סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשלה נאום קריה
רה"מ בנימין נתניהו. הדו"ח קובע שיש קשר הדוק בין שיטת משטר וחוסן המוסדות החוץ־ממשלתיים לבין הכלכלה (צילום: יאיר שגיא)

פרשנות
מודי'ס מסמנת את האיום העיקרי על כלכלת ישראל: ממשלת נתניהו

הדו"ח החריף שהוציאה מודי'ס מטיח ביקורת קשה בממשלת נתניהו. שינוי תחזית הדירוג כלפי מטה מיוחס ל"הרעה של המשילות בישראל" ו"היחלשות החוסן המוסדי והיכולת לצפות מדיניות". כלכלני מודי'ס אינם מסתירים שכוונתם המקורית להעלות את דירוג ישראל לנוכח ביצועי הממשלה הקודמת התהפכה לאור מהלכי הממשלה הנוכחית

1. הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב" על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס והמכה שספגה בעקבות זאת ממשלת נתניהו, חורגת בהרבה מהתחום הכלכלי. הדו"ח הקצר והקטלני שחיברו כלכלני מודי'ס – שנכתב אחרי ניתוח מעמיק של ההתפתחויות הפוליטיות־חברתיות־כלכליות בישראל בחודשים האחרונים – הפך בן רגע לכתב אישום חמור נגד המזימה שניסו לרקוח בריצת אמוק ובאופן תרמיתי נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. במודי'ס פירקו לרסיסים את הנרטיב השקרי שנועד להצדיק את ההפיכה המשטרית. "שינוי התחזית משקף הרעה של המשילות בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי להגיע להסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות", כתבו במודי'ס. "רבים בישראל תומכים בשינוי מסוים במערכת המשפט – עסקים מתלוננים על משך ההליכים בבתי המשפט... עם זאת, ההצעות הראשוניות של הממשלה לא נותנות מענה יעיל לחששות אלו. במקום זאת, האופי רחב ההיקף של השינויים שהוצעו במקור והמהירות שבה ניסתה הממשלה לקדמם בכנסת מצביעים על היחלשות המוסדות. כמו כן, הרשות המחוקקת והרשות המבצעת הפכו פחות צפויות ויותר מוכנות לייצר סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".
במילים פשוטות מסבירים במודי'ס כי בניגוד מוחלט למה שהוסבר על ידי מלחכי הפנכה של נתניהו וחבריו, ההפיכה אינה קשורה כלל וכלל לצורך האמיתי ברפורמה, היא כבר פגעה בנכס צאן ברזל של ישראל (המוסדות החזקים שלה), הממשלה מתנהלת ברשלנות ובאופן בלתי צפוי (כמו אחרונת רפובליקות הבננות). יתרה מזו, במודי'ס מדגישים כי "הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים... ספק אם ניתן להגיע לפשרה... המשמעות היא שהסיכון לעימותים נוספים ולמתחים חברתיים בתוך המדינה נותר בעינו".
