מבחן רכב
דאצ'יה ביגסטר: ההיברידית שמנצחת את מעלה עקרבים בלי 4X4
לביגסטר ההיברידית אין 4X4, אך היא נעה בקלילות במעלה עקרבים השבור והמצולק. בספסל האחורי יש שפע של מקום, ובניגוד לדגמי עבר של דאצ’יה, היא גם שקטה יחסית בשיוט בין־עירוני. מנגד, הפלסטיק זול, אין שורת מושבים שלישית והציון במבחן הריסוק לא מספק. ועדיין, בתג מחיר של 185 אלף שקל זו מכונית משתלמת, שהיא הדגם הטוב, הבוגר והשימושי ביותר של דאצ'יה
נחל צין, או ואדי אל פקרא, מצטיין בחוסר ידידותיות קיצוני למכוניות שאינן 4X4 וזה חבל, כי מדובר באחד הנחלים היפים בישראל. כדי להגיע לקטע הטוב של נחל צין צריך לרדת מדימונה בכיוון ראש מעלה עקרבים, לרדת את מעלה עקרבים השבור והמצולק, על אחריות המשתמש, ואז לקחת את השביל השבור והמטלטל לגבי שיש. מטיילים רבים עם מכוניות שאינן 4X4 ניסו לעשות את זה, ועל כך יעידו חלקים שפזורים פה ושם במדבר.
דאצ'יה ביגסטר, הדאצ'יה הכי גדולה, הכי יקרה, הכי מתוחכמת, עושה את זה בקלילות. חשוב לציין שלביגסטר יש גם גרסת 4X4, עם מנוע טורבו קטן ותיבת הילוכים ידנית. אבל מה לעשות, מי שיקנה ביגסטר כנראה יעשה את זה בגלל החיסכון שמעניקה המערכת ההיברידית, ומפני שהוא או היא כנראה אוהבים לרכוב על אופניים, אוהבים להגיע לפינות קצת יותר מרוחקות מכל היתר. אז הנה, עובדה: ביגסטר יכולה להגיע לפינות המרוחקות בקלות יחסית גם בלי 4X4.
מה זה דאצ'יה ביגסטר? בקצרה, כפי שהשם רומז: זו דאצ'יה דאסטר גדולה. אבל לא בדיוק: דאצ'יה ידועה כבר שנים ביכולתה לפשוט על מחסני החלפים של רנו ולצאת משם עם שלל חלקים שבעיני רנו אולי נחשבים מעט מיושנים, אבל בעיני דאצ'יה הם נחשבים לזהב טהור. דאצ'יה משתמשת בחלקים של רנו מלפני חמש או שש שנים כדי לבנות מכוניות שהן קשוחות ופשוטות. הבעיה היא שכיום אי אפשר יותר להיות קשוח ופשוט. החוק לא מאפשר את זה: המכוניות צריכות מערכות בטיחות מתקדמות ואקטיביות, מה שמונע מדאצ'יה להמשיך להציע את המתכון הקטלני של שתי כריות אוויר בלבד. המנועים חייבים להיות נקיים, מה שהרג את הדיזל המעולה של רנו, שחלחל לדגמי דאצ'יה. נשארה מערכת היברידית מתוחכמת מאוד, ויש גם שפע של מערכות בטיחות אקטיביות, אבל הן בתשלום.
אז חוזרים לביגסטר: הוא באמת גדול. דאסטר, האח הקטן, משתרע על 435 ס”מ, ביגסטר משתרע על 457 ס”מ. במידות האלה ניתן אולי לשער שביגסטר היה מציע ספסל אחורי לעוד שני נוסעים, מה שיאפשר לו להסיע שישה אנשים, אבל בדאצ'יה הוחלט למרבה הצער שעדיף מקום בתא המטען.
תפעול מעצבן
ביגסטר הוא דאצ'יה שמייצרת דילמה. מחד, הוא הכי מודרני, הכי טכנולוגי. מאידך, הוא חייב להמשיך ולהיות דאצ'יה, כלומר מי שיושב בפנים חייב עדיין להרגיש שהוא נוסע במוצר פשוט, או כפי שאנשי שיווק מכנים זאת — "שימושיות שמאפשרת לייף סטייל", כלומר הפלסטיק הפשוט והמגורען נמצא שם כדי שיהיה אפשר לנגב אותו בקלות אחרי מסעות אופניים. כיוון המושב הוא חשמלי רק לזווית המשען ולגובה, אבל את ההזזה עושים עם ידית פשוטה כדי שלידיהם המסוקסות של חובבי ספורט אתגרי לא יהיה משעמם. אלה זוטות אבל אלה גם שטויות מעצבנות. מעבר לפשטות שלא ממש נדרשת, דאצ'יה יצרה תא נוסעים מוצלח מאוד. תנוחת הישיבה טובה. לנהג ולנוסע שלצידו יש שפע של מקום. במקום לוח שעונים עם צמד חוגות לביגסטר יש עכשיו צג מידע. הוא ברור להפליא בניגוד ללא מעט סינים, אבל לפעמים התצוגה מעט מעצבנת. כנהוג בדאצ'יה, במערכת השמע שולטים בידית שמנמנה ונפרדת, התפעול שלה מעצבן. צג המידע המרכזי מדויק, התפעול שלו פשוט. חלק מהמערכות ניתנות לתפעול ממסך הרכב וזה מעצבן. אגב, הצליל של מערכות ההתרעה מפני עצמים קרובים מפחיד כמו מוזיקה מסרט אימה. לוקח זמן להתרגל לעובדה שמדובר רק בחניה סמוכה מדי לשיח או בהולך רגל שהתקרב מדי לדאצ'יה, ולא בתחילתה של מתקפת חייזרים כלל־עולמית.
