סגור
 שרת האנרגיה קארין אלהרר על רקע שדה סולארי. מ־2024 לקוחות יוכלו לרכוש "חשמל ירוק" ישירות מספקים
שרת האנרגיה קארין אלהרר על רקע שדה סולארי. מ־2024 לקוחות יוכלו לרכוש "חשמל ירוק" ישירות מספקים ( צילום: אלכס קולומויסקי אלבטרוס )

רפורמת החשמל: מ־2024 לקוחות יוכלו לרכוש "חשמל ירוק" ישירות מספקים

רשות החשמל תאפשר ללקוחות פרטיים לרכוש חשמל מספקי אנרגיה ירוקה ולייצר תחרות בשוק, אלא שהחסמים בדרך להורדת מחירים עדיין גבוהים. איך זה יעבוד וכיצד ישפיע על המחירים - שאלות ותשובות

רשות החשמל יוצאת במהלך שיאפשר לצרכנים לרכוש חשמל באופן ישיר מיצרני אנרגיה ירוקה, החל מינואר 2024. עד כניסתן לתוקף של התקנות החדשות, ימשיכו היצרנים למכור את החשמל שייצרו על פי מכסות שניתנו מראש או על סמך השתתפות במכרזים של המדינה.
לאחר השינוי יוכל כל גורם שבבעלותו שטח עליו מותקנים פאנלים סולאריים (או כל גורם בעל שטח מספיק גדול המאפשר התקנה של הפאנלים), להתקשר ישירות עם מספקים שימכרו את החשמל לצרכנים פרטיים. הרפורמה למעשה פותחת את מקטע החלוקה (המקטע ברשת בו מועבר מתח נמוך אל הצרכנים) של רשת החשמל תחרות מלאה.
מה למעשה אומרת הרפורמה?
נכון להיום, ועד תחילת הרפורמה ב־2024, נאלצים מספקי החשמל (גופים שיכולים לאגד תחתם צרכנים ויצרני חשמל) לקנות את כל החשמל ממנהל הרשת (החברה הממשלתית נגה). המחיר למספקים הפרטיים היה קבוע לכולם ומבוסס על תעריף רגולטורי. גם עבור היצרנים המחיר היה קבוע על בסיס הליכים מכרזיים ותעריפים שקבע הרגולטור.
לאחר הרפורמה, יוכלו היצרנים של האנרגיה המתחדשת והמספקים להתקשר ישירות אחד עם השני ולקבוע מחיר הנובע מתחרות. חברות שכבר זכו במכסות הקודמות של רשות החשמל יהיו רשאיות לבחור אם להמשיך בהן או לעבור לפעילות בשוק החופשי.
מיהם המספקים הפרטיים ומיהם היצרנים?
כחלק מהרפורמה בחברת החשמל משנת 2018, נקבע כי יקודמו מספקי חשמל פרטיים שיוכלו לאגד תחתם צרכנים ויצרני חשמל. כיום יש בישראל מעל 30 מספקי חשמל וירטואליים (כלומר, כאלו שלא מייצרים חשמל בעצמם). בין הספקים הפרטיים נמצאים חברות כגון: סלקום, סופרגז, הוט, סונול ובזק. הספק הפרטי הגדול ביותר בישראל כיום הוא פאוור של פרטנר ורפק אנרגיה המחזיקות בכ־50% מהשוק, שלאחרונה חתמה על חוזה לאספקת חשמל למתקן ההתפלה באשדוד. עם זאת מרבית הפעילות של הספקים הפרטיים היא לארגונים גדולים כגון מפעלים או בתי חולים, ולא לבתים פרטיים.
יצרני החשמל הרלוונטיים לרפורמה הם כל גורם היכול לייצר חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות ושקיבל אישור לחבר את החשמל לרשת. כיום מרבית החשמל מאנרגיה מתחדשת המיוצר בארץ הוא מאנרגיה סולארית, ומעט גם מטורבינות רוח.
על מי הרפורמה תשפיע?