ולפיכך הסיכונים הקשורים להפיכה משטרית לא הוסרו, למרות שהמחאה הצליחה לעצור את קידומה. הרמיזה – שמופיעה בכמה חלקים מהדו"ח – שלפיה ראשי הקואליציה לא באמת ויתרו על חלומם להסיר את מדינת ישראל מרשימת המדינות הדמוקרטיות ליברליות היא הוכחה נוספת עד כמה המוסדות הכלכליים הבינלאומיים החשובים ובעלי ההשפעה הרבה ביותר בעולם – אקדמיה, בנקאות, קהילה עסקית, ארגונים בינלאומיים ועוד – לא מאמינים לנתניהו וגם לא סומכים עליו ועל שאר מארגני ההפיכה. כאן כבר לא מדובר על סקירה של אנליסט זוטר בבנק זר או על רעיון השקעה שמנסה לנצל חולשה רגעית של השקל: גם מי שלא ממש מבין או מעריך את חברות הדירוג בכלל, או את מודי'ס בפרט, מבין כי עדיין מדובר במקור המידע האמין והנפוץ ביותר עבור משקיעים זרים ושווקים בינלאומיים על מצבה של ישראל בימים טרופים אלו.
2. אי אפשר היה לפספס את סיבוב הסכין הכפול בדברי כלכלני מודי'ס שניכר כי עשו עבודה מעמיקה ורצינית. הם מדגישים כי התכנון המקורי היה לבשר באופן חגיגי על העלאת דירוג האשראי של ישראל אך הממשלה הנוכחית היא זו שהפכה את התוכנית על פיה. הסיבה לכך הודגשה פעמיים: "האירועים האחרונים (ניסיון ההפיכה) קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להקצות תחזית חיובית באפריל 2022, הקשורה לביצועים כלכליים ופיסקליים חזקים וליישום רפורמות מבניות על ידי הממשלה הקודמת".
כלומר, לא רק שכלכלני מודי'ס סבורים כי הממשלה הנוכחית היא בלתי צפויה וגורמת נזק למדינה ולכלכלה, אלא שהיא גם הרסה למעשה את הישגיה של הממשלה הקודמת. כך שעל הדרך הדו"ח כבר מחסל סופית גם את הנרטיב השקרי הנוסף של סמוטריץ' ונתניהו שלפיו בנט, לפיד וליברמן השאירו להם "ירושה קשה". לא רק שהירושה לא היתה קשה אלא שהיא היתה מצוינת (עודף תקציבי היסטורי, הורדה חדה של יחס חוב תוצר וסדרה של שינויים מבניים ששינו פני סקטורים שלמים). עד כדי כך שהיא היתה ראויה להעלאת דירוג נוספת והצבת ישראל בשורה המובילה בעולם.
יתרה מזו, במודי'ס מסבירים כי המדיניות של הממשלה הקודמת מהווה גורם נוסף המסביר מדוע הדירוג עצמו לא נפגע: "בנוסף, הממשלה הקודמת הציגה סדרה של רפורמות מבניות תומכות דירוג שאנו צופים כי יישמרו, אשר הינן תומכות בצמיחה בטווח הארוך". המסר ברור: הייתם על מסלול מצוין, הממשלה הזו הרסה אותו ו"איזנה" את מגמות הדירוג החיוביות שזוהו בעבר. "אם יושג פתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו", כותבים שם, "המגמות הכלכליות והפיסקליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר יישארו".
כלומר, הסיבה לפעולה הדירוגית השלילית של מודי'ס היא אך ורק ההפיכה שתכננה ממשלת נתניהו הנוכחית. במודי'ס לא השאירו הרבה מקום לאופטימיות וניכר כי שם לא באמת חושבים שהעלאת תחזית היא תרחיש אפשרי בטווחים הקצרים: "הסיכוי להעלאת דירוג בעתיד הקרוב – מוגבל. האירועים חשפו מחלוקות עמוקות בחברה הישראלית, מעבר לאלו הבאות לידי ביטוי סביב השינויים במערכת המשפט, וכנראה ישאירו סיכונים חברתיים ופוליטיים מוגברים למשך זמן מה", נכתב.

מהדו"ח של מודי'ס עולה שלא רק שאין יותר משילות אלא שגם אין יותר ביטחון, אין יותר הרתעה ודווקא הנכס שישראל הפגינה בסבבים קודמים – חוסן כלכלי ומדיני – רק הולך ונשחק

