סגור
מימין: שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל רש"ת חגי
מימין: שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל רש"ת חגי טופולנסקי (צילום: עמית שאבי, סיון פרג)

קרב ברשות שדות התעופה: הניסיון של רגב להדיח את המנכ"ל נתקל בקשיים

מועצת הרשות דנה היום באפשרות לפטר את המנכ"ל חגי טופולנסקי. אלא שחברים במועצה תהו האם בסמכותם בכלל לפטרו וביקשו חוות דעת מיועץ משפטי חיצוני בסוגיה. בינתיים הנושא מפלג את הרשות, שם יש מי שסבורים שמדובר במנכ"ל מקצועי שבא לעבוד

שרת התחבורה מירי רגב ידועה בתור מי שלא בוחלת באמצעים בכל הקשור למינויים ופיטורים. עם זאת, נדמה כי מנכ"ל רשות שדות התעופה אלוף במיל' חגי טופולנסקי לא מתכוון לעשות לה וליו"ר הרשות, אלוף במיל' יצחק (ג'רי) גרשון חיים קלים - וזה מתכוון להילחם על כסאו ו"חפותו".
מועצת רשות שדות התעופה דנה היום באפשרות לפטר את טופולנסקי. אלא שלפי מידע שהגיע ל"כלכליסט", היוזמה בינתיים מתעכבת: במועצת הרשות תוהים האם בכלל יש להם את הסמכות לפטר את המנכ"ל וביקשו לקבל על כך חוות דעת מיועץ משפטי חיצוני.
הישיבה של מועצת (דירקטוריון) הרשות היתה אמורה להימשך שעתיים אך התארכה לארבע שעות וחצי, ובסופה לא החליטה המועצה לזמן את טופולנסקי לשימוע לפני פיטורים. במקום זאת הוחלט להזמין אותו למועצה ולדון עמו על הטענות שהועלו על ידי היו"ר גרשון שקידם את המהלך. על אף שחרב הפיטורים לא הוסרה לחלוטין מעל צווארו של טופולנסקי, מסתמן כי המהלך נתקל כרגע בקשיים.
היוזמה לפטר את טופולנסקי נחשפה אתמול ב"כלכליסט". גרשון, שמונה לפני כשנתיים על ידי רגב, יצא בגיבויה למהלך הפיטורים של טופולנסקי, שמונה לתפקידו על ידי השרה הקודמת מרב מיכאלי. מיכאלי החליטה למנות את טופולנסקי לתפקיד לפני תשעה חודשים, והוא נכנס לתפקידו לפני חצי שנה. גרשון אמר ל"כלכליסט" כי אין קשר בין המהלך שלו לכניסתה של רגב לתפקיד השרה, וכי מדובר בשיאו של תהליך שמתרחש כבר חצי שנה. רגב גיבתה את גרשון, ובתגובה לכתבה מאתמול מסרה כי "סוגיית המינויים היא בסמכותו המלאה של הדירקטוריון ברש"ת", והיא מצפה ש"הנהלת החברות והתאגידים של המשרד יפעלו לקדם במקצועיות את האתגרים העומדים בפניהם".
תגובתה של רגב אינה מדויקת, וזו לשון חוק רשות שדות התעופה בכל הנוגע לפיטורי מנכ"ל: "שר התחבורה, לאחר התייעצות עם המועצה קבע כי נבצר ממנהל הרשות, דרך קבע, למלא תפקידו, או החליט בהחלטה מנומקת להעבירו מכהונתו". אם לא יימצא נימוק טוב לפיטורים, אז ייתכן ואלו לא ייצאו לפועל או ייפסלו מטעמי אי־סבירות.
הטענות שהושמעו נגד טופולנסקי היו בעיקר סביב חוסר דיווח של מהלכיו הניהוליים למועצה. התומכים בפיטוריו טוענים כי אין להם את היכולת לפקח על פעילות ההנהלה ולכן הם לא יכולים לשאת באחריות למה שמתרחש ברשות. בין השאר נטען כי טופולנסקי הקפיא על דעת את עצמו את הפרויקט למיגון טרמינל 1 מרעידות אדמה, וכי הוא יזם מסיבת ענק ל־6,000 עובדי הרשות בהיכל נוקיה. עם זאת, נאמר ל"כלכליסט" כי חלק מחברי המועצה ביקשו לדעת האם טופולנסקי בכלל מודע לכל הביקורת שמופנית כלפיו, ונענו על ידי גרשון כי הוא מודע רק לחלקה. לפיכך הוחלט כי טופולנסקי יוזמן לשיחה עם המועצה כדי לדון בנושאים ולמסור את גרסתו לאירועים.
בכירים ברשות הבקיאים בנושא אמרו ל"כלכליסט" כי ההצדקה להקפאת מיגון טרמינל 1 היא שמדובר בפרויקט יקר מאוד, ובעוד כעשור הטרמינל כבר לא יהיה פעיל. בנוגע למסיבה, טופולנסקי אכן הציע למועצה לקיים מסיבה כדי להודות לעובדי הרשות על תקופת הקיץ, אך החליט להימנע מכך אחרי התייעצות עם מועצת הרשות.
עובדים ברשות שדות התעופה כמו גם בכירים בתעשיית התעופה המסחרית ששוחחו עם "כלכליסט" טענו כי הם מרוצים עד כה מתפקודו של טופולנסקי, ולטענתם הוא הוציא את הרשות מקיפאון ומחוסר יעילות. בין השאר, מיוחסת לטופולנסקי ירידה משמעותית בזמני תהליך הנוסע היוצא בנתב"ג, משעתיים וחצי ל־40 דקות. כמו כן, נטען כי טופולנסקי הצליח להתמודד היטב עם המשבר שפקד את כלל שדות התעופה בקיץ שכלל איחורים, ביטולים ואובדן מטען. בנוסף, טופולנסקי החל לקדם תוכניות להרחבת נתב"ג והרחבת שדה התעופה האזרחי בחיפה.
למרות הטענות ה"מקצועיות" לכאורה סביב תפקודו של טופולנסקי, מאחורי הקלעים מתנהל מאבק פוליטי בין האנשים ברש"ת שמינתה מיכאלי לבין האנשים שמינתה רגב. לכך יש להוסיף את עמדת ועד עובדי רש"ת בראשותו של איש הליכוד פנחס עידן. בכירים ברש"ת טוענים כי עידן תומך במהלך שמוביל גרשון, ול"כלכליסט" נודע שהאחרון אף נכח באסיפה של ועד העובדים. בשיחה עם "כלכליסט" הכחיש עידן את הדברים, אמר שהוא מסתדר עם שניהם ומקווה שהם יישארו בתפקיד: "אני מקווה שמישהו ייקח את המושכות לידיים ויושיב את שניהם ביחד וינסה לגשר ביניהם. אי אפשר להמשיך ככה לעבוד, אתם לא מנהלים חנות נעליים, זה שדה תעופה אחרי תקופת קורונה, חסרים כמעט 800 עובדים ושני אלופים כאילו באים לכבוש את לבנון".