במסגרת הרפורמה יצרני החשמל יוכלו לקבל תעריף תחרותי על החשמל שהם מייצרים. המספקים הווירטואליים יוכלו להציע לצרכנים חבילות של חשמל בהן הצרכן יוכל לבחור כמה מהחשמל הנצרך יהיה ממקורות אנרגיה מתחדשת. מדובר ביתרון משמעותי לחברות הפועלות גם בארץ וגם בחו"ל, שחלקן חייבות לעמוד ביעדי פליטות מסוימים ולצרכנים פרטיים המעוניינים בחשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים. בנוסף, כיום המפעלים והעסקים המחוברים למספק חשמל פרטי מקבלים הנחה של 5%–10% בחשבון החשמל. מעבר לכך, לדברי סמנכ"ל הרגולציה בפרטנר, שניר ניב, בעתיד יהיה ניתן לאחד את חשבון החשמל והתקשורת לחשבונית אחת.
מה הבעיות ברפורמה?
כנגד הרפורמה נשמעות שלוש טענות עיקריות. הראשונה נוגעת למועד ההתחלה המאוחר של הרפורמה. לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, "דחיית היישום לינואר 2024 מלמדת לצערנו כי מדינת ישראל עוד לא התעוררה להתמודדות עם משבר האקלים. בעוד שכל העולם רץ ליישם אנרגיה מתחדשת כאן לוקח יותר משנה לעדכן מערכות מחשב. מדובר בתוצאה עגומה ובלתי נתפסת". מהצד השני, בחברת מנהל המערכת נגה טוענים כי "העיתוי של התחלת התוכנית רק ב־2024 נובע מזמן מינימלי להתארגנות של כל הגורמים במשק – חברת חשמל, ספקים פרטיים ונגה. התארגנות זו כוללת, בין היתר, תרגום ושינוי של הסדרים קיימים קביעת נהלי עבודה, הקמת מערכות מחשוב תומכות".
טענה נוספת נוגעת לכך שהקושי המרכזי בקידום האנרגיה הסולארית הוא השדרוג הדחוף שתשתיות הולכת החשמל צריכות על מנת לקדם אנרגיה סולארית. אחד הקשיים המרכזיים שחברות האנרגיה הסולארית מתמודדות איתו בישראל היא קבלת האישור של חברת החשמל להוסיף את התפוקה שלהן לרשת. גם לאחר הרפורמה יידרשו היצרנים לבקש את האישור, שיכול לעכב באופן משמעותי את קידום פרישת רשת החשמל.
עוד טוענים גורמים בשוק, כע השינוי יוביל לפגיעה בתמריץ הכלכלי להשקיע באגירת אנרגיה. הסיבה לכך היא שינוי במקדם האלפא, הקובע את פערי התשלום מהמדינה עבור ייצור חשמל בשעות שונות. בכך, גורמים מסוימים בשוק טוענים כי התמריץ לעודד ייצור חשמל באמצעות מתקני אגירה יפחת משמעותית.
מה התפקיד של חברת החשמל?
ללא קשר לזהות ספק החשמל, רשת החשמל בארץ תנוהל על ידי חברת החשמל. לפני הרפורמה, חברת החשמל הייתה האחראית על כל המקטעים של משק החשמל. חברת החשמל הייתה אחראית לייצור החשמל, להובלתו לבתים, ולקשר עם הצרכנים. הרפורמה הפרידה מחברת החשמל את מקטע הייצור, ובשנים הקרובות היא צפויה לייצר מתחת ל 50% מהחשמל בישראל.
מתי נוכל להתחבר למספק פרטי?
בשנת 2021 החלו להתחבר בפיילוט של רשות החשמל לחיבור בתים פרטיים באמצעות המספקים הווירטואלים. בנוסף, תנאי מקדים להתחברות למספק וירטואלי, גם אם האפשרות תתרחב, הוא הצורך במונה חשמל חכם. בסוף שנת 2021 לפחות מ־2% ממשקי הבית בישראל היה מונה חכם. על פי תוכנית חברת החשמל כ־200 אלף מונים חכמים יותקנו מדי שנה. עם זאת, בישראל יש מעל 2.5 מיליון משקי בית. אפשרות נוספת היא חיבור עצמאי של הבית למונה חכם בעלות של כ־230 שקל, מה שעשוי להוות חסם לזירוז הרפורמה, התחרות ואולי גם הוזלת המחירים לצרכנים.