סגור
יריב לוין שר המשפטים משפטים הצהרה נאום מסיבה מסיבת עיתונאים אולם ירושלים כנסת הכנסת הצגה הצגת רפורמה
שר המשפטים, יריב לוין, מכריז על הרפורמה במערכת המשפט. "שינוי קיצוני זה עלול לפגוע בכל אחת ואחד מאיתנו" (צילום: שלו שלום)

דיקני פקולטות למשפטים נגד רפורמת לוין: "תהפוך את הרשות השופטת לכפופה לקואליציה"

על גילוי הדעת המתריע מפני איומים ממשיים על צביונה הדמוקרטי והמכיל של מדינת ישראל חתמו בין היתר דיקני הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות תל אביב, בר-אילן, רייכמן, העברית ועוד. "דמוקרטיה אין משמעה שקיימת זהות מלאה בין השלטון לבין העם בכל רגע נתון", כתבו הדיקנים

דיקני פקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות פרסמו היום (א') גילוי דעת נגד הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין. בין היתר הדיקנים מבקשים להתריע מפני איומים ממשיים על צביונה הדמוקרטי והמכיל של מדינת ישראל.
בין היתר חתומים על המסמך פרופ' מיכל אלברשטין, דיקנית הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן; פרופ' ישי בלנק, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; פרופ' תומר ברודי, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית; ופרופ' ליאור זמר, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת רייכמן. החתומים על המכתב מציינים כי המכתב מבטא את עמדתם האישית בלבד, ולא את דעת המוסד בו הם מכהנים.
בגילוי הדעת נכתב: "מסתמן שהממשלה החדשה מבקשת לבצע שינוי קיצוני במבנה החוקתי של מדינת ישראל ובמערכת המשפט שלה. זאת באופן שיסיר מעל הממשלה והכנסת מנגנונים חשובים של איזון, בקרה וביקורת, הנדרשים והמתקיימים בכל מדינה דמוקרטית הפועלת על פי עקרונות של הפרדת הרשויות. שינוי קיצוני זה עלול לפגוע בכל אחת ואחד מאיתנו".
באשר לשינוי שיטת מינוי השופטים כותבים הדיקנים: "שינויים אלה מבקשים להכפיף את מינוייהם (ואף חמור מכך, גם את קידומם ופיטוריהם) של כלל השופטים והשופטות במדינת ישראל לרוב העיתי בכנסת, ובכך לשנות באבחה אחת את שיטת מינוי השופטים אשר שיקפה איזון חברתי מוסכם, ולהפוך את הרשות השופטת לכפופה כמעט לגמרי לקואליציה".
עוד מוחים הדיקנים נגד הכוונה לבטל את עילת הסבירות. לדבריהם, מדובר ב"עילה חשובה במשפט הציבורי המאפשרת להתאים את החוק למציאות משתנה והמגינה על הפרט ועל הציבור ממעשי מינהל שרירותיים".
עוד הם טוענים כי פסקת ההתגברות תבטל את יכולתו של בית המשפט העליון לבקר את חקיקת הכנסת, "גם אם זו פוגעת בערכים חברתיים ואנושיים בסיסיים ביותר כגון חירות, שוויון וכבוד האדם", כלשונם.
המכתב מתייחס גם לכוונה להפוך את משרות היועמ"שים למשרות אמון, שעשויה, לפי המכתב, "לפגוע קשות במקצועיות ועצמאות השירות הציבורי על כל דרגיו - פגיעה הבאה לידי ביטוי גם בערוצים פסולים כגון 'רשימות שחורות' של אנשי ממשל ציבוריים ובמינויים בלתי מקצועיים.
"המדובר בהצעות לשינויי משטר וממשל העלולות לפגוע קשות הן ברכיב הדמוקרטי והפלורליסטי והן ברכיב היהודי של המדינה, במיוחד כשהן מיושמות בבת אחת ובחטף", נכתב במכתב. "יישומן של ההצעות עלול להפוך את ישראל למדינה שבה יש בפועל שלטון אחוד – שכן הכנסת והממשלה נשלטות ממילא על ידי הקואליציה. ההצעות מרחיקות הלכת עלולות לדחוק הצדה את ערך השוויון, לפגוע אנושות בהגנה על מיעוטים ועל הפרט, ולצמצם קשות את העצמאות הקריטית של מערכת השיפוט.
"רכיבים שונים בהסכמים הקואליציוניים, ומשקלם המצטבר, והצעות חוק שכבר הוגשו מעלים חשש כבד ששינויים אלה יאפשרו להתיר אפליה פסולה והדרה נגד קבוצות שונות, לרבות בני אדם שאינם אזרחי המדינה (אף שהם נתונים לשליטתה), ולהעדיף באופן לא מידתי את הדת היהודית על חשבון הכרה במגוון הדתי והחברתי במדינה".
הדיקנים מסבירים כי הם אינם מוחים נגד כוונת הממשלה לקדם שינויי מדיניות ככלל: "זוהי תמציתו של משטר דמוקרטי המבקש לבטא את מאווייהם המגוונים של כלל האזרחיות והאזרחים. אולם דמוקרטיה אין משמעה שקיימת זהות מלאה בין השלטון לבין העם בכל רגע נתון, ככל שיוגדר, ובוודאי שכך כשהעם מורכב מקבוצות רבות ומגוונות".
דוברו של שר המשפטים יריב לוין בחר שלא להגיב.