סגור
תחת מטוס בואינג 46 KC
הבואינג החדש (צילום: יצרן)

בשל ליקוי טכני: המטוס היקר ביותר שרכש חיל האוויר כשיר רק לחלק מהמשימות

נחתם החוזה עם בואינג לייצור ארבעת מטוסי התדלוק הראשונים מדגם 46-KC, בעלות של 927 מיליון דולר. עד לאספקה תנסה בואינג לפתור כשלים במערכת החיישנים והמצלמות, שעליהן מתלונן הלקוח העיקרי שלו, חיל האוויר האמריקאי; לדברי נשיא החברה, המטוס יכול לבצע כיום "70% מהמשימות שעבורן פותח. העבודה שלנו היא להגדיל את השיעור הזה"

משרד ההגנה האמריקאי הזמין מבואינג את ארבעת מטוסי התדלוק והמטען החדשים המיועדים לחיל האוויר הישראלי במחיר כולל של 927 מיליון דולר. משום שהמטוסים נרכשים מתקציב הסיוע הביטחוני מארה"ב, הרוכש הפורמלי שלהם הוא הפנטגון.
במחיר של 231.75 מיליון דולר ליחידה יהיה כל אחד ממטוסי ה-46-KC פגסוס, המבוססים על בואינג 767, המטוס היקר ביותר שיפעיל חיל האוויר. אולם עתה מתברר כי בשל ליקוי טכני במערכת החיישנים והמצלמות של המטוס הוא יוכל לבצע בשלב זה רק חלק ממשימותיו.
זאת הפעם הראשונה שבה מאשר הממשל האמריקאי למכור לישראל מטוס שיאפשר לה לבצע תקיפות ארוכות טווח, כמו באיראן. בשנות ה-70 סירב הממשל למכור לישראל מטוסים כאלה שיוצרו על בסיס הבואינג 707, והתעשייה האווירית פיתחה בעצמה גרסת תדלוק למטוס והתקינה אותה במספר מטוסי 707 שרכשה כמשומשים לאחר קריירה ראשונה כמטוסי נוסעים. חלק מהמטוסים האלה טסים כבר 50 שנה, וכיום זקוקים מאוד להחלפה.
הממשל אישר לישראל לרכוש 8 מטוסי KC-46, אך בינתיים מצא משרד הביטחון מימון רק לארבעה, והשאר צפויים להירכש מתקציב הסיוע הביטחוני הבא מארה"ב, אחרי 2028.
זוהי העסקה המשמעותית הראשונה עליה מדווחת בואינג מאז נכנס לתפקידו כנשיא בואינג ישראל מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') עידו נחושתן. "חתימת החוזה היא ציון דרך חשוב בחיזוק הזרוע הארוכה של מדינת ישראל לשנים רבות קדימה. מטוסי התדלוק החדישים יהוו תרומה חשובה ומשמעותית ליכולות האסטרטגיות של צה"ל וחיל האוויר".
יצוין כי חיל האוויר האמריקאי, הלקוח הגדול ביותר של המטוס, שהזמין עד כה 179 יחידות, דרש מבואינג לשדרג את מערכת החיישנים והמצלמות של המטוס, שדרכה מתפעל צוות המטוס את מוט התדלוק, ה"בום", שמתחבר אל המטוס המתודלק ודרכו עובר אליו הדלק. לפי משרד מבקר המדינה האמריקאי סובלת המערכת מבעיות בתנאי ראות קשים. השיפורים אמורים להשתלב במטוסים שיקבל חיל האוויר הישראלי.
בואינג דיווחה השנה כי ב-2021 היא נאלצה להוציא 402 מיליון דולר על תיקון התקלה. זאת לאחר שחיל האוויר האמריקאי הודיע כי לא יישא בעלויות נוספות בפרויקט. נשיא בואינג, דייב קלהון, אמר בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום דו"חות 2021, כי "אנחנו לא מרגישים טוב לגבי ההוצאה הזאת באף אספקט, אבל מטוס התדלוק הזה הוא נכס כבר היום עבור הלקוח, וכבר עכשיו יכול לבצע 70% מהמשימות שעבורן פותח. העבודה שלנו היא להגדיל את השיעור הזה".