סגור
מטוס בואינג 737-800 של אל על
מטוס בואינג 737-800 של אל על (צילום: Sky_Blue / iStock)

מסתמן: הסוכריה שתקבל אל על כנגד הגדלת הוצאות האבטחה

האוצר עשוי לאשר לחברת התעופה לחלק דיבידנד בהקדם. המדינה התקפלה ותוריד את שיעור ההשתתפות בעלויות האבטחה ל־92.5% בהדרגה, במקום ל־90%

דרישת אל על לאשר לה לחזור לחלק דיבידנד עשויה להתקבל באוצר, על רקע הארכת ההסכם עם המדינה ולפיו האחרונה תשתתף בהוצאות אבטחת התעופה שלה. על פי המתווה עליו הסכימו הצדדים השתתפות המדינה תקטן בהדרגה עד ל־2031.
ההסכם לפיו המדינה משתתפת בעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות נקבע לפני כעשור, כאשר המדינה חתמה על הסכם השמיים הפתוחים וביקשה לייצר תחרות באמצעות הגדלת כמות הטיסות הזרות שפועלות בישראל. אך לצד זאת, חברות זרות אינן נדרשות להוצאות האבטחה של חברות ישראליות, ועל כן, כדי לייצר תחרות ולהקטין את הפגיעה בחברות הישראליות, הוחלט כי המדינה תשתתף בעלויות האבטחה של החברות הישראליות.
לנוכח רווחי הענק של אל על בתקופת המלחמה, ניסה משרד האוצר להקטין את שיעור השתתפות המדינה בעלויות האבטחה ל־90%, אך ההסכם שנחתם לבסוף מגדיר מתווה הפחתה הדרגתית של שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון עד ל־92.5% משנת 2029 ואילך. כיום שיעור ההשתתפות של המדינה עומד על 97.5% והוא יופחת בהדרגה ־ בשנת 2025 ל־95%, בשנת 2026 ל־94% וירידה הדרגתית עד ל־92.5% החל משנת 2029 ואילך.
תקציב האבטחה של ארבע חברות התעופה הישראליות — אל על, ישראייר, ארקיע, ואייר חיפה — הסתכם בשנת 2024 בכ־900 מיליון שקל, על פי הערכות של בכירים בענף התעופה. בשנה שעברה השתתפותה של אל על בהוצאות עמדה על 4.5 מיליון דולר, כ־2.5% מסך הוצאות הביטחון, ובשנת 2025 היא צפויה להכפיל את עצמה שכן ההשתתפות תעמוד על 5%. על פי הודעת אל על, החברה מעריכה כי ההוצאה השנתית הנוספת כתוצאה מההפחתה בתמיכה הממשלתית תנוע בין 5 ל־10 מיליון דולר לשנה (בין השנים 2025 ועד 2031) ובכל מקרה לא תעבור את תקרת התשלום של 13 מיליון דולר בשנה, צמוד למדד.
ברקע הסכמת אל על להגדיל את חלקה בהוצאות האבטחה, עומדת כאמור הדרישה שלה מהמדינה כי זו תאפשר לה לחזור לחלק דיבידנד בקרוב. במסגרת ההקלות שקיבלה אל על מהמדינה בתקופת הקורונה, שסייעו לה להימנע מקריסה, התחייבה אל על שלא לחלק דיבידנד עד סוף 2025. במשרד האוצר הודו כי נשקל לאפשר לחברה הקדמה של חלוקת דיבידנד: "הדבר נבחן בהתאם להחלטת הממשלה ולאור העובדה כי הצורך באי חלוקת הדיבידנד שירת את מטרות ההסכם הקודם שנחתם במהלך הקורונה, לטובת האיתנות הפיננסית של החברות".