סגור
שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל שדות התעופה חגי טופולנסקי
מימין: שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי (צילומים: אלכס קולומויסקי, סיון פרג')

בלעדי
מנכ"ל רשות שדות התעופה נאבק בהדחתו: "זה מהלך פוליטי"

המנכ"ל חגי טופולנסקי שיגר מכתב לויו"ר מועצת הרשות יצחק גרשון, לפיו כוונתה של שרת התחבורה מירי רגב להדיח אותו מתפקידו הוא "מהלך שכולו שיקולים זרים". בעקבות כך נדחה השימוע שלו, שאמור היה להתקיים השבוע

שימוע שעמד להיערך למנכ"ל רשות שדות התעופה, האלוף במיל' חגי טופולנסקי, ביום רביעי נדחה בשבוע. ל"כלכליסט" נודע כי הרקע לדחייה הוא מכתב חריף ששיגר טופולנסקי ליו"ר מועצת רשות שדות התעופה, האלוף במיל' יצחק (ג'רי) גרשון, בנוגע לכוונתה של שרת התחבורה מירי רגב להדיחו באמצעות מועצת הרשות.
"הזימון לשימוע של טופולנסקי לבחינת העברתו מתפקידו, כחצי שנה בלבד לאחר כניסתו לתפקיד, היא מהלך פוליטי מובהק, המבוסס כל כולו על שיקולים זרים וכל ניסיון לטעון אחרת, דינו להיכשל", כתבה פרקליטתו של טופולנסקי עו"ד איילה הוניגמן.
המכתב מציין את העשייה של טופולנסקי בחצי השנה שלו בתפקיד, וגם תוקף את גרשון: "מרגע כניסתו לתפקידו, אסרת באופן תמוה על טופולנסקי להיות בקשר כלשהו עם חברי המועצה ומנעת מהם להתעדכן ולקבל מידע על פועלו, ולאחר שייחשפו לעבודתו המוצלחת יגבשו חברי המועצה עצמאית את עמדתם ויגיעו למסקנה כי ניסיון ההדחה פסול ובלתי סביר".
את הטענות שבעטיין זומן לשימוע מכנה טופולנסקי "מופרכות". "לא רק שאינן נכונות עובדתית, אלא שהן לא יותר מניסיון מלאכותי לייצר יש מאין עילות נגדו ולתפור את הדחתו, שהיא מתוך גחמה פוליטית נטולת הצדקה עניינית", צויין במכתב. עו"ד הוניגמן מזהירה את גרשון מביצוע טעות, היות שהמנכ"ל נבחר בידי ועדת איתור, שבחרה בו משיקולים מקצועיים ולא כמשרת אמון.
בכך פותח למעשה טופולנסקי את המאבק שאליו יצא נגד הדחתו, וגם מכין את הקרקע ליום שאחרי ולמאבק המשפטי, בשל הדחה שהוא מגדיר לא חוקית. "לשון החוק ברורה וחדה ומבהירה מהן הנסיבות בגינן ניתן לסיים את תפקידו של מנכ"ל רשות שדות התעופה לפני תום כהונתו, והמחוקק הקפיד לנסח את החוק באופן שימנע מהלכים מעין אילו שאתה מנסה לקדם עתה של הדחה פוליטית של מנכ"ל מקצועי. אין ולו עילה עניינית אחת שיכולה להצדיק מהלך הדחה כה חמור. החלטה על סיום כהונתו יכולה להתקבל על ידי השר הממונה בלבד. לא מתקבל על הדעת כי שרת התחבורה, שרק נכנסה לתפקידה וטרם התוודעה לעבודתו ואיכויותיו של המנכ"ל תקבל החלטה על סיום העסקתו. מדובר במהלך לא סביר בצורה קיצונית וטוב תעשה אם תחזור בך".
אם השימוע לא יבוטל, עורכת הדין של טופולנסקי דורשת לקבל לידיה את הפרוטוקולים ואת ההקלטות של הישיבות, שבהן הוחלט על הדחת המנכ"ל. "סיכומי הישיבות שהועברו לא מתעדים באופן מלא ומדויק את שנאמר בישיבות". היא גם דורשת את סיכומי הפגישות של גרשון עם המנכ"ל, ואת יומן הפגישות של גרשון עם השרה רגב מרגע כניסתה לתפקיד. גרשון נדרש לדחות את השימוע ל־21 יום מרגע קבלת התשובות למכתב של טופולנסקי.
הכוונה של רגב להדיח את טופולנסקי נחשפה ב"כלכליסט" בסוף ינואר. ישיבה של מועצת הרשות שנערכה באותו יום ארכה ארבע וחצי שעות במקום שעתיים בדרך כלל, ובה נתקל בקשיים המהלך של רגב באמצעות גרשון.
הטענות שהושמעו נגד טופולנסקי נגעו בעיקר לחוסר דיווח של מהלכיו הניהוליים למועצה. התומכים בפיטוריו טענו כי אין להם את היכולת לפקח על פעילות ההנהלה ולכן הם לא יכולים לשאת באחריות למה שמתרחש ברשות. בין השאר נטען כי טופולנסקי הקפיא על דעת את עצמו את הפרויקט למיגון טרמינל 1 מפני רעידות אדמה וכי הוא יזם מסיבת ענק ל־6,000 עובדי הרשות בהיכל נוקיה.
עם זאת, נאמר ל"כלכליסט", חלק מחברי המועצה ביקשו לדעת האם טופולנסקי בכלל מודע לכל הביקורת שמופנית כלפיו, ונענו על ידי גרשון כי הוא מודע רק לחלקה. לפיכך הוחלט, כי טופולנסקי יוזמן לשיחה עם המועצה כדי לדון בנושאים ולמסור את גרסתו לאירועים.
גרשון, שמונה לפני כשנתיים על ידי רגב, יצא בגיבויה למהלך הפיטורים של טופולנסקי, שמונה לתפקידו על ידי השרה הקודמת מרב מיכאלי. מיכאלי החליטה למנות את טופולנסקי לתפקיד לפני תשעה חודשים, והוא נכנס לתפקידו לפני חצי שנה.
גרשון טוען כי אין קשר בין המהלך שלו לכניסתה של רגב לתפקיד השרה, וכי מדובר בשיאו של תהליך שמתרחש כבר חצי שנה. רגב גיבתה את גרשון וטענה כי סוגיית המינויים היא בסמכון הדירקטוריון.