סגור
פאנלים סולארים על גג מפעל לסנדלים שורש בטירת הכרמל
פאנלים על גג מפעל הסנדלים שורש, בטירת הכרמל (צילום: זהר שחר)

חשמל 100: יוזמה עסקית חדשה רוצה לדחוף את הממשלה להגדיל את היצע החשמל הירוק

העסקים המצטרפים ליוזמה מתחייבים למאמץ להגיע ליעד של 40% חשמל ירוק עד שנת 2030 ו-75% עשור מאוחר יותר; ההשקה הרשמית צפויה בחודש הבא וכבר עתה הצטרפו שטראוס, אסם-נסטלה, תנובה, שורש ו-HP Indigo; המטרה היא להפעיל לחץ על המדינה לפרוש תשתיות שיאפשרו את המעבר לאנרגיה מתחדשת

האם המגזר העסקי ידחוף את ישראל לעידן האנרגיה מתחדשת? יוזמה חדשה בשם 'חשמל 100' שתושק רשמית בחודש הבא, מאגדת עסקים למעבר לאנרגיה מתחדשת ביעדים שאפתניים, אליהם אפילו המדינה עצמה לא מחויבת.
בשוק הפרטי מקווים שדרישה שיציבו העסקים לרכש חשמל ירוק, תוביל את המדינה לזרז התחייבויות ולפרוס תשתיות הנמצאות היום בחסר. עד עתה, עוד טרם הושקה היוזמה, כבר הצטרפו אליה שטראוס, אסם-נסטלה, תנובה, שורש ו-HP Indigo.
מאחורי היוזמה של 'חשמל 100' עומדת 'הזירה הסביבתית', מיזם לשיתוף פעולה אקלימי רב מגזרי של אוניברסיטת ת״א, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר ו'חיים וסביבה'. המצטרפים ליוזמה מתחייבים כי יעשו את מיטב המאמצים להשגת 100% חשמל מאנרגיה מתחדשת בעסקיהם עד שנת 2048 – השנה שבה תחגוג ישראל 100. ישנה גם התחייבות ליעדי ביניים - עד 2030, יבססו העסקים את צריכת החשמל שלהם לכל הפחות על 40% אנרגיה מתחדשת, יעד גבוה יותר ב-10% מזה שהציבה המדינה, וב-2040, שנה עבורה ישראל כלל לא הציבה יעדים, על 75%.
ההשראה ליוזמה היא re100 העולמית, המעודדת עסקים ליישר קו עם הסכמי האקלים העולמיים, לעבור ל-100% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2050 ולהפחית משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם. המהלך יושק באופן רשמי ב-13 במרץ, במסגרת כנס 'עוברים ל-100% חשמל ירוק' - ובהמשך החודש בהתאחדות התעשיינים.
כיום, עסקים בישראל לא יכולים לרוב לעבור לצריכה עצמית מלאה של חשמל ירוק, שכן גם קירוי מלא של גגות העסק לא תמיד יספק את כל תצרוכת החשמל של המבנה. בשנת 2024 תיכנס לתוקף אסדרה חדשה, שתאפשר ליצרני אנרגיה מתחדשת למכור את החשמל ישירות לציבור ולעסקים, ולא רק למנהל מערכת החשמל.
בנוסף, חברות יוכלו לקנות חשמל מתחדש באמצעות קניית תעודות אנרגיה מתחדשת באמצעות מנגנון ה- iREC - International Renewable Energy Credit - המאפשר לארגונים וחברות לסחור וירטואלית באנרגיה מתחדשת ללא ביצוע עסקת חשמל בפועל, ובכך לייצר אופק מימון ליצרנים.
ישראל משתרכת מאחורי העולם במעבר לאנרגיה מתחדשת. בניגוד לארה״ב ואירופה, אין לה תוכנית מתוקצבת ומאושרת להאצה מהירה של מעבר לאנרגיה מתחדשת, והיא אף לא עומדת ביעדים הצנועים שהציבה לעצמה בתחום. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בתוך שלוש שנים תהפוך אנרגיה מתחדשת למקור החשמל הגדול בעולם, ותספק 35% מייצור החשמל. בשנים הקרובות, 90% מהגידול בביקוש לחשמל, יקבל מענה של מקורות מתחדשים.
לפי ההערכות, טורבינות רוח ופאנלים סולריים סיפקו אשתקד לבדם חמישית מהחשמל במדינות האיחוד האירופי. בישראל רק 9.5% מהחשמל ב-2022 יוצר לפי ההערכות באמצעות אנרגיה מתחדשת., כשהיעד הממשלתי עמד על 10% ב-2020.
במדינות רבות בעולם, יוזמות של השוק הפרטי מגדילות את הביקוש לאנרגיה מתחדשת ומניעות את השוק, זאת לאחר שחברות הגדירו יעדים להפחתת פליטות בעשורים הקרובים. גלית קניגסברג, מייסדת 'חשמל 100' ו'הזירה הסביבתית', מאמינה כי המיזם החדש יצליח לעורר אף את המדינה, כשהתחום כולו עמוס חסמים, ועיכובים בפיתוח רשת ארצית שתאפשר חיבור מהיר של אנרגיה מתחדשת.
״המטרה שלנו היא לייצר מנהיגות עסקית-אקלימית בישראל, שתדחוף את השוק קדימה. יש לא מעט חסמים בשוק, אבל למגזר העסקי יש את הכוח לשנות את זה ולהשפיע על המשק. אנחנו יכולים להצביע על החסמים ולגשר עליהם בשיח עם המדינה. יש הבנה שהמשבר הסביבתי ומשבר האקלים משמעותיים לשוק הפרטי, וכל חברה שתצטרף למיזם תציב יעדים בתחום ותשרטט מפת דרכים להשגתם. בשיתוף פעולה עם האקדמיה, אנחנו נעזור למי שמצטרף עם ארגז כלים. ׳חשמל 100׳ יכול לעזור לישראל לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת שהציבה״.