סגור
שר התקשורת שלמה קרעי
שר התקשורת שלמה קרעי. מבקש לחסל את תאגיד השידור (צילום: אלכס קולומויסקי)

אחרי שהודיע על קיצוץ תקציבי: קרעי דורש מהתאגיד לשחרר את תכניו לגופי שידור ללא תשלום

כחלק ממאבק ארוך בין התאגיד להוט שדרש כי תסיר את תכניו, קבע שר התקשורת כי: "מדובר במימון כפול של תכנים מכספי ציבור"; גולן יוכפז מנכ"ל כאן: "אין דבר בזוי מלפגוע בימים אלה בכאן באופן הזה. התאגיד מחויב למכור את תוכן ה-VOD שלו לספריות גופי שידור, כדי להחזיר מעט כסף לשותפינו היוצרים"

על רקע דבריו של שר התקשורת שלמה קרעי מלפני שבוע, לפיהם בכוונתו לקצץ מחצית מתקציב התאגיד, סכום שנאמד במאות מיליוני שקלים, כבר בחוק ההסדרים הקרוב, שלח השר אתמול מכתב להנהלת תאגיד השידור הציבורי, ובו דרש לשחרר את תכני התאגיד לגופי שידור אחרים ללא תמורה כספית.
"התכנים שייכים לציבור - שחררו אותם בחינם או שאפעל לשם כך מתוקף סמכותי", כתב. במכתב ליו"ר התאגיד גיל עומר ולמנכ"ל גולן יוכפז, כתב קרעי: "הופתעתי לשמוע שהתאגיד דורש תשלום בעבור הפצת תכניו בתצורות שונות, ובכלל זה על חומרי הארכיון שלו, ואף אסר על הפצת התכנים בגופי שידור שלא הסכימו לשלם עבור ההפצה".
עוד ציין קרעי במכתב כי "יש בהתנהלות זו משום מימון כפול של תכנים שהפקתם מומנה מכספי הציבור בראשונה, וכעת נדרש הציבור לשלם עליהם בשנית דרך דמי המנוי שהוא משלם לגופי השידור למיניהם. לא מצאתי כל מקור בדין המסמיך את התאגיד לגבות תשלום בגין תכניו…לאור האמור, הנכם נדרשים בזאת לשחרר באופן מיידי את תכני התאגיד על תצורותיהם השונות, לשימוש בידי כל גוף שיחפוץ בכך, ולהפסיק לגבות כל תשלום בגין השימוש בתכנים שהופקו בכספי משלם המסים הישראלי". אותו המכתב כתב כאמור כי לא יסכים שהציבור ישלם פעמיים על תכני התאגיד, ולכן הוא ידאג, כך לדבריו, שיקבל אותם בחינם, "לא רק ביוטיוב".
מי שלא הבינו את הדרישה, שהרי כל תכני התאגיד בטלוויזיה, בדיגיטל, בכאן BOX משודרים בחינם לכלל הציבור, יגלה כי מדובר במאבק בן שנה לערך בין חברת הוט לתאגיד על שידור התכנים ב-VOD. התאגיד דרש מחברות התקשורת להסיר את התכנים שלו מה-VOD. הנושא נדון אצל שר התקשורת הקודם, יועז הנדל, ובתזכיר חוק התקשורת שהוא פירסם נכנסה הנחיה לתאגיד להעביר את התכנים שלו לכל ספקי הויאודי. גם אז נחשבה ההחלטה הזאת לקשורה למדיניות פוליטית ביחס לתאגיד השידור.
אך העיסוק בנושא זה בסמיכות לדבריו של השר על ההחלטה לקצץ מתקציב התאגיד עורר זעם בקרב הנהלת התאגיד. באסיפת עובדים שהתקיימה אתמול בתאגיד אמר מנכ"ל כאן גולן יוכפז בתגובה: "אין דבר בזוי יותר בעיני, מללכת לשר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, בעצם ימים אלה ולנסות לפגוע בתאגיד. התאגיד, אזכיר לכם, מחויב, בהחלטת מועצה, למכור את תוכן ה-VOD שלו לספריות של גופי שידור, כדי להחזיר מעט כסף לשותפינו היוצרים וכדי להכניס מעט כסף לתקציבו, תקציב שישמש רק ליצירה חדשה. בדרך זו, אנחנו מבקשים, להישען לא רק על תקציב המדינה שמגיע מהציבור.
"אבל, לצערי, ענקית התוכן הוט, החליטה דווקא עכשיו לאיים ולהילחם בעניין הזה, היא דורשת שנעביר לה את ה-VOD שעליו עמלנו ועליו עמלו היוצרים בחינם, כדי שבעלי הבית שלה יוכלו להרוויח עוד כמה שקלים, על חשבון היוצרים, ועל גבו של התאגיד, שנלחם עתה על עצם קיומו ממש. ראיתי כבר התנהלויות קצת יותר קולגיאליות מהדרך הזו של הוט".
מהוט נמסר: "דבריו של מנכ"ל התאגיד מטעים ומצערים, ידוע שנושא הנגשת תכני התאגיד, שמומנו מכספי משלם המסים הישראלי, נמצא על שולחנו של משרד התקשורת תקופה ארוכה".