הספסל האחורי טוב מאוד, יש בו שפע של מקום ושפע של מרווח. הוא מתקפל בקלות כדי להפוך את תא המטען הגדול לתא מטען ענק, כזה שאפשר אפילו לישון בו, רק חבל שמאחור אין שורת מושבים שלישית. הגלגל החלופי נמצא תחת רצפת תא המטען, לפחות יש גלגל חלופי ולא ערכת ניפוח.
לביגסטר יש מערכת הנעה היברידית מוכרת מהמכוניות של רנו. זו מערכת יחסית מורכבת עם אותם יתרונות וחסרונות. המערכת עצמה כוללת מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים וצמד מנועים חשמליים. ההספק המרבי הוא 155 כוחות סוס, בדיוק מה שהביגסטר צריך, לא פחות ולא יותר. המערכת עובדת היטב, אבל כשהכוח בסוללה נגמר, הביגסטר עובר למנוע הבנזין ואז מנוע הבנזין צריך להתאמץ. המשמעות היא שביגסטר צורך ליטר דלק ל־14 או 15 ק”מ. זו צריכת דלק טובה, אבל בטח שלא ברמת היברידית יפנית.
על איכות הנסיעה של הביגסטר שווה להתעכב: היא מרשימה. ביגסטר מיועד לשטח וזה אומר שיש לו צמיגים יחסית שמנמנים, מתלים יחסית רכים, התנהגות כביש שמיועדת לנסוך בנהג ביטחון גם בשבילים. ואם כבר שבילים, אז למה לא כבישים סלולים היטב, כלומר ביגסטר הוא רכב שיודע איך מתמודדים עם הכבישים המשובשים של מדינת ישראל. ויותר מכך: בניגוד לדגמי עבר של דאצ'יה, ביגסטר גם שקט יחסית בשיוט בין־עירוני. מערכות הבטיחות שלו עובדות היטב, אבל חשוב לציין שמדובר ברכב שחלק ממערכות הבטיחות בו הן תוספת בתשלום. ובנוסף, אי אפשר להתעלם מהעובדה שביגסטר הוא רכב שקיבל ציון של שלושה כוכבים בלבד במבחן הריסוק של EURONCAP.
כמו בפרסומות
בסופו של יום ביגסטר הוא הדגם הטוב ביותר, הבוגר ביותר והשימושי ביותר של דאצ'יה. מדובר ברכב שממחיש את הדילמה שבה דאצ'יה נמצאת כיצרנית: להמשיך ולייצר רכבים "פשוטים" בעידן שבו רכבים הופכים להיות יותר ויותר מורכבים. חשוב לציין, למי שמחפש רכב "מוכוון לייף סטייל", כלומר אלה שרואים בפרסומות עם מטפסי ההרים ורוכבי האופניים המחוטבים שהרכב ממתין להם נוצץ בתום הפעילות האתגרית, ביגסטר הוא אחד הרכבים הבודדים שבאמת עושים את זה. אבל הביגסטר הוא גם רכב שברמת הגימור הבכירה, זו שכוללת את כל מערכות הבטיחות החיוניות, עולה כ־185 אלף שקל. ניכר שמדובר במחיר שמיועד למצב את הביגסטר אולי כחלופה זולה והיברידית לקיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, או כחלופה מקבילה לרכבים כמו צ'רי טיגו 7, שאגב מיובאת על ידי יבואנית דאצ'יה. וכאן הבעיה: חבילת הערך של דאצ'יה היא של רכב שמציע תמורה דומה למתחריו, אבל הוא זול מהם משמעותית, או תמורה טובה ממתחריו, אבל הוא שווה ערך להם במחיר. ביגסטר הוא רכב כביש־שטח שמציע תמורה טובה מאוד ללקוח, אבל בדאצ'יה היו חייבים "לשנמך" אותו כדי ש"ירגיש כמו דאצ'יה", כלומר אין ספסל שלישי. ציון הבטיחות אינו מרשים. איכות הפלסטיק אינה גבוהה. אם התחלואים האלה היו מטופלים, ביגסטר היה יכול להיות לא רק חבילה מצוינת כמכונית, אלא גם חבילה מצוינת במונחי תמורה לכסף. כרגע ברמת המחיר הנוכחית, מדובר רק בחבילה מצוינת כמכונית.
אהבנו
מרווח פנימי, שימושיות
אהבנו פחות
ציון בטיחות
מתחרים
MG HS
לסיכום
שחקן כמעט בודד בשוק. לא מושלם אבל עושה את העבודה היטב
דאצ'יה ביגסטר JOURNEY
מנוע: בנזין, 1,799 סמ"ק. מנועי עזר חשמליים הספק מרבי משולב 155 כ”ס, מומנט מרבי 17.5 קג”מ.
מנוע חשמלי: מומנט מרבי: 20.9 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 180 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־9.7 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 21.7 קילומטר לליטר. נתוני מבחן 14.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, 3 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 4
מחיר: 185 אלף שקל































