של בני טרויה להכניס את הסוס של אודיסיאוס לתוך חומות העיר ועד לברקזיט והרס היערות באי פסחא והאדמה השמישה של בני המאיה - דחיינות, שפע ועיוורון הובילו ציוויליזציות חזקות וגאות להתעלם ממה שעלול לפגוע בהן, עד שהיה מאוחר מכדי להגיב. ההיסטוריונית ברברה טוכמן תיארה זאת בצורה משכנעת בספרה הידוע "מצעד האיוולת", שעדיין רלוונטי גם היום.
זה המצב היום עבור מדינות רבות, וייתכן שעבור האנושות כולה, אך בייחוד עבור ישראל.
לאחר פחות מ-80 שנים מאז נוסדה מחדש, ולאחר 2,000 שנות ניסיונות השמדה, המדינה הזו (שחייבת את הולדתה מחדש רק לאלפיים שנות עקשנות של הקהילות המפוזרות שלנו ששמרו על התרבות והערכים שלהן, על אף כל הקשיים שספגו מגלות בבל ועד לשואה), שאיש לא העלה על דעתו שמשהו יוכל עוד לאיים על הקיום שלה.
ישראל מעולם לא חדלה להיות דמוקרטיה, החל מיומה הראשון. אי אפשר להאשים אותה באי הקמתה של המדינה הפלסטינית, לאחר שסורבה על ידי כל מדינות ערב שמיהרו להבריח את הכופרים האלה מאדמות האיסלאם. יש לה את התחמושת הטובה בעולם, האוכלוסיה שלה משכילה. הדמוגרפיה שלה חיובית ביותר. הכלכלה שלה משגשגת, החברות שלה עומדות בחזית הקדמה, מרכזי המחקר שלה נחשבים בין הטובים בעולם. החוקרים שלה זכו ביותר פרסי נובל במדעים מאשר מרבית הכלכלות הגדולות, ושיעור הפטנטים הרשומים לנפש גדול מאשר במרבית המדינות האחרות. הון מכל רחבי העולם מתחרה כדי לממן את החברות החדשניות שלה. ועד לאחרונה, היא הגנה על זכויות נשים וזכויות להט"ב יותר טוב מאשר כמעט בכל מקום אחר בעולם. היא חתמה על הסכמי שלום עם מספר ניכר של מדינות סמוכות, מרביתן מדינות מוסלמיות.
אך כעת, רוב חדש בכנסת מאיים למחוק את כל הטוב מהמדינה הזו ולדון אותה למוות פוליטי ומוסרי.
מבחינה פוליטית: זה היה צריך להיות ברור כבר ממזמן, אפילו מאז מלחמת ששת הימים, שישראל מסתכנת בלאבד הכל בהיאחזות שלה בהתנחלויות; שהפלסטינים, ברגע שיבינו שזה האינטרס שלהם להיפטר מהמנהיגים המושחתים והקיצוניים, יוותרו על הדרישה להקמת מדינה פלסטינית (שבימין הישראלי מתעקשים להפוך לבלתי אפשרית) וידרשו רק לקבל את אותן הזכויות כמו אזרחי מדינת ישראל, דרישה שהממשלה הזו תתנגד לה, ותציב את המדינה באותו מצב כמו דרום אפריקה בתקופת האפרטהייד. חייבים לומר זאת שוב ושוב: ישראל היא המדינה היחידה בעולם שיש לה אינטרס להקים מדינה פלסטינית. או שמא עדיף לכתוב "שהיה לה", מכיוון שכנראה מאוחר מדי לזה כעת. הממשלה הנוכחית, על ידי התגרות בפלסטינים והפיכתם לקדושים מעונים, תיצור רק מעגל של אלימות שבו ישראל תהיה הקורבן העיקרי.
מבחינה מוסרית: אי אפשר להישאר מדינה מוסרית גדולה כשדור שלם של צעירים מכיר את השכנים של המדינה רק מהצד השני של קנה הרובה, כשהממשלה מתייחסת לאחרים כתת-אנושיים, ובכל מקרה כתת-אזרחים; כשהיא מתכוונת לפגוע בזכויות נשים ולהט"בים, כשהיא לוכדת את עצמה בתוך הגדרות מוגבלות באופן מחריד של מהי יהדות, שלא כוללות את מרבית היהודים בתפוצות, שבקרוב יפנו נגד המדינה שתמכו בה רבות; כשהיא מעדיפה את האויבים הקיצוניים ביותר שלה כדי לא להצטרך להגיע לשלום עם האויבים ההגיוניים יותר; כשהיא מנסה להכניע את הרשות השופטת ואפילו שני חוקי יסוד מ-1992 (המקבילים במהותם לחוקה) ואת בית המשפט העליון לרצון של רוב זמני. כשכל זה קורה כדי לאפשר לאדם ציני (ולפי מערכת המשפט במדינה גם מושחת) בשם בנימין נתניהו להתמנות שוב לראשות הממשלה ולהיחלץ ממאסר.
ישראלים רבים שותפים לדעה הזו. הם מייצגים את הכבוד של המדינה ואת ההיסטוריה שלה. עלינו לתמוך בהם.
שמעון פרס פעם אמר לי מתוך דאגה גדולה: לישראל היו שלוש אליטות רצופות: האיכרים, הצבא והמהנדסים. השניים ראשונים חייבים את הכוח שלהם לאדמה, שני האחרונים חייבים זאת רק לעצמם ויכולים לעזוב מתי שרק ירצו. חשוב להקשיב ללקח הזה.
ז'אק אטאלי הוא כלכלן צרפתי שכתב מעל ל-50 ספרים על כלכלה, היה מהוגי הרעיון של גוש היורו ויועץ מיוחד לנשיאים פרנסואה מיטראן וניקולא סרקוזי. לקריאת המאמר באנגלית - לחצו כאן