זה לא רק שאין אופטימיות אלא שיש פסימיות רבה המלווה גם באזהרה ברורה נוספת לממשלת נתניהו שעליה להתייחס אליה בכובד ראש: "דירוג האשראי של ישראל יהיה תחת לחץ שלילי אם המתחים הנוכחיים יהפכו למשבר פוליטי וחברתי מתמשך עם השפעה שלילית מהותית על הכלכלה, בדמות השפעה אפשרית על כניסת הון חיצוני נמוכה משמעותית לסקטור ההייטק החשוב וכן מעבר של חברות ישראליות לחו"ל. קיטוב עמוק יותר עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי בטווח הבינוני".
כלומר, במודי'ס מתריעים כי הם טרם אמרו את המילה האחרונה והם נחושים להמשיך לפגוע בדירוג אם הממשלה תמשיך לפגוע במוסדות הדמוקרטיים. ויש בשורות קשות נוספות בדו"ח: "בעוד שלמתחים גיאופוליטיים לא היתה בעבר השפעה מהותית או מתמשכת על הכלכלה הישראלית, הסלמה משמעותית של המתחים עם הפלסטינים עלולה להוביל לפגיעה ביחסים המשתפרים של ישראל עם חלק משכנותיה ועלולה להוביל להגברת הבידוד הבינלאומי, עם השלכות שליליות על הכלכלה מוטת יצוא ועל חוסנה הכלכלי של ישראל". כלומר, לא רק ששקריו של נתניהו לא שכנעו את מודי'ס, אלא גם אלו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: לא רק שאין יותר משילות אלא שגם אין יותר ביטחון, אין יותר הרתעה ודווקא הנכס שישראל הפגינה בסבבים קודמים – חוסן כלכלי ומדיני – הולך ונשחק. הספק כזה של ממשלה אחת תוך שלושה חודשים עוד לא נראה מעולם בישראל.


3. בשורה התחתונה מסבירים במודי'ס כי אלמלא הממשלה הזו ותוכניותיה, אזרחי ישראל היו משלמים פחות ריבית על החוב שלה ולכן היו נשארים עוד משאבים להגדיל את תקציבי הבריאות, החינוך, הרווחה והביטחון. זו המשמעות של דירוג אשראי גבוה יותר: הפסד כספי ציבור והשמדת כספי המסים שהאזרחים (אלו שעובדים) שילמו. זו למעשה הפעם השנייה שבה מודי'ס מורידה את תחזית הדירוג של ישראל ופעמיים זה קרה בתקופת נתניהו. בפעם הראשונה זה היה בתקופת הקורונה (אפריל 2020), אז זה אירע בעיצומה של מגיפה עולמית שלא נראתה כמותה יותר ממאה שנה כאשר הצרות היו משותפות לכל המדינות. לעומת זאת הפעם האשמה מוטלת רק לפתחו של נתניהו.
לצד כל זאת, ישנה גם נקודת אור בולטת שעולה מהדו"ח, שעליה גם יכולים להעיד נתניהו ושותפיו לאחר שחוו אותה על בשרם בשבועות האחרונים: "האירועים מתחילת השנה הוכיחו את עוצמתה של החברה האזרחית... עוצמת המוסדות והממשל של ישראל נותרו גבוהים מאוד למרות היחלשות מסוימת בהקשר של האירועים הנוכחיים, שהובילו את מודי'ס להנמיך את הערכתה של איכות המוסדות המבצעים והמחוקקים. החברה האזרחית ומוסדות אחרים כמו מערכת הביטחון הוכיחו את עצמם כמנגנון אפקטיבי ביותר של 'בלמים ואיזונים' להפעלת כוח הממשלה, בעוד שנותר לראות כיצד עוצמתה ועצמאותה של מערכת המשפט יתפתחו בהמשך. מסגרות המדיניות המקרו־כלכלית והמוניטרית של המדינה איתנות, אף שהסביבה הפוליטית המקוטבת נטתה להכביד על יעילות המדיניות הפיסקלית". כפי שזכו מיליוני אזרחים לגלות, ישראל היא דמוקרטיה ליברלית איתנה הרבה יותר ממה שחשבנו. לאויבי הדמוקרטיה מלאכה הרבה יותר קשה ממה שחשבו ויש לקוות שהם כבר הבינו זאת. על הדרך, מודי'ס פירקה את הנרטיב השקרי השלישי של סמוטריץ' ונתניהו: יש קשר, ואף הדוק ביותר, בין שיטת משטר וחוסן המוסדות החוץ־ממשלתיים לבין הכלכלה.