סגור
צעדת מחאה בית המשפט העליון
המחאה מרעידה את המשקיעים (צילום: שקד גרין)

כוננות ספיגה: מודי'ס תפרסם הערב דו"ח חריג על ישראל

מדובר בדו"ח של הערכה מחודשת לגבי המצב במדינה בעקבות ביטול עילת הסבירות ולא בהודעת דירוג; רה"מ ושר האוצר: "זאת תגובה רגעית"; במקביל חותך מורגן סטנלי את תחזית האשראי של ישראל ל"עמדה שלילית", ובסיטיגרופ סבורים ש"המצב נהיה מסוכן ומסובך יותר"

האזהרות ביחס לעתיד הכלכלי של ישראל הולכות ונערמות: סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הודיעה כי תפרסם הערב (ג') דו"ח חריג למשקיעים על כלכלת ישראל שצפוי להזהיר מפני השקעות במדינה. בחודש אפריל הורידה מודי'ס את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב". הדירוג עצמו נותר על A1.
הדו"ח יפורסם בעקבות ביטול עילת הסבירות על ידי הכנסת אתמול והפגיעה הצפויה בשל כך בכוחו של בית המשפט העליון. יש לציין כי מדובר בדו"ח של הערכה מחדש לגבי המצב בישראל ולא בהודעת דירוג.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרו כי "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד".
במקביל בנק מורגן סטנלי חותך את תחזית האשראי של ישראל ל"עמדה שלילית". "אנו צופים עלייה באי הוודאות בכל הנוגע לתחזית הכלכלית בחודשים הקרובים וסיכונים המופעים בתרחיש השלילי שלנו", מציינים האנליסטים של בנק ההשקעות האמריקאי.
"סביר שהשווקים יבחנו עתה את המדיניות העתידית שלהם, ואנחנו מעבירים את דירוג האשראי של ישראל ל'עמדה שלילית'", קובע מורגן סטנלי.
בבנק הוסיפו כי ההתפתחויות האחרונות בישראל משקפות "חוסר ודאות מתמשך" ויגרמו להמשך היחלשות השקל ולעלייה בעלויות ההלוואה עבור המשקיעים.
בנוסף הם מעלים תרחיש לפיו הצמיחה בישראל "תיחלש משמעותית" ל-1.6% ב-2024, כשהאינפלציה תהיה גבוהה בהרבה מהיעד של בנק ישראל. עוד נמסר שם כי "בשלב זה אנו ממשיכים לדבוק בהערכתנו להעלאת ריבית של 0.25% בהודעה הבאה של הבנק בספטמבר - ל-5% - אך הסיכונים ביחס לתחזית הריבית עולים".
במקביל הבנק האמריקאי סיטיגרופ פרסם הערה למשקיעים על המצב בישראל בעקבות החקיקה המשפטית לפיה משבר חוקתי במקרה של התערבות בג"ץ בחקיקה ופיטורים אפשריים של היועמ"שית גלי בהרב מיארה עלולים להוביל לטלטלה בשווקים. "המצב נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר", נכתב שם.